Micro Machines 2 – Bileiden pelastus

Omia ratojaan pyörivät autoilupelit piristyivät, kun nokkelat ohjelmoijat keksivät kilpailuttaa pikkuautoja keittiössä, pulpetinkannella ja muissa vähemmän rallatuissa ympäristöissä. Micro Machines oli hauska kaahauspeli, josta yksinkertaisen idean tyylipuhdas toteutus teki klassikon. Micro Machines 2 lisää soppaan samanaikaisen nelinpelin sekä helppokäyttöisen rataeditorin.

Kuvallisesti peli muistuttaa huikean paljon edeltäjäänsä: tutunnäköiset pikkukaarat vilistävät lintuperspektiivistä tiirattavia arkisiin kohteisiin sijoitettuja ratoja pitkin. Aamiaispöydän antimet, remonttihuoneen porat, takapihan mullikon lapiot ja sangot saavat kyytiä miniatyyriautojen huristaessa sikin sokin niiden ympärillä. Välillä tutustutaan biljardipöydän vihreään verkaan, välillä törmäillään flipperin sisuksissa.

Ratoja uuteen versioon Super Sonicin ahkerat ohjelmoijat ovat viitsineet väsätä reilut viisikymmentä, ja rataeditorilla voi ystäviään kiusata rakentamalla vaikkapa toisen mokoman lisää. Radat siirtyvät näppärästi levykkeellä kaverilta toiselle (tai vaikka Pelit-BBS:ään). Erilaisia menopelejä on kaikkiaan 17 maassa, meressä ja ilmassa kulkevaa. Entisistä vain tankki puuttuu, nyyh!

Edeltäjästä tuttujen simppelien yksinpelivaihtoehtojen lisäksi Micro Machines 2 tarjoaa superliigan ja aika-ajot. Superliigassa taistellaan pisteistä ja edetään kohti vaativampia vastuksia ja ratoja, aika-ajossa taas metsästetään ennätyksiä. Hauska, vaikkeikaan uusi idea (Hard Drivin', lapset) on kilpailla itseään vastaan: oma ennätysajo näkyy ruudulla harmaana haamuautona.

Yksinpeli ei kuitenkaan kauan jaksa kiinnostaa. Ajokkia ei voi kehittää kilpailun edetessä, radalta ei löydy kerättävää eikä tietokonevastustajien härnääminen pelkällä pökkimisellä ole kovin tyydyttävää. Perinteinen "aloita alusta kun ajokit loppuvat" -pelattavuus ei myöskään innosta.

Useammalla pelaajalla kaahattuna Micro Machines 2 räjäyttää pankin. Jokainen kilpailu on aina sarja peräkkäisiä hysteerisiä kaksin-nelin-kamppailuja. Kanssakilpailija eliminoituu hetkeksi pois, mikäli jää johtoautosta jälkeen kuvaruudun mittaisen matkan. Näin kukaan ei pääse missään vaiheessa ajamaan ylhäisessä yksinäisyydessä, eikä kukaan jää koskaan muista jälkeen. Nerokasta. Voittaja on luonnollisesti se, joka jää viimeisenä jäljelle. Tämän jälkeen kilpailijat laitetaan jälleen samalle viivalle.

Kuvaruudun reunamilla olevat pallukkarivit laskevat automaattisesti pisteitä. Vasta kun oma rivi on täynnä, (kokonais)kilpailun voitto tipahtaa.

Samanaikaisen nelinpelin ohella kaksi kahden hengen joukkuetta voi taistella paremmuudesta. Lisäksi peräti kuusitoista pelaajaa voi ottaa osaa mies miestä vastaan -turnajaisiin. Micro Machines 2 on todellinen kotibileiden pelastus.

Ohjelmoijat ovat saanet PC:een pysymään hyvin hurjassa vauhdissa mukana. Vieritys on sulavaa, superkaaroilla hysteerisen nopeaa ja pelattavuutta selkeyttävät parallaksit (päällekkäisvieritykset) ovat paikallaan. Äänet ovat sinänsä sopivat, puheenpälinää on tunnelmaa tuimistamassa ja CD:ltä soiva musiikki on miehekästä. Kesken pelin CD-asemaan voi tuikata oman suosikkikaahauslevyn, mikä parantaa peliä luonollisesti entisestään!

Micro Machines 2 on tuskin peli, jota kalliin huippu-PC:n hankkinut ensimmäisenä esittelee kateelliselle kaverilleen. Se ei ole komea eikä kaunis, eikä prameile renderoiduilla 3D-grafiikoilla. Sen tarjoama nelinpelikokemus on kuitenkin elämys sinänsä, eikä siihen tarvita kuin yksi PC! Ei verkkokortteja, ei modeemeja, ei Internettiä, ei sähläystä kaapelien kanssa. Pelaa ja nauti! Plug and Play!

75