Shadow Master – Varjomestari

Hamassa tulevaisuudessa avaruus ei ole ihmisen yksityinen hiekkalaatikko. Galaksin reuna-alueilla muinainen ja mystinen rotu mekkaloi toisen muinaisen rodun kanssa. Kun isoset tappelevat, on pienempien parempi pysytellä poissa jaloista.

Valitettavasti status quo särkyy, kun ihmisten ulkovartioasemat ja siirtokunnat keskeyttävät viestinnän yksi toisensa jälkeen. Maahan paenneet kertovat kauhujuttuja muukalaisinvaasiosta. Varjomestari on kääntänyt huomionsa planeetta Maahan.

Tämä oli pelin tarjoama versio juonesta, Psygnosiksen webbisivuja selaamalla saa vähän toisen kuvan. Vaan väliäkö tuolla, kun tarkoituksena on yksinkertaisesti ampua kaikki, mikä liikkuu. Vain yksi sankari... hetkinen? Hyttysen näköisessä taisteluajoneuvossaan? Kukahan tästä ideasta on vastuussa?

Rantakirppu tykeillä

Toden totta, nyt ei maailmanpelastaja kääriydy kahdessa minuutissa Paint Shop Pro:lla väännettyyn skiniin, vaan hyppää isojen kumipyörien päälle lykättyyn futuristiseen autoon, jonka ohjaamo muistuttaa erehdyttävästi hyttysen päätä. Härveli näyttää juuri niin kamalalta kuin kuulostaa.

Shadow Master olisi muuten jopa keskitasoa hipova räiskintä, mutta sen pelattavuus on jotain aivan uskomattoman surkeaa. On kuin pelistä olisi tahallaan yritetty tehdä epäpelattava, sillä ohjauslaitteesta riippumatta auto kulkee oman mielensä mukaan. Hiiriohjaus on hyvin syvältä, joystick-ohjaus syvemmältä. Näppisohjaus on ainoastaan poikittain, joten siihen on tyytyminen. Rattiohjaus jäi testaamatta.

Huonot oletuskontrollit eivät muuten haittaisi, mutta kun niitä ei voi muuttaa mieleisikseen. Näppistä ja hiirtä ei voi käyttää samanaikaisesti, eikä näppäimiä voi määritellä uudelleen. Auto ei aina osaa pyöriä paikallaan ilman samanaikaista liikettä eteen tai taakse, joskus temppu kuitenkin onnistuu. Jokin logiikka tässäkin varmasti on takana, en vain keksinyt mikä.

Lisäharmina auto valuu itsestään mäkisissä kohdissa, ja kääntyilee itsestään, kun kulma vähän raapaisee estettä. Vauhdin tuntua toki löytyy, kun kaasua antaa tarpeeksi, mutta heti, kun auto hipaiseekin seinää, se pysähtyy kuin, uhm, seinään.

Demo, ei muuta

Viholliset ovat nenän edessä maasta esiin ponkaisevaa mallia, ja kestävät useita, useita osumia auton ruputykeistä. Totta kai matkan varrelta löytyy lisäenergiaa ja parannuksia aseisiin, mutta silti harmittaa lähteä invaasiota torjumaan hernepyssyt metallimoskiittoon pultattuna.

Jotain hyvääkin: Shadow Master on nopea ja ihan hyvän näköinen. Vastineeksi se vaatii 3D-kiihottimen, sillä vaikka se toimii ilmankin, se on 2D-kortilla niin uskomattoman hidas, että "frameja sekunnissa" -lukeman sijasta kannattaisi laskeskella sekunteja per frame.

Shadow Master kaipaa yhtä asiaa: ohjausmetodien konfiguroinnin mahdollistavaa päivitystä. Sitä, tai 20 grammaa trotyyliä. Kunnes päivitys ilmestyy _ vähän epäilen, ettei koskaan - Shadow Master kuuluu peleihin, joita tulee karttaa kuin ruttoa ja selaimien betaversioita. Mitä järkeä on tehdä, saati ostaa, peli, jota ei voi pelata? Teknologiademona Shadow Master olisi menetellyt vuosi sitten, mutta sen julkaiseminen tässä muodossa on huono vitsi.

55