Niko af Nirvi
Äver siever miever tuver äver liver köver*
Sosiaalinen tasa-arvo ei rajoitu vain ihmisiin ja eläimiin, se ulottuu tähtiin. Me emme ole yksin.
Ajatelkaa jos avaruuden älykkäät olennot äärimmäisen edistyneellä tekniikallaan pystyisivät soluttautumaan internettiin. Ne pystyisivät lukemaan sähköpostimme, tilastoimaan mitä ostamme, katsomme ja ennen kaikkea pelaamme.
Saisimme hävetä silmät päästämme.
Vieraita avaruudesta
Avaruuden muukalaiset keksi H.G. Wells vuonna 1897. Samalla hän keksi niihin kohdistuvan vihamielisyyden, ksenogynismin. Maailmojen sota -kirja on ollut muukalaisvihan raamattu jo sata vuotta.
Spielbergin elokuvia Kolmannen asteen yhteys ja E.T. lukuun ottamatta sanoma on ollut sama viimeiset sata vuotta: avaruudesta tulee vain hyökkääjiä. Spielbergkin myöhemmin hylkäsi galaktisen rakkauden ja ohjasi Maailmojen sodan. Vaikka pääosassa oli Tom Cruise, hän esitti ihmistä eikä antanut armoa avaruusveljilleen.
Itse Stephen Hawkins pitää hullun hommana julistaa maailmankaikkeudelle, että täällä takapajuinen kulttuuri vain odottaa ottajaansa. Ei ihme että meille ensikontaktiin valmistautuminen tarkoittaa miekkojen kiillottamista.
Tähtien lähettiläs
Kirjoja ei lue kukaan ja elokuvat katsotaan puhelimessa pikakelauksella, mutta pelit pysyvät ja ovat äärettömän tehokas tapa kylvää propagandaa. Jo Space Invaders (1978) esitti tähtiystävät puhtaasti hyökkääjinä, joita vastaan ihmiskunnan on taisteltava.
Miksi moinen viha? Vuonna 1964 NATO julkaisi äärimmäisen salaisen tutkimuksen, josta tehtiin vain 15 kopiota kolmella kielellä. Hain sen Googlella. Tutkimuksen mukaan avaruusystävien olemassaoloa ei saa paljastaa, koska kaikkien uskontojen dogmat sortuvat, ihmiskunnan ego murtuu, taloutemme muuttuu totaalisesti ja fysiikan lait sellaisena kuin me ne tunnemme eivät päde ulkoavaruudessa.
Mutta mitään moista ei ole tapahtunut. Vuonna 2005 Kanadan entinen puolustusministeri Paul Hellyer paljasti, että Maassa vierailee säännöllisesti noin 80 eri rodun edustajia. Oma ufomiehemme Juhan af Grann vahvistaa tiedon: "Kuun toisella puolella on vilkkaampaa kuin Manhattanilla!"
Miksi he eivät tule esiin? Juuri siksi, että populaarikulttuuri kouluttaa meidät uskomaan, että ekstraterrestriaalit ovat hirviöitä, joita vastaan pitää taistella. Kuvittele tutkivasi alkukantaista alkuasukasheimoa vaikka Amazonin viidakossa.
Näet, kuinka heidän leikeissään meidät sivistysihmiset esitetään hirviöinä, jotka tappavat heitä huvikseen, raiskaavat heidän naisensa, polttavat heidän kotinsa, tuhoavat heidän elinympäristönsä, vain käyttääkseen heidän maansa oman lihakarjansa kasvatukseen.
Menisitkö sinä heidän keskelleen ja kertoisit kuuluvasi sivistyneistöön?
Vai lähestyisitkö ensin älykkäämpiä, ennakkoluulottomia ksenoisteja, kertoisit heille totuuden, ja antaisit heidän levittää sitä massoille? Rauni-Leena Luukanen-Kilde ja Jediakatemian kunniajäsen Juhan af Grann tekevät parhaansa mutta viesti ei vain mene perille.
Alien tropes are invading!
Ekstraterrestriaalien mustamaalaus käyttää tuttuja keinoja kuten demonisointia. Yhteyshenkilöiden mukaan avaruusoliot ovat meitä 100 miljoonaa vuotta edellä olevia edistyneitä intergalaktisia kulttuureita. Ne pystyvät tähtien väliseen matkustukseen ja roturajat ylittävään yhteistyöhön.
