Privateer – Kauppiaat ja rohkeat

Originin Privateeriä, enemmän kuin vähän Eliteä muistuttavaa ja Wing Commander -maailmankaikkeuteen pohjautuvaa peliä on odottanut enemmän kuin pieni galaksi toivorikkaita pelaajia. Noin näppärää ideaa on mahdoton munata, ja odotukset ovat korkealla.

Gemini-sektori on Konfederaation ja kilrathien reviirien välimaastossa sijaitseva raja-alue. Täällä keräävät rahaa pikku kippoineen privateerit, jalat tukevasti lain oikealla ja väärällä puolella, kaupalla, palkkionmetsästyksellä ja jopa rosvoilulla elävät avaruuden hämärämiehet. Piraatteja ja tekniikkaa vihaavia uskovaisia viliseekin avaruudessa sellaisia määriä, että pistää ihmettelemään, ketä he ryöstelevät.

Pelaaja on perinyt isoisältään vanhan Cobra Mk.III:n, eikun Tarsus-luokan tutkimusaluksen ja vähän rahaa. Tämän hernepyssyllä varustetun kylpyammeen parempi varustelu ja parempaan vaihtaminen on aika lailla ykkösprioriteetilla, mihin rahat saadaan tekemällä kauppaa ja suorittamalla tehtäviä. Tehtäviä jakaa tehtävätietokone, jäsenmaksun suorittamisen jälkeen voi turvautua myös kauppias- ja palkkasoturikiltojen paremmin tuottaviin tehtäviin. Lisäksi Privateerin on kätketty pikku juonenpätkä mystisine muukalaisineen.

Karvanopat ja etuspoilerit

Tarsuksen lisäksi tarjolla on kolme muuta alusmallia: Galaxy on hitaanpuoleinen rahtialus, Hunter nopea taistelualus ja Orion jonkinnäköinen kompromissialus. Avaruus on toki täynnä muitakin aluksia, mutta ei pelaajan ostettavissa.

Alusta viritellään pulttaamalla siihen lisähardwarea. Moottoripäivityksiä on viisi, samoin suojakenttägeneraattoreita, joskin vain Orionissa voi viitoslaitteita käyttää. ECM-järjestelmät torjuvat ohjuslukitusta, vetosäde mahdollistaa rahtimoduuleiden noukkimisen tuhotuista aluksista, korjausrobotti (ehdoton) korjaa alusta jo avaruudessa ja rahtitilan laajennus tekee keikoista tuottoisampia. Kalleimpia laitteita ovat erilaiset tutkat vaihtelevine ominaisuuksineen.

Tykkejä on tukku, tulivoimaltaan ja energiankulutukseltaan erilaisia. Tarsusta lukuunottamatta kaikkiin aluksiin saa vähintään yhden taka(ylä, ala)ampumon, mutta toisin kuin WC2:ssa ne eivät ammu automaattisesti, eikä niissä ole tutkaa. Äärimmäisen tärkeä lisäys on ohjusputki (tai pari). Wing Commanderin tutut ohjustyypit on siirretty Privateeriin hyödyttömistä "tyhmistä" aina Friend & Foe -ohjuksiin. Vapaasti lentäviä protonitorpedoja laukovaa torpedolaukaisinta kannattaa harkita, sillä jo pari tekee muussia kohti rynnistävästä piraatista.

Ostoksilla ja otteluissa

Laskeutuminen ja poistuminen sujuu automaattisesti, riittää kun lentää tarpeeksi lähelle planeettaa, asteroidia tai tukikohtaa. Taitoa tai hereilläoloa ei vaadita.

Määränpäässä voi mennä markkinoille ostamaan tai myymään hyödykkeitä, käydä huurteisella baarimikon kanssa pamisemassa tai katsoa josko tehtävätietokoneella, kauppiaiden tai palkkasoturien killalla olisi makoisia keikkoja. Alustaan voi myös korjata, varustaa tai vaihtaa parempaan, mikäli aluskauppa kohteessa on.

Tehtävät ovat todella rajoitettuja, tavarankuljetustehtävää lukuunottamatta loput tehtävätyypit ovat pelkkää taistelua. Joko täytyy putsata yksi NavPoint piraateista/retroista/kilratheista, partioida läpi useampi tai jopa etsiä vihollinen tehtävän listaamista järjestelmistä. Siipimiehiä ei ole, kauppa-alusten suojaamista ei myöskään. Ystävällismieliset alukset sentään auttavat taistelussa, jos niitä paikalla sattuu olemaan. Tavarankuljetustehtävissä on muuten bugi: kohteeseen täytyy lentää ilman ensimmäistäkään välilaskua tai maksua ei heru.

Avaruustaisteluissa ei muuta eroa Wing Commandereihin ole kuin lähinnä alukset. Origin tuntuu pienentäneen vihollisalusten osuma-aluetta ja vastaavasti kohentaneen heidän osumatarkkuuttaan, minkä johdosta pikkaisen kehnommilla aluksilla tulee turpiin niin että soi. Lisävaikeutta taistelulle antaa huono joystick-rutiini: lähellä keskialuetta keppi on täysin tunnoton ja ponnahtaa sen jälkeen noin sentin.

Aluksiin ja tukikohtiin voi lähettää viestejäkin. Tukikohdat eivät vastaa, ja muille aluksille heitettävät viestit ovat pelkkiä koristuksia tyyliin "Kuole, perkele!" tai "Mites menee?". Esimerkiksi avunpyyntöjä ei voi lähettää, kukas se radiota semmoiseen käyttäisi. Edes hyökkäyksen alla olevat kauppa-alukset eivät pyydä apua.

Päästäkäämme nyt kolme Wing Commandeer-sarjaan rakastunutta analysoimaan Eliteeriä.

Ah ja voi!

Olen pettynyt. Miten näin loistavasta ideasta on tehty peli, jossa ei ole syvyyttä edes sen vertaa että nilkat kastuisivat? Ensimmäisen illan ihastuksen jälkeen alkoi V-käyrä nousta. Avaruustaistelut ovat huonommin toteutettuja kuin Wing Commandereissa, ainoastaan digitoidut efektit (vihdoinkin!) ihastuttivat. Kankea joystick-rutiini, tunnoton lentomalli, vihollisiin osumisen vaikeus (verrattuna Wingeihin) ja heidän wilhemtellimäinen kyvykkyytensä vievät maun taistelusta, ja kun se on pelin pääasia...

Privateerin hiilipaperimaailmakaikkeus, pelimaailman epäuskottavuus ja yleinen monotonisuus eivät myöskään ilahduttaneet. Siksipä useamman illan pakkopusertamisen jälkeen turvauduin Privateer-editoriin (Pelit-BBS) ja hankin itselleni tarpeeksi rahaa, jotta pääsisin vihdoinkin vähän kiertämmään muuilmankaikkevutta ja etsimään pelistä kuulemma löytyvää juonta.

No nyt peli piristyi ja ansaitsee arvosanan "keskinkertainen". Vaikkei juoni pahemmin mitään lisääkään antaa se sentää jonkinnäköisen päämäärän, mutta Wing Commandereihinkin verrattuna Privateer tuntuu alkeelliselta.

73