Sea Legends – Meren poika tahdon olla, sankar' jylhän aallokon

Olen jo vuosikaudet ihmetellyt, miksei kukaan ole tehnyt kloonia MicroProsen Piratesista, vaikka se aikoinaan oli kovan luokan hitti. Lähes kahdeksan vuoden jälkeen Oceanilla vihdoin välähti, ja tuloksena oli Sea Legends, peli, joka rohmuaa Piratesilta ideoita niin että hävettää.

Lain oikealla puolella

Sea Legends on selvästi seikkailullisempi kuin Pirates. Pelin päähenkilö on nuori, juuri merisotakoulusta valmistunut kapteeni Richard Gray, joka pelin alussa saapuu laivoineen Karibianmerelle päämääränään Bridgetownin satama. Satamassa Richard tapaa mystisen setänsä Davidin, ja saa paikalliselta kuvernööriltä ensimmäisen toimeksiantonsa. Sea Legendissä toimitaan vaihteeksi lain kunniallisemmalla puolella _ ainakin aluksi.

Alkuvaiheessa peli kulkee ennalta määrättyä polkua. Pelaaja saa yksinkertaisia tehtäviä (partioi kaupungin lähellä, vie kuvernööri Jamaikalle, vie kirje naapurikaupunkiin), eikä tapahtumien kulkuun pääse kovin kummoisesti vaikuttamaan lukuunottamatta paria meritaistelua. Menetettyään laivansa Richard ryhtyy kaappariksi, jolloin pelaaja pääsee päättämään itse minne mennä ja kenen kimppuun käydä.

Ruudinkäryä

Taisteluihin joudutaan, kun joko piraatit tai vihollisvaltion alukset hyökkäävät pelaajan kimppuun. Ensin suolataan vihollista tykeillä, minkä jälkeen voi yrittää valloittaa aluksen.

Meritaistelu on toteutettu hieman Piratesista poiketen. Näkymä on kuvattu suoraan oman laivan kannelta, josta pelaaja laukaisee tykkejä välilyöntiä painamalla. Tykkejä voi aseistaa kolmenlaisilla ammuksilla perinteisistä kanuunankuulista räjähteisiin, ja jokainen tekee hieman erilaista jälkeä. Suuri bonus on se, että taisteluun voi ottaa osaa useita laivoja sekä pelaajan että vihollisen puolella, eli omaan laivastoon kuuluvat alukset eivät tyydy odottelemaan kauempana sillä aikaa kun pelaajan lippulaiva hoitaa likaiset työt.

Vihollisalukseen entrattaessa seuraa hyvin piratesmainen miekkailuosuus, taistelijat vain ovat huomattavasti suurempia. Jostain syystä taistelua ohjataan yksinomaan näppikseltä, mikä ei minusta ollut erityisen kätevä tapa. Käytössä ovat onneksi sentään nuolinäppäimet eikä käytettävissä ole kuin neljä lyöntiä ja kaksi torjuntaa. Taisteluosuuksissa ei anneta armoa heikoille: Miekkailutaito on syytä oppia nopeasti, sillä jos Richard ottaa kerrankin päihinsä, lähtee henki. Miehistön koko ilmeisesti vaikuttaa taistelun vaikeuteen jossain määrin, muuten sen lukumäärällä ei tuntunut liiemmin väliä olevan.

Huh hah hei ja rommia pullo

Kaiken sapelinkalistelun lomassa käydään myös satamissa, joissa voi käydä kauppaa ja jututtaa paikallisia asukkaita. Kaupattavia tavaroita saa lähinnä kaapatuista laivoista, toki itse aluksenkin voi pitää, jos on saanut palkattua jostain kapteenin. Kapteenit ovat turhan harvassa, ja siksi monet kaapatut laivat on pakko upottaa, kun tollot merimiehet eivät näköjään pysty edes seuraamaan lippulaivaa ilman jonkun opastavaa kättä. Keskusteluissa paikallisten kanssa virkotaan lause tai pari, joista saattaa irrota jokin vinkinpoikanen. Joskus harvoin pelaaja saa peräti valita vastauksensa parista vaihtoehdosta.

Grafiikka on varsin sarjakuvamaista, ja suurimmaksi osaksi lähinnä ärsyttävää. Useimmat hahmot, Richard itse etunenässä, näyttävät alle kymmenvuotiaille suunnatuista piirroselokuvista reväistyiltä stereotypioilta, jotka sopivat tämäntyyppiseen peliin kuin ketsuppi jäätelöannokseen. Muutenkin peli tuntuu nuoremmalle pelaajakunnalle suunnitellulta: useista paikoista löytyy hotspotteja, joita voi manuaalin mukaan "tutkia", mutta käytännössä tutkiminen aiheuttaa kyseiseen esineeseen liittyvän ääniefektin, joita ei kauaa jaksa kuunnella. Äänten volyymitaso ei ole Sea Legendissä lainkaan kohdallaan. Rasittava musiikki raikaa korvia särkevällä teholla, ja miehistön jäsenten huudot raastavat välillä tärykalvoja.

Pirates Junior

Kaiken kaikkiaan Sea Legends tuntuu lähinnä Piratesin lapsetetulta versiolta, mutta ärsyttävä grafiikka ja simppeli toiminta jättävät sen kauaksi esikuvastaan. Lisäksi peliin on onnistuttu tunkemaan raivostuttava tallennussysteemi: tallentaa voi ainoastaan kaupunkien kirkoissa, ja tuolloinkin vain maksamalla 50 kultarahaa! Kaiken kukkuraksi kirkkoja ei edes ole joka tuppukylässä, joten pieleen menneen taistelun jälkeen voi joutua lataamaan tallennuksen turhan varhaisesta vaiheesta.

Toteutuksen töppöilystä huolimatta Sea Legendsissä olisi ollut aineksia vaikka miten hyvään toiminnalla höystetyn seikkailun ja simulaation välimuotoon. Juoni tuo peliin hieman lisäväriä ja antaa sille päämäärän, joskin toimii myöhemmin lähinnä rasitteena rajoittaessaan pelaajan liikkumista. Jos vielä vaikeustasosta olisi tehty nuoremmille pelaajille paremmin sopiva, se voisi olla pelaamistaan vasta aloitteleville kohtuullisen hyvä valinta. Kokeneempi pelaaja lähinnä tympääntyy sen parissa, ja siirtyy kunnollista meriseikkailua etsiessään Pirates! Goldin pariin.

72