Starbound

Starbound

Tuiki tuiki tähtönen

Maailmankaikkeus on ihmeitä täynnä. Starboundissa kurssi asetetaan toiseen tähteen oikealta ja annetaan palaa suoraan aamuun asti.

Ensin tuli Minecraft, joka sai aikaan rakennuspelien buumin. Se vei aikuiset miehet takaisin lapsuuteen, kokemaan tutut palikkaleikit uudestaan ja uudestaan. Minecraftia seurasi Terraria, jossa leppoisat rakentelupuuhat yhdistyivät tasoloikintaan värikkäässä 2D-maailmassa. Sekin oli oikea nostalgiapläjäys, palauttaen mieleen muistot vanhoista Nintendo-peleistä. Nyt vuorossa on Starbound, joka lisää tasoloikinnan ja rakentelun sekoitukseen vielä avaruusmatkailua ja vieraiden planeettojen tutkimista. Siinäpä vasta cocktail!

Starboundia voisi luulla Terrarian jatkoksi, niin samanlaisilta ne näyttävät ja tuntuvat. Molemmat sijoittuvat kaksiulotteiseen maailmaan, molemmissa louhitaan mineraaleja ja molemmissa taistellaan suuria pomohirviöitä vastaan. Ei ihme, sillä  sama mies on ollut mukana  tekemässä molempia pelejä. Toteamme hänet syyttömäksi hirveään plagiointirikokseen, ja valamiehistö lisäksi tähdentää, että Starboundissa on riittävästi uutta kaiken vanhan vastapainoksi. 

Starbound on yhä betatestauksessa, mutta ennakkotilaajat pääsevät jo pelaamaan kehitysversiota, jossa tietenkin on monia puutteita. Siitä huolimatta olen kokenut sen parissa monia hauskoja hetkiä.

Kapteenin päiväkirja

Aloitan suuren avaruusseikkailun valitsemalla hahmokseni tylsän, mutta turvallisen ihmisrodun edustajan. Olisin voinut ottaa keskiajalle jumittuneen robotin, hennon kukkamiehen, suoraan apinoiden planeetalta karanneen banaaninpurijan tai  jonkun muun eksoottisen ukkelin, mutta jätän ne myöhempiin peleihin. Minulla on nyt inhimillinen olo, joten haluan ihmisen näköisen pelihahmon. Valinnalla ei ole hirveästi merkitystä, koska rodut eroavat toisistaan vain ulkonäöltään. Jatkossa joka rodulle tulee omia erikoiskykyjä, jotta ne eivät tuntuisi täysin identtisiltä.

Tähtimatkaajani herää pienessä avaruusaluksessa. On hyvä päivä aloittaa koko galaksin valloitus! Olen sopivasti jo ensimmäisen kohteeni kiertoradalla, joten teleporttaan pinnalle Star Trekin tyyliin. Täytyy vain olla varovainen, etten tupsahda keskelle nälkäistä petolaumaa. Planeetat sisältävät vaikka mitä vaaroja, mistä on kiittäminen satunnaisgeneraattorin huippusalaisia algoritmeja. Sen kyllä tajuan, että kaikki pelin planeetat on luotu satunnaisesti, joten universumi on täynnä tuntemattomia taivaankappaleita.

Tutkittava ei siis lopu ikinä kesken. Jos sattuu löytämään avaruuden syövereistä oikein mielenkiintoisen kohteen, sen koordinaatit voi jakaa muiden pelaajien kanssa. Jo lyhyessä ajassa nettiin on ilmestynyt pitkä lista parhaimpien planeettojen osoitteista.

Ensimmäinen yhteys

Pikavilkaisulla nykyinen planeettani vaikuttaa rauhalliselta erämaalta, jota kansoittavat jättimäisiä pupuja muistuttavat pomppijat. Namskis, eikun metsästys käyntiin,  jotta saan kerättyä vähän lihaa varastoon. Jos hahmoni ei syö hän kuolee karusti nälkään. Vauhdilla siis nuotio pystyyn ja pupupata porisemaan, ennen kuin masuni suuttuu.

