Pelit.fi rakentaa: Tiilenpäitä lukemassa

Pelit.fi rakentaa

Tiilenpäitä lukemassa

Ihminen on terve, jos se leikkii, ja onnellinen vanhana, jos ei osaa lopettaa. Pelitcraftilaiset eivät ole antaneet sisäisen lapsensa kuolla.

Havahdun porealtaassa, mutta minulla ei ole aavistustakaan, missä olen tai miksi. Maailma ympärilläni on muuttunut niin paljon, etten enää edes tunnista paikkoja. Näyttää Las Vegasilta, mutta ei taida olla, ei ainakaan aito.

Jos Pelit.fi on saanut jotain hyvää aikaan, niin se lienee foorumilaisten yhteisprojekti Pelitcraft 2.0. Jyrki Keisalan itsensä ja muiden iloksi pystyttämä Minecraft-moninpeliserveri on pyörinyt hieman yli vuoden. Serverille on rakennettu yksin ja yhteistyössä niin huimia monumentteja, että monen Minecraftiin tekemät savimaja-asumukset kaatuvat silkasta kauhusta.

Ohjeet omaehtoiseen virtuaalimatkaan löytyvät Pelit.fi:stä pc-alueen Pelitcraft 2.0 -ketjun ensimmäisestä viestistä.

Keskusta ei petä

Pelitcraft 2.0:n keskusta on lyhyesti kuvattuna aivan mieletön paikka. Pelit.fi:läisten ensimmäisessä Pelitcraftissa keskusalue oli sekainen hässäkkä, joten kakkosversiossa alue kaavoitettiin, suunniteltiin yhdessä ja pääosin rakennettiinkin yhteisvoimin.

 

Alueen eräs avainpaikka on Helsingin päärautatieasemasta innoituksensa saanut metroasema, joka matkii Eliel Saarisen suunnitelman päälinjoja. VR-mainoksista tutut kivipatsaatkin ovat paikallaan, mutta lamppujen tilalla on kurpitsat. Maan alta lähtee laaja automaattijunien metroverkko, joka vie liki kaikkiin tärkeimpiin turistikohteisiin.

Vaikka keskusta-alue on tiiviisti rakennettu, uudisprojekteillekin on tilaa. Jos lehdistölle jaetut ennakkotiedot pitävät paikkansa, Tapani Värjölän suunnittelema Moblop-sisähuvipuisto avautui pääsiäisenä.

Huvipuistosta löytyy runsaasti aktiviteettia. Täydellisen vesipuiston lisäksi sisällä on seitsemän sokkeloa, joista todennäköisesti vaikein on Muuttuva labyrintti -tyylinen sokkelo, jossa on koko ajan umpikuja edessä. Koneisto hoidetaan tietenkin monimutkaisella piston- ja redstone-virityksellä. Yksi sokkeloista rakennetaan täydelliseksi kopioksi Pac-Manista, toisessa haetaan Super Mario -teemaa ja huvipuistosta löytyy myös Plants vs. Zombies -nurkkaus.

Keskusta itsessään on varsin autio, sillä pelaajat ovat omien projektiensa kimpussa pitkin karttaa. Autioilla kaduilla näkyy vain Notch ja serverin Postimies Pate jakamassa kirjeitä.

Helmi kiveksi

Yksi Pelitcraft-maailman tunnetuimmista nähtävyyksistä on Dragonia, keskiaikainen kaupunki, jonka tärkein turistikohde on Dragonian katedraali.

Dragoniaa on rakennettu kuin Iisakin kirkkoa, sillä Tuukka ”Dragonius” Saturi aloitti rakennustyöt jo vuosi sitten. Pelkkä katedraali koristeellisine yksityiskohtineen vei noin viisi kuukautta. Alue on laaja, mutta tekijänsä mielestä vielä pahasti keskeneräinen. Kaupunki on suunnitellusta koosta vasta kolmasosa.

