Incredible Machine, The – Tee-se-itse: ikiliikkuja

Jokainen varmaan muistaa omilta peruskouluajoiltaan sen lihavan silmälasipäisen pojan luokan nurkassa, jota kutsuttiin nörtiksi, säätäjäksi tai insinööriksi. Tämän pojan tapoihin kuului viritellä mitä ihmeellisimpiä asioita, kuten koulumetroja, teleskooppilinkkuveitsiä ynnä muita. Minä olin aikoinaan tällainen insinööri.

Nyt iki-ihana Sierra on tuottanut juuri oikean pelin meille kotitarvesäätäjille. The Incredible Machine on kiehtova peli, jossa kehitellään mitä mielenkiintoisimpia koneita.

Kone kasaan

The Incredible Machine on puzzlepeli, jonka jokaisessa tasossa annetaan tietty tehtävä, joka pitää suorittaa eteenpäin pääsemiseksi. Ongelma ratkaistaan rakentamalla erilaisista osasista jonkinmoinen "kone", joka loppujen lopuksi suorittaa annetun tehtävän.

Tehtävät vaihtelevat hyvin paljon, eikä mitään keskeistä päätavoitetta ole. Yhdessä tasossa on ohjattava hiiri kotikoloonsa kissoja vältellen ja toisessa puhkaistava kaksi oikeanpuoleista ilmapalloa. Kuvasarjan tehtävässä esimerkiksi ei ole sen kummempaa päämäärää kuin saada kanuuna laukeamaan.

Koneisiin vaikuttaa eksoottisten osien lisäksi ympäristön fysiikka. Ilmanpaineen ja vetovoiman muuttaminen saavat aikaan hupaisia efektejä, kun heliumilla täytetty ilmapallo lähteekin vajoamaan alaspäin...

Kuvaruudun asukit

Pelissä tulee hyvin helposti saatua aikaiseksi melkoinen sekasotku, kun ruudulla on tavaraa aina keskiraskaasta kanuunasta dynamoa banaanivoimalla polkevaan apinaan. Lisäksi kun näitä pitää vielä yhdistellä eri tavalla ja koetella mikä yhdistelmä saa aikaan mitäkin... Silti kontrolli pysyy yllättävän hyvin hanskassa, vaikka hiirikursori joskus hypähtelee häiritsevästi.

Ongelmien sanalliset selitykset ovat varsin hauskaa kuunneltavaa. Esimerkiksi kaverille puhelimessa: "Siis laitat kultakalmaljan vasempaan yläkulmaan, keinulaudan suoraan keilapallon alle ja vedät siitä narun apinan sälekaihtimiin. Tällöin se alkaa polkea sähköä ja syöttää voimaa sähkömoottorille, joka pudottaa tiiliskiviä kalamaljan päälle. Näin saat kissan liikkeelle ja..."

Masokistien toivelelu

TIMin ongelmat vaihtelevat lällyhelposta hiuksiaraastavan vaikeaan. Vaikka eri vaikeustasoisia ongelmia tulee satunnaisesti vastaan, on trendi silti koko ajan vaikeampaan päin. Vaikeimmissa tasoissa tunnelma on kuin Lemmingsin Mayhem-tasolla: hiuksia revitään, hiirtä viskotaan seinästä toiseen ja ärräpäät lentävät.

Ratkaisuja löytyy melko lailla. Yleensä on olemassa yksi selväpiirteinen ratkaisu, mutta jos tätä ei keksi, voi vapaasti viritellä oman mallinsa. Jos se toimii _ hyvä, muussa tapauksessa pelin toivottaa seitsemänteen helvettiin, kunnes jäähdyttelyn jälkeen kokeilee uudestaan. Jonkinasteinen sisäinen vihjekirjasto olisi ollut reilu temppu. Joissakin kentissä kun ei tiedä edes miten aloittaisi.

The Incredible Machine tarjoaa harmaille aivosoluille todella raskasta purtavaa ja bonuksena luomisen riemua. Ainoa mitä pelistä puuttuu on omien ongelmien rakentelu, mutta pikkulinnut kertovat lisälevykkeiden olevan tekeillä. Fascinating, sanoisi Spock.

86