Mysteries of Sith: Companion Missions – LucasArtsin Vastaisku

Tarkistakaa, että valomiekkanne on hyvässä terässä: Mysteries of Sith on lähes pakollinen lisävaruste kaikille Jedi Knightin ystäville.

Jedi Knightissa pimeän puolen valinneiden on aika lirauttaa kyynel pahis-Kylen muistolle, sillä Mysteries of Sith kirjoittaa historian niiltä osin uusiksi. Sithin maailmassa Kyle, vaikka mustiin pukeutuukin, kekkaloi hyvien puolella uuden tasavallan haparoivien ensiaskelten tahdissa. Tapahtuma-aika sijoittuu viisi vuotta Jerecin listimisestä eteenpäin.

Parivaljakkonaan Kylellä on Mara Jade, pimeällä puolella aloittanut, Palpatinenkin koulutuksessa ollut ex-salakuljettaja ja salamurhaaja, joka kuitenkin on kääntänyt takkinsa ja hypännyt hyvisten kelkkaan. Nimi ei ole ratsastusta "Lara"-väännöksillä, vaan on keikattu kirjasta Heir to the Empire.

Juoni on tavanomaista, lucasmaisen korrektia hulabaloota. Alussa Imperiumin rippeet hyökkäävät kapinallisplaneetalle, jossa Kyle ja Mara viimeistelevät viimeksimainitun jedikoulutusta. Ensin pelataan Kyleä ja torjutaan hyökkäykseltä pahin terä, sitten vaihdetaan sukupuolta ja luovitaan Mara omista seikkailuistaan läpi, vastassaan muun muassa piraatteja. Kyle puolestaan lähtee omin nokkinensa tarkistamaan tilannetta salaperäisessä Sithin temppelissä, jossa tapahtuu myös päähahmojen jälleennäkeminen pelin lopussa. Onnistuuko pimeä puoli nyt viekoittelemaan jomman kumman jediparan? Parempi jättää kertomatta.

Mutta turha itkeä kliseistä juonta. Kun tapahtumat lähtevät vyörymään, tuttuun tapaan temmellyksessä hirviöitä kaatuu, pahiksia lysähtelee satapäin ja rakennuskompleksit kosahtavat tulipalloiksi. Mikäs sen mukavampaa.

Sithin Salat

Uudet aseet kuuluvat tietty pelin henkeen. Kaikki vanhat tykit ovat tallella, mutta lisäksi tulevat Maran BlasTech-pistooli ja E-11-kivääri, joka vastaa suurin piirtein stormtrooperin kivääriä. Tähän uuteen hehtaariluukuttimeen saa lisävarusteena electroscopen, jolla on pitkä kantama, suuri tarkkuus ja teho (valkohaarniskat tippuvat yhdestä osumasta) ja erikoisuutena kohteisiin zoomaava kiikaritähtäin.

Electroscopen kiikarin avulla voi leikkiä sala-ampujaa, ja korkealta paikalta käsin tyhjentää suuria alueita vihollisista. On hienon näköistä lasauttaa vaikkapa ikkunanraosta, monen sadan metrin päästä, kolmesta juttelevasta Imperiumin soturista keskimmäinen päiviltä. Muut säntäävät karkuun kuin kanaparvi, mutta palaavat yleensä kohta ruumista ihmettelemään. Uusi laukaus, ja taas harvenee Imperiumin kaarti.

Vanhan AT-ST-pilottien kauhun, rail detonatorin, kaveriksi on tullut hakeutuvia ammuksia laukova versio. Miinoihinkin on tullut parannus: niitä voi nyt pudottaa kymmenen kappaletta odottamaan manuaalista laukaisua. Miinoista voi siis rakentaa kunnon ansoja vihulaisten pään, ja muidenkin ruumiinosien menoksi.

Onnettomiakin aseita löytyy. Viholliset jäädyttävä karboniittipyssy on käyttökelvoton, sillä aseen kantomatka on liian lyhyt. Kranaatit toimivat kuten Jedissä, eli huonosti. Uusilla välähdyskranaateilla voi hetkellisesti sokaista vihollisia, mutta onkos se sitten hauskaa?

Toisin kuin Jedi Knightissa, voimia ei ole karsinoitu hyviin ja pahoihin. Kaikki kyvyt ovat neutraaleja, ainoastaan niiden käyttötapa kertoo jedin sijoittumista voima-asteikolla. Vaikka Sithissä on pakko olla hyvis, voi silti etäkuristaa porukkaa suojakenttien läpi. Siviilien tappamisesta rankaistaan Voimien menetyksellä, mikä tuli sekin tutuksi: kapinallisten ja Imperiumin upseerit ovat toiminnan tuiskeessa vähän liikaa toistensa näköisiä...