Kuten hyvässä Minecraft-alueessa aina, Dragonia ei ole pelkkä kulissi vaan kaupungin PVP-areenalla järjestetään serverin Wirallisia Turnajaisia. Aidon keskiaikaisen kaupungin tapaan Dragonia muovautuu matkan varrella. Esimerkiksi alueen linnaa on tarkoitus vahvistaa ja laajentaa, jolloin se kasvaa katedraalin veroiseksi kruununjalokiveksi.

Keskiaikateemasta huolimatta metro kulkee kaupunkiin asti.

Ihailua ja kateutta Las Vegasissa

Vaikka Dragonia on hieno, Pelitcraftin vaikuttavimmasta paikasta ei synny kinaa. Las Vegas -kasinoalueen veroista kokonaisuutta löytyy harvalta serveriltä. Minecraft-rakennukset ovat usein pelkkiä kulisseja ilman oikeaa sisältöä, mutta hiekkaerämaahan rakennettu kasinoalue on toista maata.

Alueella on seitsenkerroksinen hotellipyramidi Luxor, jossa on 22 massiivista sviittiä jaettuna useaan eri hintaluokkaan, neljä drinkkibaaria, viiden Minecraft-tähden ravintola ja modernit saunatilat.

Tomi ”Finblast” Vahde piti kasinoalueella massiiviset avajaiset, joissa oli ohjelmassa muun muassa uhkapelejä, ilmainen arvonta ja komediakilpailu. Arvonnan palkintona ollutta autoa ei tosin voi ajaa kasinotiloista pois, joten se löytyy yhä pelisalin koristeena.

Jos Luxor on vaikuttava, niin vielä vakuuttavampi on Las Vegas -alueen Bellagio-kasino. Kasinosta löytyy runsaasti toimivia peliautomaatteja, kuten ruletti- ja craps-pöydät, onnenpyörä ja Kulta-Jaska.

Huiminta on, että kaikki kasinoalueeseen ja massiiviseen koneistoon tarvitut raaka-aineet on kerätty pelissä. Koska paikkaa vetävä gangsteri ei perusta serverivaluutasta, kasinoalueella kelpaa uhkapeleihin vain kulta, timantit ja lasuurikivi. Rajoitus johtuu todellisuudessa siitä, että laitteet toimivat esineillä, ne arpovat voittajat ja osaavat vielä maksaa voitot automaattisesti.

Henkilökuntaa tarvitaan ainoastaan täyttämään koneiston timanttivarastot jonkun vedettyä päävoiton.

Suuri puhallus

Bellagion avajaisiin liittyy myös Pelitcraftin historian massiivisin huijaus. Vain viikko Las Vegasin avajaisten jälkeen Timo ”Ässämies” Keskiniemi myi Jani ”Aqua” Niemitalolle keskeneräisen Kasinohotellinsa alakerran kahdella miljoonalla punnalla. Summa teki kerralla Keskiniemestä serverin rikkaimman, jos ei nyt miehen, niin ainakin pelaajan.

Kasinohotellin lottokone on alkeellinen viritys verrattuna upouuden Las Vegasin automaattisiin pelikoneisiin. Lottoarvonta vaatii koneenkäyttäjää, joka käytännössä päättää ”arvottavan” numeron, joten Kasinohotellin markkina-arvo romahti Las Vegasin avauduttua.

Sen tiesi myös rakennuttaja Keskiniemi, sillä rakennustyöt eivät ole kuukausiin edenneet. Kauppaan epäillään liittyneen rahanpesua tai ainakin virtuaalipeniksen venytystä. Järkevillä talousluvuilla laskettuna pelkän kauppasumman takaisin saamiseen menisi liki kymmenen vuotta.

 Las Vegasin automaattinen kasinoalue käytännössä tappoi perinteisen loton markkinat, joten nykyään Kasinohotellissa viihtyy enää vain yksinäinen lepakko. Aavikon keskellä oleva yksinäinen rakennus on kuitenkin karu muistutus kasinotalouden kurimuksesta, sillä kauppaan käytetty kaksi miljoonaa muuttui arvottomaksi serverin talousuudistuksen myötä.

