Star Control 2 – Vapaus tai kuolema!

Star Control oli ja on edelleenkin yksi PC:n parhaita räiskintäpelejä. Sen seikkailulla ja muilla aineksilla tehostettu jatko kohoaakin PC:n ehkä parhaaksi avaruuspeliksi.

Kolmekymmentä vuotta sitten puhkesi sota Ur-Quaanien orjaimperiumin ja Vapaiden tähtien liiton välille. Kun taistelu oli kestänyt kymmenkunta vuotta, alkoi olla selvää, että Ur-Quaanien puoli voittaa hitaasti mutta varmasti.

Samoihin aikoihin salainen tutkimusretkikunta löytää Velan tähdistöstä toimivan Precursorien tehtaan. Precursorit ovat jo aikoja sitten hävinnyt rotu, joka asutti galaksia kymmeniä tuhansia vuosia sitten. Tehtaan avulla saatiin rakennettua yhden Precursor-aluksen runko, ennen kuin raaka-aineet loppuivat.

Alus lähti kohti Maata lisää raaka-aineita hakemaan, sillä muutama tällainen alus lisää ja Ur-Quaanit olisivat helisemässä. Mutta kun alus saapuu Maan kiertoradalle, se löytää planeetan ympäriltä punaisen orjakilven: Ur-Quaanit ovat voittaneet sodan ja orjuuttaneet ihmiset!

... to seek out new life forms and civilizations ...

Maan johtaman Vapaiden tähtien liiton hajottua sen jäsenet joko liittyivät Ur-Quaanien orjaimperiumin sotureiksi tai alistuivat orjuuteen planeetallaan. Precursor-aluksen kapteenin (sinun) on löydettävä nämä muut rodut ja onnistuttava rakentamaan uusi Vapaiden tähtien liitto entisen raunioille. Muun muassa.

Ensimmäiseksi on suostuteltava puolelleen Maata kiertävä avaruusasema, joka toimii uuden liiton päämajana. Avaruusaseman komentaja on myös hyvä tietolähde ja aseman tiedemiehet tutkivat erittäin suurella mielenkiinnolla pelaajan löytämät precursorien artifaktit. Tämän jälkeen alkaa mineraalien metsästys, jotta ruikusta Precursor-aluksentyngästä saataisiin kehitettyä A-luokan megatappaja.

Kaivuutyötä

Mineraaleja kerätään planeettojen pinnalta lentämällä niiden yli laskeutumisaluksella. Mineraalivarat luodataan ensin kiertoradalta, ja samalla tutkitaan löytyykö pinnalta outoja energialähteitä tai alkukantaista elämää. Homma ei ole mitenkään riskitöntä, siitä pitävät huolen myrskyt, maanjäristykset, vihamieliset oliot ja muut hauskat pikku yllärit.

Mineraaleilla voi varustaa alustaan Maan avaruusasemalla ja biodatan myydä eräälle kauppiasrodulle uutta teknologiaa ja hyödyllisiä tietoja vastaan.

Avaruusasema Maa

Avaruusasemalla voi myös rakentaa Precursorin tueksi kahdentoista aluksen taistelulaivastoa. Aluksi valittavissa on vain Maan oma Earthling Cruiser, mutta kun onnistuu saamaan lisää liittolaisia, kasvaa valinnanvarakin. Lisäksi muutamat rodut antavat liittoutumislahjaksi hetimiten pari alusta.

Star Controllia tuntemattomille kerrottakoon, että rotujen alukset eroavat toisistaan kuin yö ja päivä. Niin nopeus, kiihtyvyys, tulinopeus kuin kääntyvyyskin vaihtelevat, samoin miehistö, joka toimii osumapisteinä. Hyvin vaikuttava ominaisuus on aseistus, jota on joka lähtöön aina antimateriaruiskusta maaliinhakeutuviin ydinohjuksiin. Lisäksi jokaisella aluksella on mielenkiintoinen lähipuolustusjärjestelmä tai muu erikoisominaisuus (verholaite, telesiirrin, suojakenttä, vetosäde tai joku muu yli 20 erilaisesta).

