Mission Force: Cyberstorm – Hercenaries

Polygonipohjaisten robottiromutusten taistelupariksi Sierran Mission Force: Cyberstorm pistää pelaajan taas herccien, jättimäisten taistelurobottien ohjaamoon. Mutta pitkästä aikaa rehellisenä puhtaana mechistrategiana, jossa ei edes reaaliajan kello tikitä.

Taistelu cybridejä vastaan jatkuu, kun loppuunpoltetun Maan asukkaat etsivät resursseja muiden tähtien kiertolaisilta, ja galaksin eri kolkkiin hajaantuneet peltiheikit vastaavasti raaka-aineita omiin sotaponnistuksiinsa. Ihmiskuntaa hallitsevien megayhtiöiden ratkaisu ongelmaan on palkata yksityisiä onnenonkijoita johtamaan paikallista kaivostoimintaa ja puhdistamaan nämä tähtien väliset takapajulat bisnekselle haitallisista cybrideistä.

Hercit katsotaan niin arvokkaiksi, ettei niitä enää uskota tavallisten ihmispulliaisten ohjastettavaksi. Siihen on menneiden aikojen suurten sotureiden geeniperimän pohjalta kehitetty biodermejä, klooneja, joita voi ostaa liukuhihnalta, linkittää suoralla neuropiuhalla hercceihin, piikittää täyteen erinäisiä taisteluhuumeita ja ylipäätäänkin kohdella orjina. Eivätkö ne koskaan opi: tässähän meillä on valmiit ainekset Metaltech-sarjan seuraavaan suursotaan.

Zen ja virittelyn taito

Pelaaja aloittaa kahdella kevyellä hercillä ja perusmallisella biodermillä. Riihikuivaa riittää sen verran, että hercien aseistuksen ja muiden varusteiden virittelyä voi harjoitella mainiosti toteutetussa herccipajassa.

Tuhovälineiden lisäksi joka ikinen kuviteltavissa oleva hercin komponentti on viritettävissä. On parempia tulenjohtojärjestelmiä, suojakilpigeneraattoreita, panssarointia, sensoreita, malminkeräyslaitteita, reaktoreita ja niin edelleen. Koska lähes kaikki vaikuttaa hercin energiankulutukseen ja siten nopeuteen, on pelaajan opeteltava taituroimaan sopiva kompromissi tulivoiman, haavoittuvuuden ja liikkuvuuden välillä.

Myös biodermejä voi ja täytyy "viritellä". Yhtiöltä voi ostaa simulaattoriaikaa, jolla dermin ajo- ja aseenkäsittelytaitoja voi parantaa kahisevaa vastaan. Muita ominaisuukssia ovat stabiliteetti, toksiinien sietokyky ja komentotaito. Stabiliteetti on suomeksi sanottuna taistelumoraali _ joka kerta kun dermin herc saa osuman tai jotain muuta ikävää tapahtuu, stabiliteetti laskee ja kaikki taidot tipahtavat. Komentotaito, jota on vain harvoilla kalliilla dermimalleilla, palauttaa joka vuoro lähistöllä olevien dermien stabiliteettia jonkin verran. Toksiiniarvot taas liittyvät taisteluhuumeisiin, joita dermeihin voi tiukan paikan tullen pumpata kohottaakseen väliaikaisesti hercinkäsittelytaitoja.

Komenna ja kaiva

Cyberstormin tehtävärakenne on turhankin yksinkertainen ja rajoittunut. Tehtävät vaihtelevat yksinkertaisesta malminkaivuusta tai tiedustelusta tukikohdan puolustamiseen tai suoraan hyökkäykseen cybridien paikallista komentokeskusta vastaan, joka on jokaisen tähtijärjestelmän päämaali.

Käytännössä pelaaja suorittaa sotilastehtävän, saa ylennyksen, ostaa yhä tehokkaampia hercejä ja aseita, suorittaa niin monta malminkeräystehtävää, että rahaa kertyy tarpeeksi, suorittaa seuraavaksi vaikeimman sotilastehtävän, ja niin edelleen ad infinitum. Koska huviajeluna pidettäviä muutaman hassun cybridin häiritsemiä malminkeräystehtäviä on tarjolla koko ajan, ja niistä jää aina rutkasti voitolle, on vain kysymys siitä, kuinka kauan pelaaja viitsii kasvattaa pääomaansa ennen kuin uskaltautuu seuraavaan sotilastehtävään.