Laman lapsia

Lottokonehuijaus ei ole Pelitcraftin ainoa talousrikos, sillä uuteen talousjärjestelmään siirryttäessä tapahtui ainakin yksi vedätys, jonka syylliset ovat yhä karkuteillä.

Ylläpito joutui uudistamaan Pelitcraftin talouden kokonaan, koska serverillä vallitsi huima 2000 prosentin inflaatio. Uudessa HyperConomy-systeemissä serverikauppa aloitti 20 miljoonan punnan varallisuudella. Kun pelaajat myivät tavaraa automaattikauppaan, heille maksettiin tavarasta virtuaalipuntina. Tuotteiden hinnat määräytyvät kysynnän ja tarjonnan mukaan, joten systeemi mahdollistaa raaka-ainemarkkinat.

Minecraftissa oleva Panssariosasto Pelitin osuuskaupan kassa kavallettiin talousuudistuksessa. POP-huijaus perustui siihen, että talousjärjestelmän vaihtuessa käteisen sijasta kannatti omistaa tavaraa, koska vanha valuutta muuttui yhdessä yössä arvottomaksi. Päivityshetkenä vain tavara säilytti arvonsa.

 ”Panssarikylän kaupasta oli käyty ostamassa suurin osa tavaroista ennen rahapuolen vaihtoa. Missä meidän rahamme ovat? Meiltä on ostettu tavaraa rahalla, jota ei ole enää olemassa”, POP-osuuskaupan vetäjä Tatu ”Maditus” Häkkinen keuhkosi ja vaati ylläpitoa korvaamaan tappiot. Modernin talousajattelun mukaan ylläpito jopa suostui ideaan. Voittojen kuuluu olla yksityisiä, mutta tappioiden julkisia myös virtuaalimaailmassa.

Uusi taloussysteemi toi mukanaan muitakin ongelmia. Pelaajamäärän vähentyessä kauppaan myydään enemmän tuotteita kuin sieltä ostetaan. Grindaaminen on vikkelämpää kuin rakentaminen, mikä aiheuttaa jatkuvaa hintojen laskua.

Sisäpiiritiedot myös mahdollistavat keinottelun, sillä suuret yhteisprojektit nostavat vääjäämättömästi hintoja. Esimerkiksi metroradan massiiviset laajennukset vaativat aina erilaisia raiteita. Niiden rahoittamiseksi jokaisesta ostosta ja myynnistä nostetaan serveriveroa, mikä tietenkin aiheuttaa veronkiertoa. Ihminen on ahne virtuaalimaailmassakin.

Kauhun tasapaino

Pelitcraft ei ole onnela, sillä Ylläpito pitää kansalaiset kurissa ja nuhteessa sotilasmahdillaan. Käytössä on kaksi B-52 Creeperhead Bomberia, joista toinen päivystää alati serverin ilmatilassa toisen ollessa lähtövalmiina Hangaari-alueella.

Pommikoneet ovat viimeinen askel asevarustelussa, joka alkoi Artillery-alueen TNT-tykkileikeistä. Käyttöön haluttiin jotain yhtä TNT-kuutiota tehokkaampaa. Yhden B-52-pommikoneen maksimipommilastina on rungossa 232 TNT-räjähdettä, siivissä 262 TNT-paketin lasti ja 16 TNT-peräluukkupommia.

Pommit pitää lastata käsityönä, mutta pommilasti putoaa napinpainalluksella.

Mittasuhteet ovat valtavat

Pelitcraftin vaatimaa työmäärää kuvaa selkeimmin serveristä tehty kartta, jonka katselu käy viihteestä jo itsessään. Yleiskuvassa näkyy koko Pelitcraft, seuraavassa Päärautatieasema kartan tarkimmassa mittakaavassa ja kolmantena sama näkymä pelin mittakaavassa.

Viivat kuvaavat metrolinjoja, joita pitkin liikutaan automaattijunilla. Vaunu saapuu napinpainalluksella asemalle ja vie seuraavalle pysäkille. Pelkkä metrojunalla huristelu käy viihteestä, sillä nähtävää riittää pelkästään radan varrella.