Uusia voimia on muutama, mutta vanhoille force throw- ja salamavoimille saa sanoa hyvästit. Salama on korvattu tehokkaammalla, vihollisesta toiseen hyppivällä versiolla, tavaroiden viskominen taas on korvattu bumerangimaisella valomiekan heittelyllä. Muita uusia kykyjä ovat paikallaan seisoskelevien valekuvien luominen itsestään, eräänlaisen ruumiista irtautumisen mahdollistava far sight kenttien tutkimiseksi, sekä force push, jolla voi työntää vihollisia vaaranpaikkoihin.

Tekniikka lähes ennallaan

Tekniikaltaan Mysteries on samalla viivalla Jedin kanssa. Värilliset valoefektit tasoittavat jonkin verran Quake 2:n vetämää kaulaa, mutta taivas on yhä ruman kaksiulotteinen, avaruus pysyy paikoitellen tyhmännäköisesti pyörimättä avaruusaluksista katsottuna eikä vesiefektikään vedä vertoja Quake 2:lle. Ilman 3D-korttia peli on joko hidas tai ruma, sillä varsinkin läpikuultavuusefektit hidastavat peliä suunnattomasti, eikä värivalaistus toimi 3D-kortitta lainkaan.

Moninpelikenttiä on 15, pelimuotoja kolme. Kill the Fool with Ysalamarissa (eli KFY:ssä) yritetään pitää etanan näköistä ötökkää hallussa mahdollisimman kauan, ja kaikki muut yrittävät ottaa lieron haltuunsa. Ysalamarin haltija on suojattu Voimahyökkäyksiltä, muttei voi itsekään hyödyntää niitä. Toinen pelimuoto on normaali deathmatch, kolmannessa tapellaan pelkästään miekoin.

Uutuutena Sithin moninpeleissä _ kaikissa, paitsi valomiekkataistossa _ voi valita haluamansa persoonallisuuden. Näitä ovat jedi, palkkionmetsästäjä, tiedustelija ja sotilas. Kaikilla on alussa eri aseet, eri määrä osumapisteitä, erilaiset liikkumisnopeudet ja erinäköiset hahmot. Moninpelissä voi esimerkiksi Vaderina työntää Luken karboniittijäädytyskammioon, ja sitten nykäistä Voiman avulla vivusta: yksi jäätynyt jedi, voila. Sitten vain aseen perällä mies palasiksi, ja pyhäinhäväistys on valmis.

Moninpelinä Mysteries of Sith tuntuu jotenkin liian kliiniseltä. Vaikea määritellä, mikä tökkii, ero Sithin ja Quake 2:n välillä on vähän kuin ero TNG:n ja Babylon 5:n välillä. Vaalea ja puhtoinen vastaan tumma ja varjoinen, jälkimmäisen voitoksi.

Sith rules ok

Yksinpelinä Mysteries of Sith kuitenkin hakkaa Quake 2:n mennen tullen. Pelaaminen tuntuu enemmän seikkailemiselta kuin mielettömältä räiskimiseltä, mikä on aika saavutus, kun kyseessä on räiskintäpeli. Runsas lainailu elokuvista luo uskomattoman tunnelman. Läskimato Jabban sukulaisen Ka'Pa the Hutin linna asukkeineen näyttää kovasti tutulta, ja rancoria vastaan pääsee tappelemaan pelkällä miekalla.

Jedissä Voima lähinnä helpotti kenttien selvittämistä, Sithissä sen käyttö on usein pakollista. Osaa vivuista ja tavaroista ei tavoita kuin Voimalla, osaan tarvittavista loikista kykenee vain Voimanopeutuksella yhdistettynä Voimahyppyyn, ja sitä rataa. Äkkikuolemat ja totaalijumiutumiset ovatkin väistämättä yleisempiä kuin Jedissä. Onpa yhteen neljästätoista yksinpelikentästä lisätty aikarajakin ylikuumenevan reaktorin muodossa. Kirous ja kuolema, pikatallennus on taas arvossaan.

Valehtelisin, jos väittäisin Sithin kolahtaneen yhtä kovaa kuin alkuperäisen Jedi Knightin, päinvastoin. Ensituntuma Sithiin oli vaisu, ja kamalat välianimaatiot antoivat vaikutelman laajennuksesta, joka on tehty sekä halvalla että nopeasti. Vakavampi ongelma on kenttien yleisen tason laskeminen loppua lähestyttäessä.

Kenttädesign on kuitenkin kauttaaltaan, jos nyt ei erinomaista, niin ainakin hyvää. Kentissä on käytetty paljon uusia jippoja, laajempi Voimaskaala on hauska ja kaksi päähenkilöä toivat kaivattua vaihtelua. Uudet aseet, etenkin electroscope, tuntuvat tuoreilta, ja uudet vihollistyypit ovat aina plussaa. Pelattavuus on, kuten aiemmin, täydellinen.

Kaiken kaikkiaan, jos Jedi ei miellyttänyt, on Sithiltäkään turha odottaa ihmeempiä, mutta jos Jedistä piti, tarjoaa Mysteries of Sith taattua hupia.

89