Kuvitelkaa, että 100 miljoonaa vuotta sitten eläneet luolaihmiset esittäisivät meidät itseään petomaisempina karikatyyreina! Naurettavaa, mutta meitä ei haittaa vaikka itse esitämme ekstraterrestriaalit peleissä enemmän tai vähemmän alastomina, murisemalla ja kiljumalla kommunikoivina petoina ja hirviöinä. Sivistys ja ja teknologia näkyy vain aseistuksessa, alukset ovat täynnä laitteita, jotka eivät tee mitään.
Avaruusolennot ovat puhtaasti hirviö-pahvikuvia, joita Maan ylväät sotilaat tuhoavat. Ainoastaan Halossa avaruusolioille on uskallettu antaa jonkinlaista persoonallisuutta.
Totuus on tuolla pelissä
Ksenogynistisen vihapelaamisen ykkösnimi ja lippulaiva on UFO: Enemy Unknown, (XCOM: UFO Defense) propagandapeli, jonka räikeä, vastenmielinen viesti on: ihmiskunnan on yhdistyttävä alieneita vastaan!
Virallinen taho, valtiot, esitetään passiivisina rahoittajina, joiden korvaan alienit supisevat, että ne lopettavat rahoituksen XCOM-organisaatiolle. Se on vastenmielinen tikari ystävällisten reptiliaanien selkään. Ilman reptiliaanien valtio- ja yritysjohdoille antamia neuvoja emme eläisi nykyisessä vahvan talouskasvun mahdollistamassa kulutusparatiisissa.
Tieto on siis pahaa. XCOM korostaa tätä esittämällä reptiliaanit pelissä vastenmielisinä käärmeolioina. Ihmismytologiassa juuri pahaksi leimattu Käärme antoi Eevalle kaiken tiedon omenan, ja paljon myöhemmin Applen.
Koko pelin voi muukalaistutkimuksen keinoin tulkita laskelmoiduksi propagandaksi. Esimerkiksi etherealit edustavat selvästi yhteyshenkilöitä, joiden kertoma totuus on aivopesua, joka kääntää ihmiset toisia ihmisiä vastaan. Mutoneiden viesti on yksinkertainen: ”Pieniä vihreitä miehiä ei ole, on vain isoja vihreitä miehiä, jotka tekevät sinusta selvää!”
XCOM demonisoi jopa Harmaat, nuo lempeät tutkijat. Harmaiden kehittämä luotaintekniikka pelastaa vuosittain sadoittain paksusuolensyöpää sairastavia ihmisiä.
UFO teki työnsä niin hyvin, että siitä piti rahoittaa uusi versio uudelle sukupolvelle.
Uusi ilmestyskirja - ihmiskunnan viimeinen exodus
Populaarikulttuurin ja varsinkin pelien mukaan avaruushirviöt haluavat tuhota meidät, orjuuttaa meidät tai varastaa vetemme ja raaka-aineemme. Tai vielä pahempaa: Duke Nukem -peleissä muukalaiset ovat tulleet viedäkseen naisemme. Rumia hirviöitä vastustava, idealisoitu ihmishahmo Duke Nukem osaltaan korostaa androsentrisen maailmakuvan oikeutta. Tapa alieneita, saat naisia!
Oma kontaktihenkilöni Tars Tarkas suuttuu pelien näkemyksistä. "Mitä me tekisimme pahanmakuisilla naisillanne? Tai ihmisorjilla? Peter Äter Döner, johan robotit keksittiin ikuisuus sitten!"
"Planeetallanne on meille liikaa maata, mutta liian vähän lämpöä ja hiilidioksidia. Jos olisimme pahoja, nostaisimme merenpintaa napajäätiköitä sulattamalla. Sodan asemasta manipuloisimme johtajianne ja talouselämäänne, niin ettei teillä olisi edes halua pysäyttää prosessia. Muinaisia IT-keksintöjämme hyödyntämällä meidä olisi helppo luoda superyhtiö, joka käytännössä kaappaa tietoverkkonne. Hallitsemalla tiedonvälitystänne annamme teille mahdollisuuden saada vain sellaista tietoa kun haluatte, siis kevyttä ja kivaa, joten ette edes huomaa kun maailma tuhoutuu ympärillänne! “
"Tai siis..eiku..heh heh! Jos tilanne pääsisi oikeasti pahaksi, järjestäisimme toki ihmiskunnalle, tai niin monelle kun alukseen mahtuu, siirron Alfa Kentauriin. Alfa Kentauri on tosi kiva paikka! Kokeile vaikka itse, kas tässä sinulle Civilization: Beyond Earth."
*Alienien kieltä Juhan af Granin mukaan. Tosin hän ei suostunut avaamaan koodia.