Sébastien Loeb Rally EVO - Rallit huurussa

Evottamista Monte Carlossa.

Rallipelillä on kerrankin rehellinen nimi: Milestone Ei Vain Osaa.

Huokaisin helpotuksesta, kun luin virallisen WRC-lisenssin siirtyneen pois neljä vaihtelevaa tuotosta suoltaneen Milestonen käsistä. Mutta italiaanoilla oli päänmenokseni suunnitelma, joka realisoitui kaikkien aikojen menestyneimmän rallikuskin nimellä.
Järki harasi vastaan mutta uteliaisuus vei voiton: Sébastien Loebin nimikkoralli on nähtävä!

Tieosuutta bulkkina

Loebin taivalta seurataan uramoodissa pikkuluokista huikean WRC-uran kautta viimeisimpiin edesottamuksiin asti. Tahkottavaa on mukavasti, sillä kalustosta on mukana kaikki oleellinen, eivätkä haasteetkaan ole ihan läpihuutojuttuja. Perinteinen rahankeruuseen nojaava uranrakennus sisältää järkyttävän määrän ajettavaa, joten tekeminen ei lopu kesken. Oman tiimin kustomointikin olisi jees juttu, jos sitä käytettäisiin enemmän hyödyksi.
Sisällön määrässä Rally EVO jättää lähimmän kilpailijansa Dirt Rallyn puremaan pölyä. Ajettavaa on kahdeksan rallin, viiden rallicross-syherön sekä legendaarisen Pikes Peakin verran. Ajettavuudeltaan mukavan erilaisia rallitykkejä mukana on puolisen sataa, aina 60-luvulta nykyaikaan. Rallirassia löytyy niin ikonisilla värityksillä kuin tusinamaalauksilla, mikä on ihan ymmärrettävää budjettisyistä.
Mutta määrä ei korvaa laatua. Satelliittiskannauksen hyödyntämisestä huolimatta huomattava osa 300 kilometristä rallilatua on liian askeettista. Esimerkiksi Suomi kyllä näyttää Suomelta, mutta kaikki kotoiset yksityiskohdat, kuten kivet ja ojat, puuttuvat. Tiet tuntuvat näennäispompotuksesta huolimatta enemmän koukeroiselta autobahnilta kuin keskisuomalaiselta metsätieltä.

Tykkään... en tykkää...

Ajomallinnuksessa ollaan oikeilla jäljillä, etenkin tietuntumassa. Pidossa on todellista vaihtelua, joten mutkiin jarruttaessa tarvitsee itsehillintää. Säästetty sekunnin puolikas voi pitkässä rallissa äkkiä muuttua monikymmenkertaiseksi menetykseksi kaaran vikuroidessa kohti seuraavaa välihuoltoa. Dynaamisuus näkyy hyvin etenkin jarrutuksissa, sillä pidon vaikutus näkyy hyvin ali/yliohjautuvuutena.
Harmittavasti ohjaustuntumassa on tehty hölmöjä ratkaisuja, jopa hutiloitu. Ratin liikkeessä ilmeisesti simuloidaan ihmiskäsiä, mikä johtaa raivostuttavaan viiveeseen ohjausliikkeissä. Syheröisillä vuoristoteillä sen kanssa pystyy totuttelun jälkeen elämään, mutta yritäpä pitää auto tiellä nopeilla osuuksilla! Muuten toimiva fysiikkamoottori alkaa sekoilla kaaran irrotessa tiestä, ja painovoimasta tuntuu katoavan puolet. Suomen erikoiskokeiden pomput tuntuvat viiden metrin korkeudessa liitelyltä, ja ilmalento päättyy usein pajupuskaksi naamioituun betoniporsaaseen.
Padilla ajaminen tuntuu suurimman osan aikaa hyväksyttävältä, mutta rattien kanssa tappelu on yhtä helvettiä. Driving Force GT:ni löytyi heti käynnistettäessä, mutta siedettävien säätöjen löytymiseen meni yritys-erehdys-tekniikalla lähes kolme varttia. Ja noin kolmen EK:n jälkeen epätasainen, ranteille hakkaava värinäpalaute sai käteni huutamaan armoa. Milestonelle kattava, toimiva rattituki on edelleen olevan tavoittamaton virstanpylväs.

Öh... mihin se painovoima katosi?!

Bäk tu te 2010

Rally EVO on ulkoasultaan epätasainen. Auringonnousulla ja muilla näyttävillä efekteillä pelastetaan paljon, mutta epätarkat tekstuurit ja kulmikkaat maisemat paljastavat karulla tavalla pelimoottorin iän. Autot toki näyttävät hyviltä. Erityisärsykkini oli ihmeellisistä osumista hajoava tuulilasi, jonka säröytyminen näyttää ysärin sprite-grafiikoilta ja pilaa näkyvyyden täysin. 
Ruudunpäivityksen repeily teki pc-demosta pelikelvottoman, eikä ongelmia saatu korjattua täysin vielä julkaisuversioonkaan. Päivitysvauhti on pakko lukita 60 frameen, muuten kuva repeilee edelleen häiritsevästi. Pleikkaversio pyörii surkeat 30 ruutua sekunnissa, minkä päälle tarjoillaan vielä satunnaiset yskäkohtaukset. Luvattoman huonoa koodia!
Milestone väittää äänittäneensä autojen äänet suoraan esikuvistaan. Ehkä, mutta metrin paksuisen betoniseinän läpi. Pörinät vaihtelevat munattomasta röpinästä rikkinäiseen lehtipuhaltimeen. Ilmiö pahenee kabiinissa, ja irtosoran onneton kopina kruunaa äänien ohuuden. Elämäänsä kyllästynyt kartturi on ok, jos ajoittaisia myöhästymisiä ja varoitusten puuttumisia ei lasketa: on aina yhtä hienoa kolauttaa sisäkurviin piiloutuneeseen tukkipinoon. Nuottien ajoituksen säätökään ei välttämättä pelasta. 
SL Rally EVO on ristiriitainen paketti. Peli paahtaa monien asioiden suhteen oikeita uria, mutta kokonaisuutta riivaa jo tavaramerkiksi muodostunut Milestonen hutilointi. Esimerkiksi tilaamani RakNet-moninpelin vahvistuskoodi ei saapunut jutun deadlineen mennessä, enkä ole netin perusteella ainoa odottelija.
Pahimmat bugit liiskaamalla tästä tulisi komeasti 80 pisteen peli, mutta lafkan päivitystahdin tietäen korjauksia saa odottaa kuukausitolkulla, jos silloinkaan. En halua edes kuvitella, missä tilassa peli olisi ilman vuoden viivästymistä. 
Noh, ensi vuonna sitten. Ainahan sitä saa toivoa, saahan?

PC: 69
PS4: 64

Sébastien Loeb Rally EVO

Arvosteltu: PC
Saatavilla: PS4, Xbone
Milestone/Namco Bandai
Minimi: Intel Core2 Quad/AMD A6, GTX660Ti/Radeon R9 270, Windows 7, 30GB kiintolevytilaa
Testattu: Intel 4,5GHz, 16GB RAM, Geforce GTX980Ti, Windows 10, Driving Force GT
Ikäraja: 3