Humans – Olipa kerran... Humans

Ihmiskunnan kehityksestä innoituksensa saanut Miragen uusi ongelmanratkontapeli Humans ei ainakaan mainosbudjetin koossa arkaile. Budjetti on ollut ilmeisen mahtava, sillä sen lisäksi, että pelin paketti on vaikuttava ja hyvin teemaan sopiva, tarjolla on Humans-paitaa ja Humans-pipoa puhumattakaan Humans-cd-singleistä ja Humans-juomamukinalusista. Ilmiö on siis valmiiksi luotu jo ennen kuin peli on edes kaupoissa, a la He-Mans.

Humans on saanut vaikutteita eräästä sopulinpelastamispelistä. Eteneminen tapahtuu vastaavasti ruutu kerrallaan ja puzzleja ratkomalla. Suurimmassa osassa kenttiä tarkoituksena onkin itse asiassa pelastaa tietty määrä heimon jäseniä, mutta on pelissä toisaalta muunkinlaisia tehtäviä. Lemmingsistä eroten käytettävissä olevat esineet ja kyvyt ovat ihmiskunnan alkutaipaleen keksintöjä, kuten keihäs, pyörä ja tuli, ja ne saa käyttöön asteittain.

Esineiden käyttö on mukavan monipuolista, esimerkiksi keihästä voi heittää, sen avulla voi hypätä kuilujen yli ja sillä voi pitää vihollismielisen iljetyksen jumiutettuna nurkkaan. Samoin soihdun voi heittää ja sillä voi vaikkapa sytyttää edessä olevan puskan tuleen. Jossain vaiheessa heimo saa ikioman poppamiehen, mikä tuo magiikan keinot heimon ulottuville. Maestro voi taikoa lisää tarpeellisia esineitä heimon käyttöön.

Lemmingsistä poiketen ainoastaan kahdeksan pelastettavaa on samanaikaisesti näkyvillä, joista funktio- tai nuolinäppäimillä valitaan yksi kerrallaan ilotikulla ohjattavaksi. Ongelman ratkaisemiseksi tarvitaan aina usean heimon jäsenen yhteistyötä. Esimerkiksi ensimmäisessä puzzlessa kolme muodostaa ihmispyramidin, jolloin neljäs pääsee kiipeämään ylemmälle tasolle. Yhden muinaisihmisen pelastautuminen alle aikarajan riittää kentän läpipääsylle, kunhan riittävä määrä heimosta on muutoin pysynyt hengissä.

Heimoa kontrolloidaan ilotikulla ja näppäimistöllä. Ensin valitaan joko funktio- (F1_F8) tai nuolinäppäimillä kontrolloitava heimoveli, ilotikulla hänet kävelytetään vaikkapa keihään päälle. Välilyöntinäppäimellä valitaan kuvaruudun alalaidasta poimimisikoni, kuitataan valinta enteriä näpäyttämällä, ja niin on saatu esine poimittua. Ilotikun avulla lähdetään jälleen liikkeelle ja mennään kuilun reunalle, jonka yli keihäs pitäisi heittää. Välilyöntinäppäimellä valitaan heittoikoni, joka tietty kuitataan enterin avulla. Sitten valitaan heittoasento ilotikun avulla ja heitto lähtee vihdoin pitämällä tulitusnäppäintä sopivan aikaa pohjassa. Kuulostaako ahdistavalta ja sekavalta? Sitä se on. Miksi ihmeessä ei ole voitu luoda kokonaan hiiren käytölle perustuvaa sujuvaa käyttöliittymää? Humansin ensimmäinen puzzle on oikeastaan pelkkä kontrollien opettelu.

Pelissä on muitakin ongelmia. Ensinnäkin pelin latautuminen kestää noin yhdeksän minuuttia. Neljän minuutin latauksen jälkeen peli kysyy käsikirjasta tietyn kuvan sivunumeroa. Jos tähän vastaa huolimattomuuksissaan yhden ainoan kerran väärin, peli hyytyy ja lataaminen on aloitettava alusta. Peli on kolmella levykkeellä ja heimon kuoltua sukupuuttoon peli käy läpi hitaasti kaikki levykkeet (vajaat viisi minuuttia!). Onneksi ESC-näppäimellä voi aloittaa saman kentän uudestaan alusta ilman levyaseman murinaa. Kiintolevylle installoimisesta käsikirja ei mainitse sanaakaan.

Lisäksi peli on turhauttavan hidastempoinen. Heimon jäsenet kävelevät aivan liian hitaasti ja esimerkiksi neljän alkuihmisen hyppäyttäminen kuilun yli yhdellä ainoalla keihäällä vaatii melkoista kärsivällisyyttä ja käsittämättömän monta näppäimistön näpäystä (Noin 50!). Vaikka selkäydin onkin oppivainen, kaikkeen ei pelaajankaan tarvitse suostua.

Itse pelin idea on hauska ja puzzlet sinänsä innostavia. Peli on myös puzzlepeliksi hyvän näköinen ja mukavan kuuloinen. Loppuvaikutelma on kuitenkin viimeistelemätön, aivan kuin Miragella olisi ollut jumalaton kiire ennen sitä todennäköisesti pahinta kilpailijaansa Lemmings kakkosta.

70