Lawnmover Man – Ruohonleikkurilla pitkin cortexia

The Lawnmover Man on jälleen yksi "kaikkien aikojen paras CD-ROM-peli". Se on kuitenkin myönnettävä, että se voi ylpeillä kaikkien aikojen vastenmielisimmällä kuolinanimaatiolla. Yöks!

The Lawnmover Man, Ruohonleikkaaja, on tieteiselokuva, joka herätti taannoin Suomessakin keskusteluntapaista. Keskiverto-scifi-humpasta poiketen elokuva yritti käsitellä ajankohtaisia aiheita kuten virtuaalitodellisuuden ja neurofysiologian mahdollisuuksia ja vaaroja. Samalla se todisti, etteivät näyttävät tehosteet välttämättä vaadi Terminaattori-luokan budjettia.

Kyseenalaista tiedemiesetikkaa

Ruohonleikkaajan päähenkilö ja pelin pääpahalainen on vähäisin älynlahjoin varustettu ruohonleikkaaja Jobe, josta pelin päähenkilö tohtori Angelo tekee koekaniininsa. Parhaaseen Frankenstein-tyyliin tri Angelo ei lainkaan ajattele, mitä hän on tekemässä kohottaessaan Joben älykkyysosamäärän yli-ihmisen tasolle ja kytkiessään hänen mielensä tietokoneverkkoon.

Mukana on hallituksen salainen virasto, "Putiikki", joka on Angelon tutkimusten salainen rahoittaja. Tohtori Angelon keksintöjä kun voidaan yllättäen käyttää myös aseina. Jos tohtori Angelon tiedemiesetiikkaa voi kutsua kyseenalaiseksi, Putiikin toimintatavoissa ei ole järjen saati inhimillisyyden hiventä. Heidän sekaantumisensa Angelon tutkimuksiin muuttaa Joben psykopaattiseksi tappajaksi, Cyberjobeksi, joka mellastaa pitkin tietoverkkoihin luomaansa virtuaalitodellisuutta, johon hän onnistuu imemään seurakseen myös Angelon mielen. Samassa keinotodellisuudessa ovat ansassa myös Angelon ystävä Carla sekä tämän teini-ikäinen poika Peter.

Pelaajan eli tohtori Angelon tehtävänä on pelastaa Carla ja Peter. Itse asiassa kyseessä on Cyberjoben kosto, sillä tämä kuvittelee Angelon pettäneen hänet. Vaikka Angelo on elokuvan mukaan viaton, olen henkilökohtaisesti sitä mieltä, että Joben aivoilla ihmiskokeita tehnyt Angelo on ansainnut ihan kaiken, mitä tuleman pitää.

Cyberjobe haluaa pitkittää kostoaan ja nähdä Angelon sätkivän mahdollisimman kauan. Ja kun Angelo lopulta epäonnistuu jossain Cyberjoben hänelle asettamassa tehtävässä, edessä ei ole kuin kuolema, joka toistuu yhä uudelleen, ruohonleikkaajan terien pureutuessa virtuaaliseen aivokuoreen, ikuisesti. Pelin kuolinanimaatio on siis todella öklö. Ei se ihmisen kitaan rakennettu ruohonleikkuukone mitään, mutta se terissä pyörivä verinen aivomössö. Yöks! En suosittele heikkovatsaisille.

Viimeinen viilaus

Pelinä The Lawnmover Man tuo lähinnä mieleen taannoisen kolikkopelihitin Dragons Lairin, jossa pelaaja ohjasi laserlevyltä tulostetun piirretyn elokuvan etenemistä. Jokainen peliohjaimen liike johti joko pelin etenemiseen tai vaikuttavaan kuolinanimaatioon. Joistain pelin kohdista ei selvinnyt läpi kuin opettelemalla oikeat liikkeet ulkoa, enkä koskaan oikein ymmärtänyt pelin suurta suosiota.

Ulkoaopeteltavien ohjausliikkeiden ohella The Lawnmover Manissä on myös älyosioita, joista osa on ihan mielenkiintoisia. Esimerkiksi oikean polun löytäminen piirikortin läpi on toteutettu hyvin. Etenkin animaatio, jossa Angelo lentää virtapiirin läpi, on vaikuttava. Osa älytehtävistä on kuitenkin todella tylsiä. Esimerkiksi tietokoneen soittaman melodian toistaminen koskettimistolta on jo niin vanha ja huono idea, että siihen ei soisi törmäävänsä enää nykypeleissä .

Osioiden alussa ei lainkaan kerrota, mistä on kyse, eikä pelaaja saa peliä pysähtymään ohjeita plaratakseen. Kun osiot eivät lisäksi ole aivan siinä järjestyksessä, jossa ne on kirjattu ohjeisiin, ensimmäiset pari yritystä menevät kontrollien opiskeluun.

Arkistokappale

Teknisesti The Lawnmover Manin parasta antia on animaatio. PC-tekniikan asettamat rajoitukset ovat tosin heikentäneet animaation resoluutiota. Myös CD-ROM-levyn rajallinen 300 megan kapasiteetti lienee rajoittanut animaation tarkkuutta. Ohjeiden kuvituksesta päätellen peli on alunperin kehitetty jollain jämerän luokan animaatiomyllyllä ja siirretty sitten PC:lle.

Vaikka The Lawnmover Man ei välttämättä ole pelinä mikään huippujen huippu, se kuuluu ehdottomasti jokaisen CD-ROM-pelurin arkistoon. Se hyödyntää ensimmäisenä toimintapelinä täysipainoisesti CD:n mahdollisuuksia. Animaation ohella myös äänipuoli on reilassa, semminkin kun pelin mukana toimitetaan ohjelmat Graviksen Ultrasoundin ohjaamiseen. Näitä apusoftia voi muuten hyödyntää muuallakin.

82