Pirates of Black Cove (PC) – Uppoava laiva

Merirosvopelit ovat aina kiljahduksen arvoisia, mutta kajahtaako ilmoille reipas ”arrr!” vaiko väsynyt ”argh...”?

Kotkalainen Nitro Games debytoi pari vuotta sitten kohtalaisen onnistuneella East India Company -strategialla. Uutuuspeli Pirates of Black Coven myötä aihepiiri vaihtuu, mutta pääosassa ovat edelleen pulleat purjeet ja merten (anti)sankarit. Piraattiteemasta irtoaa heti plussaa, sillä tunkua ei ole. Vuoden 2004 Sid Meier’s Pirates! taitaa vieläkin olla paras lääke piraattisyyhyn raapimiseen.

Onko Pirates of Black Cove seitsemän meren uusi kauhu? No on, mutta pahalla tavalla.

Puujalalla koreasti

Aluksi Pirates of Black Cove vaikuttaa pätevältä. Pelissä on kaikkea mitä kevyeltä piraattistrategialta saattaa odottaa: paljon erilaisia tehtäviä, vapaata rosmousta, taistelua niin merellä kuin maalla, aluksen varustelua ja sen sellaista. Karibian kartta on sopivan kokoinen ja kaikenlaista pientä näprättävää tuntuu riittävän.

Nitrolaisten piraattilaivat purjehtivat kasuaalin suuntaan, missä ei sinänsä ole mitään vikaa. Olisin ihan mielelläni siemaillut laiskasti rommikolaa ja seurannut piraattimahtini kasvua.

Mutta Pirates of Black Cove on umpitylsä. Ensimmäinen isku vasten kasvoja on tyhjän odottelun määrä. Purjehtiminen paikasta toiseen on hidasta ja tapahtumaköyhää, alati rasvatyynellä merellä näkyy hädin tuskin edes muita aluksia. Nopeammat laivat parantavat tilannetta, mutta siinä vaiheessa pitkitettyihin matkoihin alkaa olla aika leipääntynyt. Maalla ongelma on kahta pahempi, sillä ylisuurilla saarilla juostaan jatkuvasti edestakaisin tehtävätavoitteiden perässä. Valehtelematta yli puolet peliajasta kuluu täydessä koomassa odottamassa, että sankarilliset piraatit hinautuvat toivottuun kohteeseen.

Se toinen puolisko koostuu taistelusta. Jännittävyydessä ollaan tasoissa kooman kanssa. Näin se käy: Vihollisen ympärillä kierrellään ja ammutaan täyslaidallisia, kunnes jommaltakummalta leviää paatti alta. Taktiikka on korvattu simppelillä toiminnalla, sillä 1500-luvun purjelaivaa ohjataan WASDin avulla kuin moottorivenettä, aina kaasun annostelua myöten. Hornblowerinsa lukeneet itkevät hukattujen mahdollisuuksien perään. Maalla peli leikkii tosiaikanaksua, heikoin tuloksin. Tekoälyttömillä yksiköillä on turha yrittää taktikoida, vaan eipä tarvitsekaan. Käsikärhämissä pärjää täydellisesti pitämällä omat heput yhdessä tiiviissä läjässä.

Viimeinen tykinkuula mädän laivan runkoon on mielikuvitukseton pelimaailma. Tietty määrä grogin juonnin kaltaisia kliseitä kuuluu tietysti asiaan, mutta Pirates of Black Cove tarjoaa enemmän huonoa puujalkahuumoria kuin keskiverto numero Pelit-lehteä. Juonesta ei ole vetoavuksi, sillä geneeriset piraattipuolueet ja vielä geneerisemmät aarrejahdit jäävät kauas vaikkapa Apinasaarten nokkeluuksista.

Lankku valmiiksi

Jos on taistelusta höylätty lankut tasaisiksi, ei detaljointia muutenkaan harrasteta. Mihin jäi tuulen tai muiden sääilmiöiden mallinnus? Entä kunnolliset zoomitasot? Miksi merellä on jatkuvasti päivä ja maissa (lähes aina) yö? Onko taustamusiikkia oikeasti vain kahden kappaleen verran? Ärsyttävyyksiä on liikaa listattavaksi.

Nitro Gamesin kunniaksi täytyy kyllä todeta, että he ovat jaksaneet päivittää peliään tiuhaan tahtiin. Julkaisun aikoihin Pirates of Black Covea oli lähes mahdotonta pelata jatkuvan kaatuilun vuoksi, mutta kolmospätsiin mennessä kaikki ongelmat oli saatu korjattua. Hyvä, ettei seulaista laivaa jätetty uppoamaan, vaan paikattiin reiät kuntoon.

Mikään määrä pätsitervaa ei kuitenkaan riitä peittämään Pirates of Black Coven todellista ongelmaa, eli heikkoa pelisuunnittelua. Itseääntoistava rakenne, odottelun määrä ja pelaamisen yksinkertaisuus on katala yhdistelmä, joka tappaa peli-ilon nopeasti ja tehokkaasti. Edes 20 kultadublonin hinnalla Pirates of Black Coven seura ei viihdytä.

* * * * *

Apua avaruudesta

Valittaminen on helppoa, mutta neuvominen vaikeaa. Paitsi nyt. Nitrolla on (aika) valmis purjeilla kulkeva pelimoottori, mutta visiot kulkevat väärään suuntaan. Apu löytyy avaruudesta: vaikka kulttipelisarja Starfleet Battles (etenkin II ja III) taisteluttaa Star Trekin avaruusaluksia, se on lainannut upean taistelunsa ideat laivastotaisteluista. Perusideat kääntyisivät helposti purjealuksiin, vain tuulen mallintaminen pitää keksiä itse.

Nnirvi

57