Shockwave Assault

Shockwave oli aikoinaan yksi ensimmäisiä 3DO-hittejä. Huolimatta yksioikoisesta ja turhauttavasta pelattavuudesta se oli monien mielestä ensimmäinen todellinen 32-bittinen konsolipeli. Ilmeisesti upeat videopätkät ja muhkea äänimaisema tekivät tehtävänsä.

Alun perin peli julkaistiin 3DO:lle kahdessa osassa_ Invasion Earth ja Operation Jumpgate. PC:llä molemmat on tungettu samalle CD:lle ja nimetty peli uudelleen Shockwave Assaultiksi. Kummankin osion kimppuun pääsee heti.

Pelinä Shockwave Assault on yksinkertainen 3D-räiskintä. Perusperiaatteena on ampua kaikkea mikä liikkuu ja vaikuttaa vähänkin vihamieliseltä. Runsas videomateriaali vie juonta eteenpäin niin tasojen välissä kuin itse pelinkin aikana. Kojelaudassa oleva pieni monitori kertoo tuoreimmat maapallon ulkopuolisen (keino)älyn väläykset. Tarkoituksena on tietysti pelastaa maapallo.

Kukin pitkä taso on jaettu tehtäviin, jotka täytyy suorittaa ennen etenemistä. Yleensä tehtävät noudattavat yksinkertaista tuhoa tai tule tuhotuksi -periaatetta (t.t.t.t.), myöhemmin yksinkertaiset toiminnalliset puzzlet piristävät tapahtumia. Pelialue on usein hyvin kapea ja ahdas. Sen ulkopuolelle eksymisestä sakotetaan turhauttavilla mielikuvitusosumilla, jotka tekevät aluksesta nopeasti entisen. Muutama pieni mökki siellä täällä kertoo ihmisasutuksesta.

PC-versiossa pelattavuutta on hieman helpotettu. Aluksen tuhoutuminen ei automaattisesti vie koko tason alkuun vaan peli jatkuu kesken jääneestä tehtävästä. Tämä silottaa ärräpäitä. Ammukset, suoja ja polttoaine saaattavat loppua, joten päätön ampuminen ja suuntavaistoton harhailu ei vie eteenpäin. Tankkausaluksen ali porhaltaminen täyttää onneksi ehtyneet varastot ja kuorruttaa aluksen entistä ehommalla suojakerroksella.

Shockwave Assault on peli, joka ei palkitse pelaajaansa. Kontrollit ovat suoraviivaiset ja helposti hallittavat, mutteivät hyväntuntuiset. Itseään toistavat muka-muka-erilaiset tehtävät eivät tarjoa vaihtelua. Turhauttava pelattavuus vie lopunkin ilon periaatteessa sutjakkaasta perusräiskinnästä.

Testikokoonpanolla Shockwave Assault on lisäksi erittäin ruma. Niukka väripaletti (256) tekee maisemat vastenmieliseksi mössöksi. Taivas puuttuu, mutta se puuttui 3DO-versiostakin, Operation Jumpgatessa sentään tuikkivat tähdet. Vieritys nytkähtää rompulta latautuvan multimediapläjäyksen merkiksi, eikä muutoinkaan ole silmiähivelevää.

Shockwave ei välttämättä ole niin huono peli kuin miltä kuulostaa, monet pitävät sitä edelleen konsoliklassikkona. Valitettavasti itse en ole koskaan pitänyt Shockwavesta, enkä tule koskaan pitämään. Sitä tosiasiaa ei PC-versio eivätkä miljoonat väärin laskevat Pentiumit pysty miksikään muuttamaan.

64