Scorched Planet – Pelasta minut!

Federaation raja-alueella sijaitseva planeetta on joutunut voraxien yllätyshyökkäyksen kohteeksi. Lähistöllä on vain yksi taistelualus, pelaajan.

Scorched Planet on räiskintäpeli, jossa pelaajan alus ei olekaan mikään tylsä tusinahävittäjä vaan vanhojen kunnon transformereiden pikkuveli, joka muuttuu napin painalluksella tankista hävittäjäksi. Lentämällä pääsee nopeasti paikasta toiseen, tankki taas hoitelee maanpinnalla suoritettavat tehtävät ja erilaisten tavaroiden keräilyn.

Pelaajan tehtävänä ei ole vain hirviöiden lahtaaminen, vaan niiden hyökkäyksessä jalkoihin jääneiden ihmisten pelastaminen. Kun alus on tankkimuodossa, sen kyytiin voi noukkia enintään viisi ihmistä. Sitten alus muutetaan lentokoneeksi ja lennetään kentästä löytyvän avaruusportin lävitse, jolloin kyydissä olevat ihmiset teleporttaavat turvaan kiertoradalla odottavaan rahtialukseen. Kun tehtävän vaatima määrä porukkaa on saatu evakuoitua, pelaaja pakenee paikalta samaisen portin kautta.

Pelastettavat eivät kuitenkaan seiso tumput suorina, vaan niillä on omat käyttäytymismallinsa, siviileillä ja sotilailla erilaiset. Pelialueella on esimerkiksi useita asutuskeskuksia, joilla on jokaisella oma radiolähettimensä. Kunkin keskuksen asukkaat pyrkivät aina liikkumaan oman lähettimensä luokse, joten pelaaja voi kuljettaa näitä lähettimiä eri puolille pelialuetta ja siten kontrolloida ihmisten liikkumista.

Sillä välin kun pelaaja pelastaa siviilejä sotilaat hoitelevat vihamieliset tykkitornit.

Peli on jaettu kuuteen osioon, joissa kussakin on kolme tehtävää. Mukana on niin viheriöiviä nummia kuin hiekka-aavikoitakin, ja siinä missä nummilla pyörii jättiläishämähäkkejä ja dinosauruksia, lumisilla vuorilla mellastaa mammutteja ja jetejä. Jokaisen osion lopussa odottaa tietysti se klassinen loppumonsteri.

Maastosta löytyvät esineet ovat mukavan innovatiivisia ja niitäkin on osattava käyttää hyödyksi. A-Tron esimerkiksi houkuttelee minuutin ajan hirviöitä luokseen ja R-Tron taas toimii päinvastaisesti karkoittaen hirviöt läheisyydestään.

Pelin kestoa on keinotekoisesti pidennetty vaikeuttamalla tilanteen tallennusta eli tallennus onnistuu vain, mikäli pelaaja löytää maastosta siihen oikeuttavan ikonin. Yksi ikoni oikeuttaa yhteen tallennukseen, jonka jälkeen on etsittävä taas uusi. Läheskään joka kentässä ikoneja ei edes ole. Tästä huolimatta peli on liian lyhyt. Lisälevy sopisikin kuin nenä naamaan.

82