LittleBigPlanet 2

Kun näytin LittleBigPlanetia kaverilleni, mies nauroi ensin hahmon nimelle, kunnes pääsi peliin käsiksi. Ääni loppui mutta hymy ei hyytynyt.

Jo perinteet velvoittavat, että konsoli tarvitsee maskotikseen tasoloikkahahmon. PS3:lla roolin sai sympaattisen valloittava säkkipoika, jonka jokainen voi vieläpä muokata haluamansa näköiseksi.

Media Moleculen LittleBigPlanet on yksi konsolinsa huikeimmista peleistä, sillä PS3:n tasoloikkapeli nosti kenttäeditorillaan pelaajayhteisön pelintekijöiden rinnalle. Pelaajat pystyivät luomaan omia loikkakenttiään, pelaamaan niitä kavereidensa kesken ja jakamaan ideansa maailmalle. Viritykset vetävät vertoja jopa Minecraftin suurimmille saavutuksille, sillä pelaajat tekivät kaikkea mahdollista vuoristoradoista aina mekaanisiin laskukoneisiin asti.

Kohti ääretöntä ja sen yli

Kakkososa vie ideaa vielä pidemmälle, sillä LittleBigPlanet 2 on paitsi täysiverinen tasoloikinta myös täysiverinen pelieditori. Pelkkien tasoloikkien sijasta editorilla pystyy tekemään minkä tahansa genren pelin. Käytännössä vain vapaa-aika on mielikuvituksen kahleena, sillä pudotusvalikoilla padiltaessa yksinkertaistenkin asioiden tekeminen vie aikaa.

Kädet eivät ole täysin vapaat, vaan editorissa käytetään valmiita grafiikoita, animaatioita ja hahmomalleja. Se takaa tyylillisen yhtenäisyyden, ja valikoima on sen verran laaja, ettei rajojen pitäisi tulla aivan heti vastaan. Erinomaisena ideana ykköspelin omistajat saavat kakkosessa kaiken avaamansa kaman heti käyttöönsä.

Systeemi on varsin looginen. Ohjattava auto rakennetaan luomalla ensin laatikko, siihen alle renkaat, minkä jälkeen määritetään että X-nappi kiihdyttää, ympyrä hidastaa ja tatti vaikuttaa suuntaan.

Editorilla pystyy säätämään myös tekoälyhahmojen käytöksen yleiskomennoilla, joista zombi esimerkiksi tarkoittaa, että hahmot ravaavat pelaajan perässä. Editoreilla rakennetaan myös välinäytökset, joissa hahmoja voi ohjata ele eleeltä ja säveltämänsä kappaleetkin saa dynaamisesti pelitapahtumiin. Betavaiheessa porukka teki interaktiivisia musiikkipelejä, joissa soitettiin säkkipoikaa ohjaamalla. Kuulosti kamalalta, mutta näytti hauskalta.

Pääpeli on edelleen perinteinen tasoloikkapeli ja Media Moleculen pojat jopa väittävät, että yksinpelikentät on tehty pelaajienkin käyttämillä työkaluilla. Säkkipoika loikkii ykkösen tavoin ärsyttävän löysästi, sillä ilmalennoissa se jää ikään kuin roikkumaan, eivätkä lähdötkään ole teräviä.

Ongelma korostuu erityisesti syvyyteen liikkumisessa, jolloin säkkipoika saattaa juosta sivulle tai astua askeleen taaksepäin, kun yritän tulla kohti ruutua. Yksinpelin loikkakohdat eivät ole niin tiukkoja, että asia kasvaisi ongelmaksi. Moninpeliin koheltaminen tavallaan kuuluu, sillä oman hahmon on vähän tarkoituskin hukkua yleisen sähellyksen keskelle.

Säkkipoika osaa tarttua pehmeisiin esineisiin ja saa käyttöönsä tarttumakoukun, jonka pystyy ampumaan kattoon kiinni flengaamista varten. Editorissa on itse asiassa valmiit työkalut ampuma-aseiden tekemiseen, jos haluaa vastaavia vehkeitä omiin pelimuotoihinsa.

Liioitellut fysiikat ovat edelleen yksi pelin suurimmista valteista. Vuoristorataa ajava vaunu heittää säkkipojat kyydistä, jos ne eivät pidä kiinni. Jos taas tarttuu tuulimyllyssä kieppuvaan naruun, naru linkoaa säkkipojan taivaalle, kunhan irrottaa otteen oikeaan aikaan.

Eikä tässä vielä kaikki

Yksinpelissä eteneminen avaa hengästyttävään tahtiin asusteita, kankaita, partoja, tarroja ja muuta sälää editorikäyttöön. Itse asiassa sellaiseen tahtiin, ettei uusia juttuja jaksa edes noteerata. Tyydyin painelemaan muokkaa satunnaisesti säkkipoikaa -vaihtoehtoa ja katsoin, sainko jotain hassua aikaiseksi.

LittleBigPlanet 2 saa todennäköisesti heti julkaisuun pari massiivista päivitystä, sillä arvosteluversioksi mainostettu pelini oli vielä pahasti keskeneräinen. Päävalikko ei aina reagoinut näppäinpainalluksiin ja kenttää ladatessa äänet saattoivat kadota kokonaan.