Samalla voisin rakentaa itselleni pienen mökin, jossa olisi hyvä nukkua ja parannella haavoja. Kuten kaikki Minecraftia ja Terrariaa pelanneet tietävät, oma tönö täytyy saada pystyyn ennen pimeän tuloa, sillä yö on hirviöiden aikaa.  

Selviydyttyäni ekasta yöstä lähden tutkimaan planeettaa tarkemmin. Olisi hulppean hienoa, jos onnistuisin löytämään hylätyn laboratorion tai sotilaslaitoksen, joista voisin anastaa käyttökelpoista tavaraa. Tutkimusmatkani ei ole tuottelias. Pelkään, että satunnaisgeneraattori on tehnyt tästä paikasta täysin tyhjän, vain minun kiusakseni. Hyppään takaisin avaruuslaivaani ja reissaan uuteen määränpäähän. Paitsi, että ei se onnistukaan, paatistani on löpö loppu. Onneksi täällä maaperä on täynnä mineraaleja, joten saan louhittua jotain polttoaineeksi kelpaavaa.

Louhiminen on aluksi pitkäveteistä puuhaa, koska käytössä ei ole kunnon välineitä. Homma nopeutuu kun teen raudasta tai muusta kestävästä materiaalista kunnon työkalut. Sitten voinkin kaivautua aivan planeetan keskipisteeseen asti, josta löytää vielä arvokkaampia malmeja. Niitä tarvitaan niin parempien aseiden ja panssareiden valmistukseen kuin polttoaineeksi. Siitä puheen ollen, betassa oli sellainen vekkuli bugi tai pikemminkin ominaisuus, että avaruusalukset kävivät kokonaan puuvoimalla. Tuntui vähän oudolta käydä hakkaamassa halkoja ennen avaruuteen lähtemistä. Onneksi siihen tehtiin muutos, nyt polttoaineeksi kelpaa enää uraani, plutonium tai hätätapauksessa kivihiili.

Tällä hetkellä pelissä ei oikein ole muuta tavoitetta kuin vaellella avaruudessa planeetalta toiselle raaka-aineiden perässä ja päihittää tielle asettuvia pomovastustajia. Kaipaisin kovasti jotain muutakin sisältöä, kuten tarinaa tai laajoja tehtäviä, mutta kyllähän tätä jaksaa ilmankin. On se uusien galaksien tutkiminen sitten älyttömän hauskaa.

Pomotkin ovat mukavan omaperäisiä, vaikka niitä onkin mukana vasta muutama. Jo heti ensimmäisessä sektorissa taistelin UFO:lla lentävää pingviiniä vastaan, mikä on hyvin absurdi kokemus.

Tulevaisuus tähdissä

Pelin tekijöillä on jo kasassa hyviä ideoita, joilla pelistä tulee parempi ja laajempi. Itse odotan eniten planeettojen ilmaston ja maaperän muokkaamista mieleisekseni. Siinä onkin tekemistä, kun yritän luoda täydellistä maailmaa itselleni ja seuralaisilleni.

Starboundin valmista ja lopullista versiota joutuu odottamaan vielä noin vuoden. Pitkän odotuksen kestää, jos edes puolet pelin luvatuista ominaisuuksista toteutuvat.  Ainakin toistaiseksi se tuntuu realistiselta, sillä tekijät ovat osoittaneet olevansa nopeita lisäämään uutta sisältöä ja korjaamaan vanhoja ongelmia.

Betaversioiden pelaaminen on harvoin näin miellyttävää, joten odotan Starboundilta paljon.

Samu Ollila

starbound1.bmp

Oma avaruuskoti kullan kallis.

starbound2.bmp

Huoh, rihkamakauppiaat ovat pilanneet tämänkin planeetan.

starbound3.bmp

Minulla on vähän sellainen olo, ettemme ole enää maapallolla...

PC

Ilmestynyt Early Access -pelinä Steamissa.