Space Bucks – Avaruuden kauppamiehet

Aikoinaan kuplaksi osoittautuneen Outpostin jälkeen Sierra ei pitkään aikaan uskaltanut kokeilla siipiään simulaatiomarkkinoilla. Yhtiön uutukainen Space Bucks sijoittuu jälleen avaruuteen, tällä kertaa aiheena on kuitenkin interplanetaarinen kaupankäynti oman kuljetusyhtiön johdossa.

Galaksin lyhyt historia

Peli alkaa vuodesta 2250, ja pelaajan tehtävänä on yrittää levittää yhtiönsä lonkerot mahdollisimman laajalle alueelle galaksissa. Kilpailijoinaan hänellä on kolme tietokoneen ohjaamaa yhtiötä ja kisan voittaa se, jolla on eniten rahaa pelin päättyessä vuonna 2500. Useamman pelaajan optiota pelissä ei ole.

Jokainen yhtiö edustaa yhtä viidestä rodusta, joilla on oma kulttuurihistoriansa. Ihmisten lisäksi valittavina ovat sotaisat secaniit, ylivertaista kulttuuria edustavat ameebamaiset colikarit, kaupankäynnin ja tutkimusmatkailun asiantuntijat tesarialaiset sekä syrjäänvetäytyvät krec n'hadit. Rotujen keskinäiset suhteet vaikuttavat kaupankäyntiin, esimerkiksi secaniit tulevat huonosti toimeen ihmisten kanssa. Jokaisella yhtiöllä on pelin alussa käytössään yksi alus, yksi planeetta ja vaikeustasosta riippuen 100 000_500 000 avaruusdollaria. Aluksen kantomatkan sisällä olevien planeettojen asukkaiden kanssa yritetään solmia liikesuhteita.

Uusi uljas yritys

Kun planeetta on suostunut liikesuhteeseen yhtiön kanssa, voidaan aloittaa kauppareitin rakentaminen. Kullakin reitillä voi olla kahdesta kuuteen etappia, joille kullekin määrätään rahti planeettojen kysynnän ja tarjonnan mukaan.

Tuotetta voi kuljettaa sellaisenaan, viedä muualle jalostettavaksi tai rakentaa itse jalostusteollisuutta, mikäli planeetan teknologisen kehityksen taso ja oma budjetti antavat myöten. Teollisuutta kannattaakin rakentaa, sillä raaka-aineista ei sellaisenaan saa paljonkaan voittoa.

Kilpailu planeettojen kaupankäyntioikeuksista on kova, sillä vain yhdellä yhtiöllä voi olla oikeudet planeetalle. Kilpailijoiden häätämiseksi voidaan käyttää myös kieroja konsteja, kuten mustamaalaamista ja sabotaasia, mikäli pääomaa on tarpeeksi. Omaa toimintaa saattavat häiritä avaruuspiraatit, joiden varalta alus kannattaa varustaa asein. Pelin edetessä ja ajan kuluessa teknologian taso planeetoilla kehittyy, markkinoille tulee uusia aluksia ja aseita, ja kalustoa pitää päivittää kilpailun tahdissa pysymiseksi. Aineksia kunnon peliin pitäisi siis olla riittämiin.

Itku lyhyestä ilosta

Pelin audiovisuaalinen yleisvaikutelma on tyylikäs ja taustalla soiva kosminen musiikki ja siisti grafiikka ajavat asiansa. Master of Orionin tapaan Space Bucks antaa väliraportteja yhtiöiden kehityksestä ja menestyksestä, pelaaja seuraa muun muassa Intergalactic Newsin hupaisia uutiskatsauksia. Ajan hengen mukaisesti niissä on digitoitu kuva ja ääni.

Space Bucks on tyylikkäästi ja huolellisesti tehty, joskaan siinä ei ole mitään, mitä vastaavissa simulaatioissa ei olisi jo nähty. Useamman pelaajan optio toisi peliin lisää väriä, tietokoneohjattujen kilpakumppanien toimiin kun ei juurikaan voi vaikuttaa. Pelissä ei ole tarpeeksi omaperäisyyttä ja mielikuvituksellisuutta, sillä pelkkä kauppatavaran kuljettaminen planeetalta toiselle ja uusien reittien rakentaminen eivät riitä pitämään mielenkiintoa yllä.

Silti hyvän toteutuksen ansiosta Space Bucksista saattaa jopa innostua hektiseksi hetkiseksi, kunnes tekemisen puute jälleen lannistaa pelihalut.

78