Red Alert: Counterstrike – Kultainen vastaisku

Westwoodin tosiaikaiset strategiapelit, Command & Conquer, ja sen jatko, Red Alert, ovat myyneet maailmanlaajuisesti muutaman miljoona kappaletta.

Niinpä lienee jokseenkin turvallista olettaa, että Red Alert ei ole outo tuttavuus kenellekään. Nyt sitä saa lisää, ja sen edeltäjäkin on puettu uusiin vaatteisiin.

Virginin vainotessa epävirallisten Red Alert-lisälevyjen tekijöitä Westwood pukkaa ulos virallisen Vastaiskunsa. Se lupaa paljon, mutta pitää lupauksensa kuin keskiverto poliitikko: suorastaan harhaanjohtavien lupausten takaa ei paljastu kuin jokseenkin toisarvoista sälää.

Peli päivittyy versioon 1.07, mutta korjaukset ovat lähinnä teknisiä, eivätkä vaikuta peliin.

Yksinpelaaja kuittaa levyltä 16 uutta tehtävää, jotka ovat Covert Actionin tapaan irtotehtäviä, eivät uusi, hieno kampanja. Suurin osa on ihan hyviä ja mielenkiintoisia, mutta rakennusten sisälle sijoittuvat tehtävät olisi voinut jättää välistä. Näissä tehtävissä pääsee käyttämään Counterstriken suurinta porkkanaa, uusia yksiköitä. Supersotilas Volkov bionisine koirineen, Tesla-tankit, Super-Migit... paitsi että ne ovat huijauksia: ne eivät ole rakennettavissa, vaan RULES.INIä muuttelemalla tehtyjä yksiköitä vanhoin grafiikoin.

Uusinta uutta ovat "It Came From Red Alert" -tehtävät jättimuurahaisia vastaan, jotka ovat sikavaikeita. Tehtäviin pääsee käsiksi, kun alkuvalikossa naksauttaa shift pohjassa oikeanpuoleista kaiutinta, ja valitsee New mission. Lisäksi levyllä on kahdeksan uutta biisiä ja muutama työpöytäteema Windowsiin.

Moninpelaajalle tulee itku. Levyn 100 uutta moninpelikenttää vaativat, että vastustajallakin on Counterstrike, ja uudet yksiköt eivät ole käytettävissä moninpelissä. Sentään moninpelin tallennus on lisätty, mutta vain yksi.

Ottaen huomioon että netissä on kasapäin vastaavaa tavaraa (http://www.geocities.com/TimesSquare/Arcade/5553/), Counterstrike on aika turha julkaisu.

70