Test Drive 4 – Vanhat kujeet

Test Drive on periaatteessa sitä mitä Need for Speed 2:n piti olla: hohtavia klassikkoautoja, upeita vaihtelevia ratoja ja kiivaita kisoja, joissa poliisit käyvät sakottamassa ylinopeutta kaahaavan kisaajan _ jos suinkin saavat kiinni. Peruspilarit hyvään peliin ovat koossa, mutta yhden tärkeän yksityiskohdan hiominen kohdalleen on jäänyt valitettavasti puolitiehen.

Kansitekstien perusteella Test Drive 4 on suoranainen hunajaa tihkuva hekumapaketti ajopelien ystäville. Tarjolla on niin uuden uutukaisia superautoja kuin 60_70-luvun vaihteen muhevimpia muskeliautoja. Pelintekijät lupaavat realistista ajofysiikkaa ja kunkin auton oikea ajotuntuma pitäisi olla tiivistettynä Test Drive 4:n sopukoihin. Grafiikka on kansikuvia katsomalla syntisen kaunista, eritoten ohjastettavat autot on mallinnettu todella upeasti.

Äkkiseltään Test Drive 4 ei petäkään. 3Dfx-kortin kanssa grafiikka on kaunista ja myös nopeaa, eikä ruudunpäivitystä muutamia äkkitöksähdyksiä aiheuttavia Win95-murahduksia lukuunottamatta viitsi kritisoida. Superkaarat näyttävät kuvaruudulla vähintään yhtä maukkailta kuin pelilaatikon kannessa eikä maisemissakaan ole mitään valittamista.

Radat ovat peräkkäisistä osioista koostuvia segmenttiratoja, joten näkymät vaihtelevat sopivasti auton kiitäessä kohti maalia. Poliisit ahdistelevat pelaajaa tämän tästä ja pakottavat hitaasti kiiruhtavan pysähdyksiin. Ajan ja vauhdinmenetyksen lisäksi poliisi sakottaa viemällä muutaman mestaruussarjapisteen mennessään. Vastaantulevaa ja myötämenevää liikennettä on myös tunnelmaa tiivistämässä, jos niin haluaa.

Muna vaiko kana

Kaiken kaikkiaan Test Drive 4 kuulostaa tyystin Need for Speed 1:n kopiolta, mutta toisaalta olihan Need For Speed 1:kin suora kunnianosoitus Test Drive -sarjan kahdelle ensimmäiselle osalle! Vuoroin siis vieraissa. Kaiken lisäksi tekeillä olevaan Need For Speed 3:een on jo luvattu niin poliisit kuin segmenttiradatkin, joten kilpailu parhaasta "superkaara-ajopelistä" jatkuu kiivaana.

Test Drive 4 lupaa realistisen ajofysiikan, mutta valitettavasti se ei välity pelaajan hyppysiin. Pelin ongelmaksi äityvät nimittäin suoraviivaiset ja yksioikoiset kontrollit, jotka vievät pelistä parhaimman loiston. Mitä iloa on ajaa maailman hienoimpia autoja, jos kontrollit ja ajotuntuma eivät ole maailman parhaat? Toki joillekin riittänee pelkkä mielikuva huippuauton ohjaimiin pääsystä, jolloin kutinsa pitäviä kontrolleja ei välttämättä tarvita. Ajopeliveteraaneille Test Drive 4 on kuitenkin missattu mahdollisuus.

Test Drive 4:n kontrollit eivät tunnu hyvältä, kokeilipa sitä sitten digitaalisella peukalo-ohjaimella, analogisella ilotikulla tai vaikkapa ratilla. Ajotuntuma on hätäisen ja levottoman oloinen, eikä vastaa oikeaa autolla ajamista juuri ollenkaan. Toki kolmensadan kilometrin tuntivauhdissa lentävän auton ohjailun pitää olla herkkää ja nopeaa, mutta ei näin herkkää ja nopeaa.

Tuhatta ja sataa

Ajotuntuman ongelmat korostuvat erityisesti kurveissa. Vaikuttaa siltä kuin ajokkia sivulle kampeava voima puuttuisi tyystin. Niinpä kurviin tulee kaahattua milloin mitäkin vauhtia ja lähinnä toivoen, että ajokki kääntyisi ajoissa kohti seuraavaa suoran pätkää. Ja jos ei käänny, ei sekään ole loppujen lopuksi niin vakavaa. Auto nimittäin pomppaa useimmiten sivuseinämästä terhakkaasti nokka menosuuntaan niin kuin mitään sen kummempaa ei olisi tapahtunut. Lisäksi nopeutta on yllättävän vaikea hahmottaa ruututapahtumia seuraamalla: tuntuu melkein siltä, kuin kaara kulkisi koko ajan tuhatta ja sataa.

Toki Test Drive 4:n voi arvioida pelkkänä huolettomana kolikkopelikaahauksena, josta kaikki tykkäävät ja nauttivat ilman huolen häivää. Valitettavasti moinen on kolikkopelikaahausten aliarvioimista, niissä kun nykyään on yleensä ihan oikeasti hyvä ajotuntuma. Kolikkopeliluolassa Test Drive 4 jäisi nurkkaan pölyttymään.

Ruokahalua riittää

Test Drive vie kiintovytilaa hurjat 260 Mt, mikä tuntuu kohtuuttomalta, varsinkin kun osan tilasta kuluttaa turha alkuvideo. Vastaavat kaahaukset ovat yleensä haukanneet (ja haukkaavat varmaan jatkossakin) muutaman kymmenen megan viipaleen. Outoa tilan tuhlausta.

Test Drive 4 tarjoaa toki kymmenkunta huippuautoa ja kuusi pitkää eksoottista rataa, joista kustakin on lisäksi kaksi eri versiota (suora ja käänteinen). Pelivaihtoehtoja on riittävästi ja niissä ajetaan joko aikaa tai kerätään pisteitä. Jopa kiihdytyskisaan voi osallistua. Viime mainitussa on tarjolla _ kuinkas ollakaan _ ainoastaan käsivaihteet, muissa kisoissa voi turvautua myös automatiikkaan.

Test Drive 4 on tuhti paketti, jos unohtaa sen puutteet. Toisin sanoen, jos hienostumattomat kontrollit eivät haittaa vaan päämääränä on nopea kyyti pitkin kauniita maisemia, Test Drive 4 on oiva valinta alkuvuoden kaahauspeliksi.

70