Tosin suuresta koosta seuraa myös Pelitcraftin yksi nykyisistä ongelmista. Pelaajamäärä on jo pitkään ollut laskussa, sillä menneiden aikojen suurtöistä on paha panna paremmaksi. Maailma on hieno, mutta usein liian tyhjä.

keskustaeipeta1

Alkuperäisessä, jo tuhoutuneessa Pelitcraftissa vallitsi anarkia, mutta Pelitcraft 2.0 -serverillä haluttiin tehdä siisti aloitusalue. Ainakin asemakaava-arkkitehtuurissa järjestelmällisyys tuottaa tulosta, sillä yhteisvoimin rakennettu keskusta on yksi serverin komeimmista kokonaisuuksista.

keskustaeipeta

Keskustan asemakaava näyttää pelikartalta katsottuna tältä.

lasvegasavajaiset9 (ihailu ja kateutta Las Vegasissa)

Pelikansa kerääntyy arvontapalkintona olevan loistoauton ympärille Bellagion avajaisissa.

lasvegas

Kasinohotelli Bellagio on ulkopuoleltakin komea, mutta ihmeet alkavat avautua vasta sisätiloissa.

lasvegas76

Kolikkopelihalli oli sunnuntai-iltanakin autio, sillä serverillä liikkuu nykyään vain muutamia pelaajia kerrallaan.

kasinohotelli8

Las Vegasin valmistuminen sai auringon laskemaan Kasinohotellissa. Kasinohotellin rakennustyöt ovat yhä kesken.

jannala

Pelitcraft-serveri pursuaa erilaisia nähtävyyksiä. Jännälässä päästään jännän äärelle näkemään esimerkiksi nurinkurinen hana ja aito UFO.

kauhuntasapaino5

B-52:n runkopommit laukaistaan monimutkaisella piston-järjestelmällä. Täysi pommikuorma kaivaa maahan tyylikkään kotkan muotoisen kraatterin.

maailmankartta97

Serverin dynaamisesta maailmankartasta saa hienon yleiskuvan kiinnostavista paikoista. Joskus pinnanmuodot näyttävät muodostavan kasvot kuin vinkkinä ei-älykkäästä elämästä serverillä.

temppelikilpailu75

Kaikki projektit eivät ole massiivisia. Serverin taidekilpailussa aiheena oli pienet jumalat ja kilpailutöiden koko oli rajoitettu. Se ei estänyt luovuutta, sillä etualan voittajatyö, Kurpitsatemppeli, jatkuu maan alle.

avaruuskeskus8

kellotorni

Ville Puontin serverikello mittaa aikaa Nebulan leijuvassa kaupungissa. Hienosäätö on vielä kesken, joten kello saattaa hieman edistää tai jätättää.

 Vuosipaiva

Torstaina 20.12. Pelitcraft 2.0 täytti huiman yhden vuoden iän, jolloin serveriväki piti juhlat keskellä Wildernessin erämaata. Tarkoituksena oli rakentaa uudisraivaajakaupunki keskelle ei mitään. Hirviöt olivat alueella päällä, joten toiminnassa oli pitkästä aikaa perus-Minecraft-meininki.

assheep

Pelitcraftpeta tekee jatkuvasti terrori-iskuja Assheepin eläintenkeskitysleirille, jota koko serveri käyttää elävänä villatehtaanaan. Petalaisten mielestä villasta ja väreistä pitäisi Minecraftissa luopua kokonaan.

lama

Serverin dynaaminen raaka-ainekauppa paljastaa karusti Pelitcraft-serverin talouden ongelman. Ikuisen kasvun sijasta hinnoissa vallitsee ikuinen lasku.

greenville70

Joskus pienikin voi olla kaunista, vakuuttaa vaimonikin. Greenvillen söpössä keskustassa on pyritty säilyttämään luonnon kauneus asutuksen keskelläkin.