Vaikka peli ilmestyy jo tammikuun puolivälissä, arvosanaa en anna, koska koko idea perustuu yhteisöllisyyteen. Moninpeli ja muiden käyttäjien luomat ideat ovat jopa tärkeämpiä kuin mukana tuleva yksinpeli. Sen tietävät tekijätkin, joten kakkososa hyödyntää kaikki ykköseen editoidut yli 2 miljoonaa loikkakenttää.

Pelit ilmestyy tänä vuonna vasta joka kuukauden 10. päivän tienoilla alkukuun asemasta. Tähän on syynsä.

Pelitaloilla on taipumus yrittää vaikuttaa siihen, milloin peliarvostelun saa julkaista. Yleensä saamme peleistä arvostelukappaleet jo ennakkoon, mutta se, milloin arvostelun saa tehdä, on tarkoin määritelty ja päätoimittajan allekirjoituksella vahvistettava. Nämä niin sanotut embargot määräävät viime kädessä sen, mitä arvosteluja lehdessä on.

Viime vuonna osa pelitaloista keksi määritellä embargon kuun alkuun, esimerkiksi 5. päivään, jolloin suuri osa alkukuusta ilmestyvistä lehdistä ei voi arvostelua julkaista. Pelien julkaisupäivät taas alkoivat painottua kuun loppuun. Tällä ilmeisesti pyritään siihen, että mahdolliset negatiiviset arvostelut eivät pääse vaikuttamaan pelin myyntiin. Lehden ilmestymisaikataulut ovat yleensä jo ajoissa lukkoon lyötyjä, ja harva lehti pystyy siirtelemään ilmestymispäiväänsä lyhyellä varoitusajalla.

Niinpä me siirsimme Pelit-lehden ilmestymispäivää koko vuoden osalta myöhäisemmäksi, jotta peliarvostelut ilmestyvät silloin kun pelikin. Taka-ajatuksena ei suinkaan ole kiusata pelitaloja, vaan palvella lukijoita.

Embargot ovat kiveen kirjoitettuja, ja joka pelillä on omansa. Kun laskee, kuinka paljon käsiemme läpi kulkee vuosittain pelejä, on oikeastaan aika ihme, että olemme lipsuneet vain pari kertaa. Toinen oli tietoinen riski, koska peli oli täysin valmis ja embargo meidän kannaltamme parin päivän päässä, toinen oli puhdas vahinko. Pelejä tai pelitaloja en viitsi mainita.

Vahingon seurauksena olemme erään pelitalon mustalla listalla, emmekä enää saa pelejä ennakkoon. Syy oli kyllä pelitalon itsensä: pelilevyn päällä ei lukenut mitään. Ei sitä, oliko kyseessä ennakko- vai valmis versio, eikä minkäänlaisia päivämääriä. Embargo tuli emaililla päiviä myöhemmin kuin itse peli.

Miksi sitten suostumme aikataulupelleilyyn? Emme me oikeastaan muutakaan voi. Pelit-lehden tekeminen on yhteistyötä kansainvälisten toimijoiden kanssa, joilla on eri intressit kuin meillä. Pelitalo tietysti haluaa mahdollisimman hyvän arvostelun, koska se vaikuttaa myyntiin. Me taas haluamme kertoa lukijoille, kannattaako peli ostaa. Joskus intressit kohtaavat, joskus eivät.

Toiset pelitalot viis veisaavat embargoista ja toimittavat arvostelukappaleet ajoissa. Toisilla taas embargo saattaa olla pitkällä pelin oman ilmestymispäivän jälkeen, joka on jo naurettavaa. Jos peli on kerran ilmestynyt, siitä täytyy saada kertoa, koska se on silloin julkista tavaraa.

Pelitin siirtämisellä myöhempään ilmestymisajankohtaan voittaa ainakin sen, että saamme tarpeeksi aikaa Pelit-lehden standardien mukaisen arvostelun kirjoittamiseen. Esimerkiksi Gran Turismo 5 olisi joulukuun lehdessä jäänyt huitaisuksi, ilman moninpelin arviointia ja 1.03-päivityksen merkittäviä parannuksia, paitsi jos aikaa olisi ollut viikko lisää. Niinpä julkaisemme arvostelun nyt tammikuun lehdessä.

 Koskaan aikataulut eivät voi täysin kohdata. Voihan sitä kuitenkin yrittää.

Lisää aiheesta

  • Shogun 2: Total War

    Hjalliksen Diili ei ollut kaikkien aikojen työhönottohaastattelu. Se käytiin jo 1600-luvun Japanissa, jossa pyrittiin shoguniksi shogunin paikalle.

    Total War palaa Japaniin Shogun 2:ssa ja tuntuu tiukan teemansa ansiosta sarjan alkuaikojen erinomaiselta strategiapeliltä. Armeijan lisäksi…
  • Killzone 3

    www.killzone.com

    Helghast sai viimeksi ISA:n kädestä, mutta helghastilaiset tuntuvat olevan harvinaisen kovapäistä porukkaa, sillä scifisota jatkuu entistä rankempana Killzone 3:ssa.

    Killzonen avaruustaistelu jatkuu, vaikka Helghastin häikäilemätön diktaattori Visari ei enää väpätä.…
  • World of Tanks

    www.worldoftanks.com

    Ilmainen nettiräiskintä World of Tanks on jo betamuodossa parempi kuin suurin osa valmiista tai maksullisista nettipeleistä, mutta vielä parempaa on tulossa.

    Vapaaehtoisilla mikromaksuilla kustannettavan Free2Play-mullistuksen kirkkaimpia helmiä on World of Tanks, pirun…