Kickstarterin kohtalonvuosi

Kickstarterin kohtalonvuosi

Viime vuonna pelimaailma löysi Kickstarterin. Kickstarterin saama mäkilähtö voi muuttua äkkilähdöksi, jos onnistumisia ei 2013 nähdä.

Kickstarter on yhteisörahoitussivusto, jossa kuka tahansa voi julkistaa suunnitteilla olevan projektinsa ja kertoa, kuinka paljon tarvitsee idean toteuttamiseen rahaa. Projekti voi olla mitä tahansa patsashankkeesta filmifestivaalin kautta peliin.

Lahjoituksen vastineeksi ihmiset saavat jotain. Valtaosassa projekteissa se on valmis levy, sarjakuvakirja tai peli, jota ei ilman yhteisörahoitusta koskaan tehtäisi. Riskinä on, että projekti ei valmistu ja rahat jäävät niille teilleen.

Kickstarter on pyörinyt jo kolme vuotta, mutta pelaajat löysivät sen tasan vuosi sitten helmikuussa. Kickstarter-huuman aloitti Double Fine, tarkemmin sanoen Tim Schafer.

Kuin Jouni mutta hauskempi

Tim Schafer tunnetaan Day of Tentacle-, Full Throttle- ja Grim Fandango -seikkailuistaan. Schaferin suunnittelema Psychonauts on todennäköisesti pelihistorian paras peli, jota kukaan ei ole pelannut. Schaferin fanikunta on vankka, koska vuosien varrella ilmestyneet pelit ovat olleet vähintään persoonallisia, mutta eivät mitään kaupallisia superhittejä.

Schafer otti pr-riskin yrittäessään Kickstarter-projektia. Rahoituksen epäonnistuminen olisi ollut noloa. Sivuston sääntöjen mukaan rahoja ei makseta, ellei projektille asetettu minimitavoite täyty. Yhteisörahoitusidea oli pelaajille uusi, joten kukaan ei tiennyt, miten käy.

Rahoitushakemuksen pohjaksi tekemässään videoblogissa Schafer onnistui luomaan uskottavan tarinan projektilleen. Hän oli jo pitkään halunnut tehdä perinteisen seikkailupelin, mutta pelijulkaisijat eivät ole innostuneet rahoittamaan ideaa. Kiinnostaisiko pelaajia?

Tim Schafer pyysi 400 000 dollaria ja sai 3,3 miljoonaa.

Helmikuun Double Fine -menestyksen jälkeen useat nimekkäät tiimit ja tekijät polkaisivat pystyyn omat Kickstarter-projektinsa. Vuoden 2012 aikana peliprojektit keräsivät yhteensä 83 miljoonaa dollaria rahoitusta. Vuonna 2011 ylitettiin niukasti 3,6 miljoonaa dollaria, joka on melkein sama summa, jonka Double Fine sai kasaan yhdellä projektillaan.

Kaikkiaan 17 projektia keräsi yli miljoona dollaria Kickstarterissa vuonna 2012. Niistä valtaosa kuului pelikategoriaan.

OUYA-pelikonsoli oli pelialueen ylivoimainen ykkönen 8,6 miljoonan keräyssummallaan. Samasta syystä laitetta veikattiin Kickstarterin ensimmäiseksi rahoitushuijaukseksi. Totuus selviää pian, sillä ensimmäiset OUYA-konsolit on luvattu toimittaa yhteisörahoittajille jo maaliskuussa. Kaupoissa laite olisi huhtikuussa. Pelaajiin näytti vetoavan lupaus, että konsolille julkaistujen pelien pitää olla ainakin osittain ilmaisia.

Takana loistava tulevaisuus

Jos OUYA:n ohittaa, Kickstarter-projektien kantavana voimana toimii nostalgia. Obsidian lupasi Baldur-tyylisen tiimivetoisen roolipeliseikkailun, sai 4 miljoonaa. Brian Fargo tiimeineen suunnittelee vuoropohjaisen Wasteland 2:n, sai 3 miljoonaa. Shadowrun Returns -ideaa tuettiin 1,8 miljoonalla dollarilla. Uutta Eliteä haluttiin 1,6 miljoonan dollarin edestä.

Miljoonarahoituksen keränneitä projekteja yhdistää muutama yhteinen nimittäjä: joko tiimi on nimekäs tai ryhmässä on mukana tunnettu tekijä, tai peli edustaa lajityyppiä, jonka huippuvuodet ovat takanapäin. Ainakin jos pelifirmoilta kysyy.

Kickstarter löi vuonna 2012 läpi pelimaailmassa, mutta tänä vuonna rahoille aletaan jo odottaa vastinetta. Mitään lakeja ei rikota, jos Kickstarterilla rahoitettu peli ei koskaan ilmesty. Se syö vain luottamusta tulevilta projekteilta. Ainakin toistaiseksi Kickstarter on säästynyt suurilta skandaaleilta, mutta valmiit Kickstarter-pelit ovat edelleen harvassa, onnistumiset vielä harvinaisempia. 

Kickstarter-pohjalta syntyneistä peleistä paras lienee FTL (84 pistettä, Pelit 10/2012).  Justin Man ja Matthew Davisin idea rogue like -tyyliin tehtävästä avaruusalussimulaatiosta keräsi 200 000 dollaria. FTL:ssä johdetaan avaruusalusta ja sen miehistöä läpi vaarallisen sektorin, perässä on ylivoimainen vihollinen ja edessä tuntematon avaruus. Vaikeustaso on kasariaikainen. Juuri kun miehistö on kunnossa ja kalusto huippulaatua, pelaaja törmää ylittämättömään esteeseen. Tallennusta ei tietenkään ole, vaan seikkailu on aloitettava alusta.

Minullakin on idea

Kuten aina, suomalainen kelpaa Kickstarteriin vain maksajaksi. Jos suomalaisyritys tai yksityishenkilö tekisi Kickstarter-projektin, yhtiö saisi syytteen laittomasta rahankeräyksestä. Rahojen kierrättäminen amerikkalaisen tai brittiläisen toimiston kautta kuulemma onnistuu, paljastaa asianajajalähde.

 Kickstarter kuitenkin tunnetaan Suomessa. Musiikkipiireissä yhteisörahoitus on jo rutiinia, mutta pelaajat heräsivät viime vuonna. Peliprojektien rahoittajat ovat intohimoisia peliharrastajia. Melkein joka kolmas Pelit.fin kävijöistä on osallistunut Kickstarter-projektiin, joka viides peräti useampaan, paljasti Pelit.fin kyselytutkimus.

Onko Kickstarter uuden luovuuden tyyssija, joka ohittaa pelaajat ja pelintekijät eristävät pelijulkaisijat kokonaan portinvartijoina? Ehkä.

Yhteisö käyttäytyy aina ennakoimattomasti. Viime vuoden suurin hitti oli Pebbel, e-paperikello. Rannetietokoneen käyttötarkoitus muuttuu ladattavien ohjelmien myötä. Pebbel on kello, kalenteri, musiikkisoitin, lukulaite, kuntoilijan GPS-mittari, golf-etäisyysmittari... Mitä tahansa, mitä milloinkin tarvitaan.

Lupaus sveitsiläisen kellon ja armeijan linkkuveitsen yhdistelmästä sai ihmiset antamaan yli 10,2 miljoonaa dollaria projektiin.

Tuukka Grönholm