Privateer: Righteous Fire – Olemisen sietämätön uneliaisuus

Origin jatkaa perinteitään julkaisemalla ensimmäisen lisälevyn suosittuun avaruusoopperayritykseensä Privateeriin. Uutta juonentynkää onkin tullut jo odoteltua kuin kuuta nousevaa, sillä Privateer oli (ja on) hieno peli niin kauan kuin kunnollista juonta riittää.

Pyhää sotaa

Righteous Firen tapahtumat alkavat vuosi alkuperäisten seikkailujen jälkeen. Sankari on parhaillaan nauttimassa hyvin ansaittua lepoa eräällä Geminin monista lomaplaneetoista, kun pitkäkyntiset iskevät ja anastavat sankarin kallisarvoisen steltek-kanuunan. Epäilykset lankeavat uudelleen vahvistuneisiin retroihin, joiden halusta tuhota kaikki teknologia on tullut todella vakava ongelma.

Pian paljastuukin, että retrot ovat saaneet johtoonsa uuden tomeran johtajan, joka aikoo varustaa kaikki lohkonsa alukset tuhoa tuovilla steltek-kanuunoilla. Sankarin tehtäväksi jää tietenkin estää retrojen maailmanvalloitus ja steltek-aseen kohtalokas uudelleenkäyttö.

Uudistusmielisten häviö

Normaaliin tapaan lisälevy tarjoaa uuden juonen lisäksi muutamia ehostuksia tuttuun toimintamalliin, kuten uusia varusteita ja pelaamista helpottamaan tarkoitettuja näppäinkomentoja. Mitään uutta ja ihmeellistä ei kuitenkaan ole keksitty. Näppäinkomennot jäävät lähinnä paikkailujen varaan, sillä vihdoin voi myös lisätä suojien tehoa ja säätää aluksen nopeus kerralla täysille. Kartalla voi selailla navpointteja takaperinkin, mistä ei ole mitään hyötyä. Yleisesti uudet komennot ovatkin turhanpäiväisiä ja hyödyttömiä.

Uusista varusteista asepuolelta löytyvät plasmatykkejäkin tehokkaammat fuusiokanuunat sekä tulinopeutta hieman lisäävä asejäähdytin. Tarjolla on myös uutta parempaa panssaria, tehokkaampi korjausdroidi, erillinen suojageneraattori ja nopeutta ja kiihtyvyyttä lisäävät laitteet. Myös moottori- ja suojapäivityksistä on tarjolla tehokkaammat versiot. Viimeinen uudistus on tallennustietokoneella näkyvä tappotilasto, josta näkee eriteltynä sankarinsa pudotukset.

Muuten kiva, mutta kun nämä uutuudet toimivat vain lisätehtävissä eivätkä vaikuta originaaliin mitenkään. Vanhan sankarinsa voi luonnollisesti siirtää Righteous Fireen jatkamaan elämäänsä ja lentämään tarjolla olevat 26 uutta tehtävää. Kun juonen alku on vihdoin löytynyt, alkaa kliseisen tarinan seurailu unettavissa tunnelmissa. Uusi juoni on nimittäin tylsä ja väkinäisen oloinen, mikä on todella harmillista pelin potentiaalia ajatellen.

Asiaa eivät auta muutamat uudet tuttavuudet ja retrojen lentämät Salthi-hävittäjät. Todella hämmästyttävää on myös se, että lisätehtävät ovat aivan liian helppoja. Ainoastaan viimeinen tehtävä vaatii useamman yrityksen ennen läpäisyä. Lopputuloksena Righteous Fire on pelattu läpi muutamassa päivässä, jonka jälkeen Privateer on jälleen tylsää piraattien lahtaamista. Toivottavasti kolmas kerta sanoo toden Originillekin, ja toiseen lisälevyyn saadaan kunnon juoni.

Righteous Fire vaatii alkuperäisen Privateerin, eikä toimi yksinään.

76