International Sports Challenge – Imperiumin kisalippu

Näin olympialaisten aikaan jokainen pelifirma syytää markkinoille oman näkemyksensä tuosta ajanjaksosta, jolloin maailma pysähtyy seuraamaan urheilua, joukkosuggestion menestyksekkäintä muotoa. Laajasta tarjonnasta ensimmäisenä arvosteluun ehti Empiren julkaisema ja Harlequin-tiimin koodaama International Sports Challenge, joka on siitä poikkeuksellinen, ettei se käsitä lainkaan yleisurheilua.

Maraton: Pheidippidesin jalanjäljillä

42 kilometrin juoksu bittikartalla vaatii hienostuneempaa kontrollia kuin joystickin ja ranteiden ränsistyttäminen. Binäärijuoksijaa ohjataankin ikoneiden välityksellä huolehtimalla nopeudesta, rytmistä ja voitontahdosta. Sää ja maaston korkeuserot vaikuttavat kokonaissuoritukseen.

Maraton on kieltämättä mielenkiintoisesti toteutettu, mutta kaatuu liialliseen realismin tavoitteluun. Kaiken kukkuraksi matka tuntuu taittuvan lähes reaaliajassa! Jos huvittaa, voikin seurata televisiosta, kuinka bittimies pärjää ihan oikeita maratoonareita vastaan.

Uimahypyt: Epäpelattavuuden juhlaa

Etukumarassa seisova urheilijankorvike ilmestyy tyhjästä pelaajan valitsemalle korkeudelle suorittamaan yhden kymmenistä mahdollisista hyppykombinaatioista. Sen jälkeen seurataan omalla valkoisella pallolla tietokoneen ohjaaman hopeisen pallon juoksua ympyrän kehällä, jotta voidaan toteuttaa pakolliset liikkeet. Eikö olekin mielenkiintoista. Pallon siirtely on sekunnin ja pikselin tarkkaa, mikä tuntuu mahdottomalta ihmisen koordinaatiokyvylle. Yleisin alastuloasento onkin selkä tai maha edellä.

Esteratsastus: Hummani hei!

Esteratsastus on pakkauksen pelattavimpia lajeja ja toteutettu yllättävän notkealla ja pehmeällä vektorigrafiikalla. Kuvaruudussa möllöttävää hevosen pollaa käännetään suitseista joikkarilla ja napin painallus saattaa hepan hyppyyn. Ennen kuin harjoitus tekee mestarin, tarjoaa laji monia hauskoja hetkiä kömmähdysten parissa.

Uinti: Loiske altaassa

Uintityylejä Harlequin esittelee neljä perhosesta vapaaseen ja matkoja 50 metristä kahteensataan. Uimarin vetoja kloorilätäkössä kontrolloidaan edestakaisella joystickin liikkeellä ja keuhkot täytyy välillä tankata. Vetojen rytmitys on niin tarkkaa, että jos vähänkin poikkeaa kaavasta, jämähtää uimari kuin suohon. Graafikan puolesta laji olisi kotoisampi Amstrad CPC:ssä.

Pyöräily: Pedaalit kuumina

Pyöräily saattaa olla kompilaation helpoin ja tylsin laji. Ratanäkymä esitetään pyöräilijän silmistä vektorigrafiikkana, joka on jopa kohtalaisen nopeata. Valitettavasti koodaajat ovat pahemman kerran aliarvioineet pelaajien kykyjä, sillä vähänkin kokeneemmalle rämpyttäjälle laji on pelkkä suupala.

Ampuminen: PANG!

Kuusiottelun päättää kyhäelmän paras laji, tai lajit, sillä ampumismuotoja on neljä, kussakin kuusi kierrosta. Kaikkia variaatioita yhdistää erinomainen hiiriohjaus. Vaikka graafisesti laji on heikko, ei se estä nauttimasta kaverin päihittämistä viidellä pisteellä.

Olympiatuli sammuu

Visuaalisesti peli on aikaansa jäljessä. Grafiikan taso vaihtelee huonosta keskinkertaiseen. Ääniefektit ajavat asiansa, mutta kaavamaisesti jumputtava teknopop ärsyttää. Kuudesta lajista vain kaksi ovat jokseenkin pelattavia ja loput enemmän tai vähemmän huonoja, joten rahoille saanee paremmankin vastineen, kunhan malttaa odottaa muiden urheilusimulaatioiden ilmestymistä.

Epyx toteutti samat lajit Summer Games -peleissään pelattavampina jo vuosia sitten, joten olympialaisten kunniaksi voi sen vanhan kuusnelkun kaivaa esiin ja palauttaa muistot mieleen.

72