Metaltech: Battledrome – Metalliin väsymistä

Voiko olla mitään jännittävämpää kuin kahden massiivisen jättirobotin kaksintaistelu areenalla aina kuolemaan asti? Jos Battledromeen on luottaminen, niin esimerkiksi puhelinluettelon lukeminen on varteenotettava vaihtoehto.

Battledrome on Dynamixin uusin jättirobottipeli, joka lienee tarkoitettu enemmän kaksinpeliksi kuin yksinpeliksi. Perusideana on kuitenkin olla tulevaisuuden rahasta taisteleva gladiaattori.

Pelaajan aloittaa pinon pohjalta, muiden 10. rivin rähmäkäpälien keskeltä. Perus-HERCeineen hän haastaa jonkun sopivan samantasoisen pelaajan, neuvottelee vetosumman, käytettävät aseet ja sen, käydäänkö kamppailu kuolemaan vaiko maalin naarmuuntumiseen asti. Kun vielä päästään yhteisymmärrykseen siitä, kuinka hyvin valaistulla ja minkä kokoisella areenalla yhteenotto tapahtuu, päästäänkin taistelemaan.

Pyssyt paukkuvatten

Pahimmassa tapauksessa peli alkaa pikku areenalla nokikkain, jolloin pelaaja teurastetaan alle viidessä sekunnissa. Vähän paremmalla tuurilla ja isommalla areenalla pelaaja ehtii pistää suojat lataukseen, ja ehkäpä piiloutua pylvään taaksekin. Nämä pylväät edustavatkin areenoiden niin sanottua taktiikkaa.

Kun suojat ovat täynnä, pannaan robottiin liikettä. Pelaaja voi ohjailla joko itse robottia tai vain sen yläruumista eli tykkitornia. Jälkimmäinen onkin yleensä se paikka, jossa viihdytään ja yritetään saada vastustajaa tähtäimeen.

Jos vastustajaa ei löydy, voi laukaista luotaimen sitä etsimään, jolloin vihollinen onnistuu viimeistään löytämään yksikseen jätetyn HERCin pelaajan lennellessä luotaimen mukana. Ja pelaajan sekoillessa kontrollien kanssa erehtymätön tietokone saa pelaajan robotin jyvälle ja sitten pääsääntöisesti jytisee turpiin. Taistelun aikana on muuten hyvin helppo eksyä pois areenalta tai törmätä vastapuoleen, ja kumpikin on sakon arvoinen töppi.

Kun kamppailu on ohi, siitä saadulla rahalla (tai vanhoilla jämillä) panostetaan ja korjataan HERC, mahdollisesti vaihdetaan aseistusta tai jopa ostetaan uusi robo. Jos kantti riittää, haastetaan joku parempi pilotti.

Jos Battledrome ei kuulosta erikoisen kiehtovalta tai kekseliäältä, niin ei se sitä kyllä olekaan.

Mitä? Missä? Oho!

Koska Battledrome on tavallaan Earthsiegen sisko, muutama asia alkoi ihmetyttää: tutkan puute ehkä jotenkin vielä sopii areenan henkeen, mutta miksi HERCin ohjaamosta ei voi kuikuilla ulos, kun se kerran onnistui Earthsiegessäkin? Miksi pelistä puuttuu näyttö, joka kertoisi vastustajan kunnon? Ja miksi hyvin samplattujen efektien ja digitaalimusiikin sekaan ei voinut pistää pikku äänimerkkiä kertomaan, koska pelaaja tietoisesti tai tietämättään vaihtaa kontrollin tornista HERCiin tai päinvastoin. Taistelun tiimellyksessä onnistuin pääsääntöisesti aina mämmäilemään kontrollien kanssa, ja eteenpäin ryntäyksen asemasta HERCin torni sojottikin kohti maata.

Yksinpelinä Battledrome on tylsä. Kun jäykät ja kankeat jättirobotit pistää pikkuiselle areenalle, joka tarjoaa vain minimaalisia taktisia mahdollisuuksia, niin hoh hoh sitä mielenkiintoa.

Ehkäpä Battledrome onkin tarkoitettu monelle pelajalle? Sekä modeemi- että linkkipeli onnistuvat kaksinpelinä, mutta outoa on se, että verkkopeliäkään ei voi pelata kuin kaksi pelaajaa samaan aikaan. Parempia kaksinpelejä löytyy legioona.

Musiikki pauhaa

Teknisesti Battledrome on varsin näyttävä ja kuultava: robotit ovat jopa paremman näköisiä kuin Earthsiegessä, ja selkeät ääniefektit sekä ilmeisesti MOD-pohjainen musiikki (valittavissa tekno, rock'roll ja normaali) jytisee kauniisti.

Battledromessa on se paha vika, että se ei yksinkertaisesti jaksa kiinnostaa. Täyshintaisena pelinä se ei ole uhrauksen arvoinen, edes kaksinpelinä. Vikoineenkin Metaltech: Earthsiege on ihan toista luokkaa.

70