Markkinat pirstoutuvat

Ensi vuonna olemme liki samassa tilanteessa kuin kymmenen vuotta sitten: pelimarkkinat pirstoutuvat monen eri pelikoneen kesken. Vaikka juuri nyt tuntuu siltä, että PC-pelimarkkinat ovat piristymässä, jo pari viime vuotta PC-pelaamisen trendi on ollut laskeva.

Ensin tuli PlayStation, joka tarjosi halvan vaihtoehdon PC-pelaamiselle. Samaan aikaan PC kehittyi valtaisin harppauksin ja kärsi päivitysrumbasta. Oli huomattavan paljon helpompaa ostaa tonnin PlayStation kuin kymppitonnin PC.

Suomessa oli tilaus halvalle pelikoneelle: sitten ensimmäisen Nintendon mikään kone ei ollut saavuttanut muutamaa tuhatta pelaajaa enemmän. PlayStation hätyytteli ihan tosissaan PC:n lukuja: 350 000 PlayStationia on miltei yhtä paljon kuin pelikelpoisia PC:itä.

PC:n hätyyttely jatkuu edelleen. PlayStation 2 lupaa myydä jouluun mennessä 60 000 kappaletta, joista yli puolet on nyt kasassa. GameWorld-messuilta marraskuun lopussa alkaa Xboxin lanseeraus ja kuuluupa siellä GameCubekin olevan. Markkinointirahaa on takana valtavasti molemmilla, ainakin ulkomailla, ja kilpailu tulee olemaan verinen.

Pelit-lehti vastaa tähän haasteeseen tarjoamalla pelaamisen koko kuvan yhdessä paketissa. Joulukuun numerosta lähtien Pelit on yli satasivuinen, liimaselkäinen paketti, jossa PC-peliasiaa käsitellään tutussa laajuudessa, mutta sitä terästetään uusien pelikoneiden esittelyllä ja pelien arvostelulla. Jos kerran samat pelit ilmestyvät niin Xboxille, PlayStation 2:lle kuin PC:lle, on loogista käsitellä ne kaikki kerralla.

Pelit jatkaa asiallisena, asiantuntevana erikoislehtenä, jossa PC-peliasiaa on vuodessa kaksi kertaa enemmän kuin missään muussa suomalaisessa lehdessä. Emme edelleenkään sorru hypeen tai liturgiaan, kaivamme edelleen esiin mielenkiintoisia tuttavuuksia, arvioimme kaikki pelit kriittisesti emmekä vieläkään ole maahantuojien talutusnuorassa. Pelit on edelleen se lehti, johon pelaajat ovat jo kymmenen vuotta tottuneet luottamaan. Emme me siitä miksikään muutu.