Steel Panthers: World At War – Ruudinkäryä

Tervetuloa toiseen maailmansotaan. Combat Mission ja Steel Panthers: World at War ovat kuin saman mitalin kaksi puolta. Aiheena kummassakin ovat toisen maailmansodan taktiset taistelut. Ilmaiseksi jaettava Steel Panthers on perinteinen, ylhäältä kuvattu vuoropohjainen peli, Combat Mission käyttää 3D-grafiikkaa ja vuoropohjaisuutta yhdistettynä tosiaikaiseen tulosten näyttämiseen.

Sekä Combat Missionissa että Steel Panterissa onnistuu pelaaminen ihmistä vastaan niin vuorotiedostoja e-mailin kautta vaihtelemalla kuin suoraan netissä TCP/IP:nä. Edellinen on parhaimmillaan suuria skenaarioita sodittaessa, jolloin vuoroja voi rauhassa miettiä, jälkimmäinen taas pienemmissä yhteenotoissa. Peli sujuu hyvin samalla tapaa molemmissa, vaikka eroja onkin.

Ensimmäinen ongelma on peliseuran löytäminen. Jos kaveripiiristään ei saa vastustajaa rekrytoitua, apuun tulee internet. Peliseuraa voi etsiä niin Pelit.fi:n Pelitreffeistä kuin netin monista strategiapeleihin erikoistuneista laddereista. Combat Missionin pelaajalle sopivat vaikka Rugged Defense (www.rugged-defense.nl) ja Band of Brothers (http://stryker1.home.att.net).

Pantterin mukana tulee pelin oma Combat Net -apuohjelma, jolla etenkin TCP/IP-peliseuraa löytyy helposti. Lisäksi voi liittyä Matrix Gamesin oman Combat Commandin turnauksiin. Haki vastustajansa mistä vain, tulevan pelin asetukset kannattaa sopia mailitse tarkkaan ja huolella ennen kuin taistelun aloittaa.

PBEM-pelin luonti onnistuu molemmissa peleissä helposti. Huijaamisen estämiseksi kumpikin peli vaatii salasanan. Steel Panteria on mahdollista pelata hyvää kaveria vastaan ilman salasanaa: paina vain enteriä kun peli kysyy salasanaa. Sovi vastustajasi kanssa ennen peliä, mitä tallennuspaikkaa käytätte, jos pelaatte SPWAW:ia salasanojen kanssa. Tallennuspaikkaa ei voi enää pelin alettua muuttaa, ja sen on oltava molemmilla sama.

Steel Panterin suojatut tallennukset menevät hakemistoon /email, suojaamattomat hakemistoon /save. Combat Missionin kaikki PBEM-tiedostot ovat hakemistossa /pbem. SPWAW kertoo, mitkä tiedostot sinun pitää lähettää vastustajallesi.

Combatissa saat vapaasti nimetä vuorotiedoston, jonka aina lähetät eteenpäin. Saadut vuorotiedostot kopioidaan oikeaan hakemistoon (siis /save tai /email) ja peli jatkuu. Suojaamattomassa SPWAW-pelissä pelaajan täytyy itse muistaa tallentaa peli, kun lopettaa vuoronsa.

TCP/IP-pelissä Steel Panters on piirun monipuolisempi. Siinä missä Combatissa pelata voi vastakkain vain kaksi, voi SPWAW:ssa kentällä kohdata enintään kuusi pelaajaa, kahdella eri puolella. Molemmissa peleissä voi asettaa vuoroille aikarajan, ja lisäksi Steel Panters tarjoaa omat aikalisänsä, joiden määrän voi säätää.

Pelin luomisen periaate on kummassakin sama: toinen luo pelin halutuilla asetuksilla ja toinen liittyy siihen. Jos luot taistelun, peli näyttää ruudulla IP-osoitteesi, jonka annat vastustajallesi. Odota, että hän saa yhteyden ja aloita peli. Jos taas liityt peliin, painat vain join-nappulaa ja annat kaverisi IP-osoitteen.