Steel Beasts Professional Edition 2.5 (PC) – Sauvapenetraatiomekaniikka

Biistonen toisessa mikrolisälevyssä tankkisimu hyökkää kolmelle uudelle alueelle: Afganistaniin, kylmän sodan aikaan ja kaupunkeihin.

Steel Beasts Professional Personal Edition on muutakin kuin nimihirviö: se on siviileille sallittu versio eri maiden, myös Suomen, armeijoiden käyttämästä mekanisoidun sodankäynnin harjoitussimulaattorista. Ja se toimii pelinäkin. Pelit.fi:n simumiehistö pelaa Biistiä joka viikko, sillä moninpelinä SB Pro on vaunumiehen tungsteenitaivas.

Yksinpelin laatu riippuu skenaariosta. Ei siis valittamista, koska käytössä ovat ehkä Armaakin paremmat työkalut. Kartta- ja tehtäväeditori on tarkoitettu oikeasti käytettäväksi, ja sen huomaa. Editorin parissa vierähtää aikaa melkein yhtä paljon kuin eri tankeissa, sillä näin hyvillä työkaluilla virtuaaliympäristöjen ja tehtävien luominen on jo viihdettä.

Sota muuttuu ja Steel Beasts sen perässä. Kiinnostavinta uudessa 2.5-laajennuksessa ovatkin ensiaskeleet asymmetrisen sodankäynnin simuloinnissa siviiliajoneuvoilla ja tienvarsipommeilla. eSim Gamesille on tärkeää pitää ohjelmisto ajankohtaisena, joten seuraavissa ilmaisissa päivityksissä niiden käyttömahdollisuudet varmasti jalostuvat. Aito moniosapuolisuus (siviilit, rauhanturvaajat ynnä muut) on jo nurkan takana.

Vaarojen kaupunki

Uutta on myös yhteistyö TerraSimin kanssa (www.terrasim.com). Firman työkaluilla luodaan halvalla ja nopeasti virtuaaliympäristöjä. Laajennuksen mukana tulee näytteeksi TerraSim Toolsilla generoitu Terrastan (eli Afganistan) -kartta, jossa on parhaimmat asutuskeskukset mitä Biistissä on nähty. Tällaista mainosmateriaalia lisää, kiitos!

Kaikki uudet kerrostalot, betoniporsaat, aidat, HESCO-muurit, lyhtypylväät, sähkötolpat, parvekekukkalaatikot ja loput ovat tietenkin editorissa jokaisen käytettävissä. Objekteilla on aina myös tarkoitus: talojen ovi- ja ikkuna-aukkoja sekä portaikkoja sotilaat käyttävät kulkemiseen ja ampumiseen. Aidat ovat esteitä niin silmälle kuin laserille, mutta niihin voi puhkoa reikiä joko ampumalla tai ajamalla varovasti päin. Lumeen uppoaa, sen läpi voi ampua, mutta sen läpi ei näe. Ja maaperä ylipäänsä upottaa, nyt se myös esitetään graafisesti. Biistissä ei mikään ole vain koristetta, kaikki toimii.

Jalkaväen puolustamat urbaanit ympäristöt ovat kuolettavia ansoja tankille, jollei mukana ole omia panssarijääkäreitä. Nyt se viimeinen ääni, joka kuuluu ennen kuolemaa, on usein huuto Troops! Tai sitten ne ketkut odottavat hiljaa katolla, kunnes olen ajanut ohi ja sitten ampuvat – mahtavaa!

Kuumat kissat

Uusia villejä teräskissoja tulee parikymmentä, osa on ajettavia, osa ei. Jälkimmäisistä esimerkiksi M60A3 on hidas ja korkea, mutta kestävä ja ylivertaisella tähtäimellä varustettu puolustustankki, jonka putki taipuu tavallista alemmas. Jenkit sotivat sillä kaksi vuosikymmentä, ja Lähi-itä on edelleen täynnä A3:sia. Britit saavat modernin Challenger 2:n, jenkit M1A2 SEP:n. Molemmilta puuttuu pelaajan ajettava luonteva vastustaja, joten nämä jäänevät vähälle käytölle toistaiseksi.

Ajettavista uusista ajoneuvoista suosituimpia ovat ehkä pyörillä liikkuvat Centauro ja Eagle IV, joille löytyy paljon käyttöä tämän päivän Afganistan-tyyppisissä skenaarioissa. Itse olen ajellut paljon 80-luvun M1 Abramsilla, jossa on vielä rihlattu 105 millin tykki ja paljon jänniä ammuksia. Amatöörit vertailevat vaunukanuunoita, ammattilaiset niiden ampumatarvikkeita.

M1:lle on myös luonnollisia vihollisia, sillä ”uudet” T-55 ja T-62 tekevät siitä reikäjuustoa tuosta vaan, vaikka ovatkin periaatteessa edellisten vuosikymmenten vaunuja. T-72:stakin tuli kolme uutta versiota, parhaimpana tshekkien modernisoima T-72M4, jossa komentajalle on stabiloitu periskooppi. Olisivatpa vielä ajettavia. Uusia vanhoja vaunuja tai Challengeria ei ole maksanut SB Pron sotilasasiakas (tällä kertaa selvästi Espanja), vaan ne on tehty juuri kotikäyttäjille: eSim houkuttelee uusia pelaajia mukaan näiden omalla suosikkitankilla.

Steel Beasts Pro jatkaa yksinäistä tehtäväänsä ainoana Kylmän sodan ajan ja nykypäivän tankkisimuna. Juonellisen kampanjan puutteesta nillittäminen on täysin dorkaa, koska yhdessäkin huolella tehdyssä skenaariossa on enemmän viihdettä ja uudelleenpeluuarvoa kuin muissa tankkisimuissa yhteensä. Jos aihe kiinnostaa, vaihtoehtoja ei ole eikä tarvitsekaan olla.

92