Kun paikallinen cybridien komentokeskus on tuhottu, peli etenee seuraavaan tähtijärjestelmään, jossa koko homma periaatteessa toistuu. Ensimmäisen tähtijärjestelmän jälkeen pelaajalla kuitenkin on jo hallussaan niin tuhovoimaisia parhaiden biodermien ohjastamia herccejä, että toisen aurinkokunnan läpi voi jyrätä surutta. Kolmannessa ja viimeisessä tehtävässä voikin tuhota cybridien komentokeskuksen olankohautuksella silkalla raa'alla voimalla.

Pelin kaavamainen eteneminen ja erilaisten tehtävien puute (eri tyyppejä on alle 10!) jättää siis paljon toivomisen varaa, varsinkin kun peli muuttuu sitä helpommaksi mitä pidemmälle edetään. Sierra on luvannut julkaista peliä tasapainottavan päivityksen.

Kahdenlaista tuhovoimaa

Cyberstormin pelastus löytyy viimeisen päälle hiotusta varsinaisesta peliosuudesta. Taistelu käydään vuoropohjaisesti, ja pelaajaa rajoittaa vain käytettävissä oleva energia, jota käytetään sekä liikkumiseen että energia-aseiden ampumiseen. Niinpä pelaajan tulee huolehtia siitä, että pystyy manööverien jälkeen vielä laukomaan aseitaan tai toisin päin.

Herc osaa vastata tulitukseen, jos sille on jäänyt energiaa. Jos puolustautuva herc ei ampunut oman vuoronsa aikana lainkaan, se myös tuleen vastaamisen lisäksi suuntaa suojiaan uudelleen osuman saatuaan. Jotkut aseet aiheuttavat vahinkoa kohteen suojakilville ja vain naarmuja panssarointiin, kun taas toiset aseet toimivat täsmälleen päinvastaisella periaatteella. Nyrkkisääntönä energia-aseet tuhoavat suojakilpiä, tykit ja ohjukset purevat peltiin.

Pelin muuten kiitettävän tekoälyn Akilleen kantapää on kilvenkiertoleikki. Suojakilvet on nimittäin suunnattavissa niin, että yhdelle heksan taholle saa lähes voittamattoman suojan, sen vastakkaisen jäädessä käytännössä avoimeksi. Niinpä nokkela pelaaja koukkaa tietokoneen lähes suojattomaan selustaan.

Taistelu toimii. Korkeuserot, puut, kivipaadet ja niiden vaikutus näkyvyyteen on otettu uskollisesti huomioon, kuten myös maastotyyppien vaikutus liikkuvuuteen ja osittaisten suojien vaikutus osumamahdollisuuksiin. Liikkuvuuteen vaikuttaa myös eri planeettojen alati vaihteleva painovoima. Osumamahdollisuus näkyy ennen ampumista kätevästi ruudun alakulmassa, ja myös "fog of war" toimii.

Täyskromattua ja vahattua

Käyttöliittymä on niin hiottu ja sujuva kuin strategiapeliltä kehtaa odottaa. Paraatiesimerkkinä olkoon suojien suuntaaminen, joka tapahtuu yksinkertaisesti vetämällä hiirellä enemmän tai vähemmän kohti haluttua tahoa herciä ympäröivässä heksassa. Loistavan käyttöliittymän ansiosta melkein antaa anteeksi sen, että pelissä on vain sekava ja puutteellinen online-manuaali.

Kampanjan etenemisen olisi voinut suunnitella huomattavasti kiinnostavammaksi ja erityyppisiä tehtäviä olisi saanut olla rutkasti enemmän. Tällaisenaan taustatarina tuntuu vain heppoiselta tekosyyltä sinänsä erinomaisesti toteutetun strategiapelin pelaamiseen, ja pelin suhteeton helpottuminen loppua kohden on todella kummallista. Onneksi bonuksena on moninpeli modeemin tai lähiverkon kautta, ja pelipaketti sisältää huomaavaisesti toisenkin CD:n moninpeliä varten.

Cyberstormin joka yksityiskohta nivoutuu saumattomasti yhteen ja viimeistely kiiltää kuin kyberpunkkarin peilipokat. Kokonaisuuden kuorruttaa Earthsiege kakkosen teemoista koottu mahtipontinen tieteismilitäärimusiikki. On vaikea kuvitella, että Cyberstorm osoittautuisi pettymykseksi strategiapelien, mechien, saati sitten molempien ystäville.

Activisionin muinaisen Crescent Hawk -sarjan mechistrategiat kybermyrsky puhaltaa kumoon mennen tullen vaikka antaisikin niille roimaa kompensaatiota viisi vuotta vanhasta tekniikasta. Mutta Amigan MechForce pysyy ylväänä pystyssä.

90