Sleep Is Death (PC) – Uninäytelmä

Sekoitetaan Nethack, vanhat tekstiseikkailut, The Sims ja oikeat roolipelit. Kuorrutetaan 80-luvun lopun graafisella toteutuksella. Tarjoillaan vuoropohjaisena ja vain kaksinpelinä.

On vaikea sanoa, edustaako Sleep is Death PC-pelaamista parhaimmillaan vai pahimmillaan. Se on eriskummallisia peliprojekteja ennenkin tehtailleen makuuhuonekooderi Jason Rohrerin uusin tuotos. Rohrer itse luonnehtii uutukaistaan tarinankerrontapeliksi, eikä tämä määritelmä huono olekaan. Sleep is Death on elämyspelaamista puhtaimmillaan: ei tavoitteita, ei ennalta suunniteltua juonta, ei edes valmiita skenaarioita. Lopputulos muistuttaa kahden hengen improvisoitua teatteria.

Rakennamme sinut

Näin se toimii: toinen pelaajista on pelinjohtaja, jonka vastuulla on kulloisenkin pelikerran luominen ja ohjaaminen. Tämä onnistuu miellyttävän yksinkertaisella editorilla, jolla luonnistuu niin ympäristön, objektien kuin musiikin teko ja muokkaus. Sleep is Deathin karkea sprite-grafiikka takaa sen, ettei uusien taustojen ja esineiden luominen vaadi kummoisiakaan graafikon lahjoja. Helpolla pääsee, jos ei ole turhan kunnianhimoinen. Esimerkiksi autiomaa syntyy, kun piirtää yhden keltaruskean ruudun, monistaa sitä ja lisää taustalle vaaleansinistä taivaaksi ja keltaisen pallon auringoksi. Ei häikäisevän kaunista, mutta toimivaa.

Kun kulissit ovat valmiina, lisätään objektit. Ne voi halutessaan luoda käyttämällä monta spriteä, jolloin monimutkaisetkin hahmot ja esineet ovat mahdollisia. Kaikki valmiit spritet ja objektit talletetaan arkistoon, jossa ne ovat kätevästi käden ulottuvilla, kun tarve iskee. Kun objektit ovat paikallaan ja kohtaus lavastettu, lisätään musiikkieditorista tilanteeseen sopivat sävelet ja pelin jännittävä osuus voi alkaa.

Pelaaja voi omalla vuorollaan liikkua, puhua ja toimia, mikä voi käytännössä tarkoittaa mitä tahansa. Autiomaa-skenaariossa pelaaja voi esimerkiksi klikata hiekkaa ja kirjoittaa käskyksi ”kaiva”. Vuoro siirtyy pelinjohtajalle, joka avaa kiireen vilkkaa ympäristöeditorin ja piirtää kuopan pelaajan osoittamaan kohtaan, ehkä jopa lisää kuopan pohjalle jotain mielenkiintoista löydettävää. Kuulostaa oudon yksinkertaiselta ja sitä se onkin, kunhan editorin kanssa pääsee sinuiksi.

Kun kunkin pelikerran luomiseen on panostettu riittävästi, eikä pelaajaa sidota liian orjallisesti tiettyyn pelityyliin (tässä on ovi, tuossa avain), Sleep is Death on hieno elämys. Mahdollisuuksien rajattomuus takaa sen, ettei koskaan tiedä, onko luvassa ihmissuhdedraamaa, toimintaa, psykedeelistä mielikuvituksen lentoa vai jotain paljon abstraktimpaa. Kokeellisesta ideastaan huolimatta peli siis toimii, niin työkaluna kuin pelinä.

...on pakko antaa

Vapaudella on hintansa ja Sleep is Death seisoo ”ohjelmoi itse pelisi, säästä tuhansia euroja” -sudenkuopan reunalla. Pelistä toiseen vaihtuvat tilanteet ja maailmat ovat mahtava asia, mutta ne vaativat pelinjohtajalta paljon aikaa ja vaivannäköä. Jos kaveripiiristä löytyy intohimoinen rakentelija, hienoa. Meillä muilla on vaikeampaa. Myös itse editori, vaikka varsin helppokäyttöinen onkin, vaatii opettelua ja tutoriaalivideoiden katselua, ennen kuin kaikki sen salat aukeavat.

Aivan tyhjästä seikkailuja ei onneksi tarvitse luoda. Fanisivusto SIDTube tarjoaa aimo liudan innokkaiden käyttäjien tekemiä skenaarioita, grafiikkaa, musiikkia ja muuta lisäroinaa, osa todella hienoa. Samasta paikasta löytyy myös kohtuullisesti peliseuraa. Peliä voi pelata niin paikallisverkossa kuin netin yli, eikä vaatimaton pääteohjelma vaadi koneelta tai verkkoyhteydeltä paljon mitään. Hintakaan ei ole este, sillä se on mallia ”maksa mitä haluat” ja yhdestä ostoksesta riittää kahdelle.

Rohrerin visiolle täytyy nostaa hattua. Ei Sleep is Death mikään interaktiivisuuden suuri vallankumous ole, mutta onpahan pirun kekseliäs idea ja vieläpä näppärästi toteutettuna. Pisteet annan sille työkaluna, pelinä se on vain yhtä hyvä kuin pelaajansa. Suosittelen kaikkia ennakkoluulottomia kokeilemaan, miltä vapaamuotoinen tarinankerronta maistuu.

(Ilmainen vinkki: ennen aloittamista kannattaa kaivaa esiin Settings-kansiosta löytyvä timeLimit.ini ja nostaa vuorojen aikarajaa 30 sekunnin oletusarvosta johonkin inhimillisempään. Puolessa minuutissa ehtii hyvin vähän.)

85