Pelin mukana tulee bonuksena SuperMelee-peli, joka on käytännössä Star Control 1 ilman strategiaosuutta. Sen avulla voi avaruustaistelua harjoitella vapaavalintaisilla itsetehdyillä taisteluryhmillä käyttäen kaikkia 25:ttä alustyyppiä. Huima elämys varsinkin kaksinpelinä.

Syö phaseriani, kurja alienmömmö!

Star Controllin avaruus koostuu sadoista tähdistä, joita kutakin kiertää muutama planeetta. Pääsääntöisesti planeetat ovat vailla järjellistä elämää, mutta poikkeuksia löytyy. Avaruudessa elää parikymmentä rotua, jotkut ystävällisiä, jotkut vähemmän.

Kommunikointi vieraiden rotujen kanssa on tietysti päätarkoitus, mutta jos vastaan tuleva vieras elämänmuoto haluaa välttämättä koetella voimiaan, ei ole muuta vaihtoehtoa kuin siirtyä taisteluareenalle katsomaan kumman alus olikaan parempi.

Precursor-aluksen taistelulaivastosta valitaan alus, joka käy taistoon ja jos tämä kuolee, otetaan plakkarista toinen. Itse hakkasin viritetyllä Precursorilla kenet hyvänsä. (Minä en _kapt. Nirvi)

Tappelu hoituu täysin ensimmäisen Star Controllin mukaan: kaksiulotteisessa avaruudessa kaksi avaruusalusta ottaa yhteen lennellen villisti ympäriinsä. Aluksia ohjataan Asteroids-tyylisesti kääntymällä myötä- tai vastapäivään ja antamalla kaasua - minkäänlaista pakkia ei ole, eli mikäli suuntaa halutaan vaihtaa, on käännyttävä ja kaasutettava. Ohjausta täytyy hieman opetella, mutta pian se jo imeytyy ydinjatkeeseen. Alukset voi pistää tietokoneohjaukseenkin, joskin sen taktiikantaju joskus heittää.

Jotta taistelu ei olisi liian helppo, on mukana luonnonvoimia. Avaruudessa lentelee tietysti meteoriittejä, jotka muuttavat aluksen suuntaa jännästi osuessaan. Varsinaisen vaaran muodostaa kuitenkin taisteluareenan keskellä jököttävä planeetta, johon törmääminen on melkoisen tappavaa ja joka kaiken muun hyvän lisäksi vetää aluksia puoleensa. Hitaammat alukset hyötyvät linkomanööveristä (eli otetaan planeetan vetovoimakentästä vauhtia).

Taistelu päättyy, kun jomman kumman aluksen miehistö on täysin kuollut. Mikäli hävinneellä on vielä puolellaan aluksia taistelulaivastossaan, otetaan sieltä uusi ja jatketaan tappelua. Mutta kun Precursor-alus tuhoutuu game on over.

Engage!

Star Control 2 on äärettömän lumovoimainen peli, joka itse asiassa noudattaa suoraan Star Trekin alkutekstiä. Seikkailua, tutkimusta, kymmeniä juonenpätkiä, taistelua, uusia sivilisaatioita, huumoria ja ennen kaikkea vapauden tunne. Ihan oikeasti jää sellainen fiilis kuin itse olisi vastuussa eikä vain yritä selvitä ohjelmoijan kieroilusta. Pelin alku saattaa olla pikkaisen kankea, mutta mitä enemmän peliin pääsee sisälle sen vakavammaksi mania kasvaa.

SC2 on yksi tämän vuoden parhaimpia pelejä, jonka parissa tulee vietettyä kymmeniä, ellei satoja pelitunteja. Suosittelen lämpimästi jokaiselle. (Niin teen minäkin, joskin en ihan 96 pisteen edestä _kpt. Nirvi)

96