Harvest of Souls – Kuolleessa kaupungissa

Muistatko Sierran taannoin julkaiseman puzzleräpellyksen Shivers? Jos et, voit olla tyytyväinen. Harvest of Souls on saman tekijätiimin uusi yritys puzzleilla ryyditettyjen seikkailujen saralla, ja tällä kertaa luoti osuu jo lähemmäs maalia.

Nuoriso-orkesteri etsii rauhallista paikkaa uuden videonsa filmauksen, ja päätyy kyläpahaseen nimeltään Cyclone. Kuvaukset alkavat, samoin oudot tapahtumat, ja ainoa Cyclonesta pois johtava tie sortuu kulkukelvottomaan kuntoon.

Sankari on bändin kaveri, joka alkaa huolestua, kun ystävistä ei ole pitkään aikaan kuulunut mitään. Niinpä hän hommaa motocross-pyörän ja kaahaa maavyöryn tukkiman tien yli Cycloneen tutkimaan asiaa. Perillä hän törmää kuolleelta tuntuvaan pikkukylään, eikä ystäviä näy missään.

Kliseistä tunnelmaa

Pelimaailma on kuvattu sankarin silmin ja maailmaa manipuloidaan hiirellä. Käyttöjärjestelmä on rajoittunut vain hotspottien etsimiseen, vaikka taustoihin reagoivan pointterin saakin kytkettyä pois päältä. Tämä tosin tekee pelaamisesta entistäkin hankalampaa, sillä systeemi on suunniteltu vain hotspotit mielessä.

Peli on yritetty saada tuntumaan enemmän oikealta 3D-peliltä niin, että jokaisessa paikassa voi vapaasti katsella sivu- ja pystysuuntiin. Kieltämättä tämä saa systeemin tuntumaan paremmalta, mutta oikeasti edelleen liikutaan askel kerrallaan suunnittelijoiden haluamiin paikkoihin. Juonentynkään on ängetty kaikki mahdolliset kliseet, jotka suunnittelijoiden mieleen on juolahtanut. Tietenkin Cyclonessa on oma korruptoitunut sheriffi (American Gothic), ja sankarin perässä hiihtävällä pahalla hengellä on jotain tekemistä seudulla muinoin asustaneen intiaaniheimon kanssa. Pelin päämääränä on yksinkertaisesti voittaa paha henki ja pelastaa sankarin ystävät.

Kaikesta vanhan kertaamisesta huolimatta tunnelma on oudon painostava, ja repii pelaajan pakonomaisesti mukaansa. Koko kaupunki tuntuu olevan hylätty, eikä ihmisiä pahemmin näy. Pieniä yksityiskohtia on hyödynnetty taidokkaasti. Puhelinvastaajissa on outoja viestejä ja joka paikasta löytyy erilaisia mielenkiintoa herättäviä lappusia. Cyclone tuntuu roikkuvan jossain omassa uniajassaan, jonne vain harvat ihmiset pääsevät _ tai joutuvat.

Harvest of Soulsin varsinainen idea, puzzlet, ovat kohtuulliset helppoja tapauksia. Joihinkin saattaa upota liikaa aikaa, mutta yleensä niistä selviää järkevässä ajassa. Tosin puzzlet täytyy selittää erikseen pelin ohjekirjassa, sillä joitain juttuja ei ilman ennakkovihjeitä yksinkertaisesti voi saada ratkaistua. Tämä on tyhmää, sillä puzzlen idean pitäisi selvitä itse pelistä, ei ohjekirjasta.

Taivaalla on synkkiä pilviä

Painostavaa ilmapiiriä avittaa tyylikäs taide. Cyclonesta on saatu todella synkkä ja hiljainen paikka, jonka yllä leijuu koko ajan sumuinen salaperäisyyden verho. Taustat osoittavat, että renderoimalla tehdyn taiteen ei tarvitse olla steriilin näköistä. Videokuvaa mukana on mukavan vähän ja musiikki on erinomaisesti aiheeseen sopiva, painostavat soinnut siivittävät pelaajaa tämän harhaillessa synkän kylän läpi. Ilman toimivaa musiikkia pisteet putoaisivat rankasti.

Kokonaisuutena Harvest of Souls on parempi peli kuin sen kokonaisuuksien summa antaisi ymmärtää. Pelaajalla ei oikeastaan ole muuta tekemistä kuin ratkoa satunnaisia puzzleja, mutta Cyclonen painostavassa ilmapiirissä on hauska käyskennellä. Vaikka peli onkin pohjimmiltaan mitä aidointa multimediasoosia, siinä on oma outo viehätyksensä. Älä kuitenkaan odota, että se tarjoaa sinulle paljonkaan tekemistä.

70