The Last of Us

The Last of Us

Viimeistä viedään

Vanha koira ei opi uusia temppuja, mutta ilkeä ilmeisesti oppii. Naughty Dog tekee Unchartedin sijasta road movie -henkisen sieniretken.

Last of Usissa ei pelasteta maailmaa, sillä se on jo mennyttä, vaan yksi tyttö.  Joel on luvannut saattaa Ellien turvaan. Mistä pysyvä turva löytyy, sitä ei maailmanlopun jälkeisessä Bostonissa tiedä kukaan.

The Last of Usin tarina sijoittuu maailmaan, jossa sienitauti tuhosi ihmiskunnan kaksi vuosikymmentä sitten. Sieni muutti ihmiset ensin raivohulluiksi, sitten sieniksi, vähän kuin sosiaalinen media. Taudin loppuvaiheessa ihmisen päähän kasvaa pahkamaisia muodostelmia ja sieni ottaa haltuunsa koko elimistön. Zombimaisesti ”klikkerit” pystyy tappamaan vain pääosumalla.

Tie

Harvat eloonjääneet ovat vetäytyneet armeijan vahtimiin suojapaikkoihin, joiden rajalla ammutaan kaikki kieltoalueen ylittävän ihmiset, olivat nämä sairastuneita tai eivät. Päähenkilönä toimii kieltoalueilta tavaraa salakuljettava Joel, jonka työparina toimii Tess, ja perässä raahataan teini-ikäistä Ellietä. Naisia ohjaa tekoäly, vain mies on itsensä herra.

Pelaajan suojeltavaksi sälytetty Ellie vaikuttaa aidolta teiniltä. Kun tapettu mies löytyy pää murskana verilammikossa ja Joel alkaa penkoa ruumiin taskuja, Ellie toteaa: ”Hyi v*ttu.” Erinomaisen aitoa dialogia, mikä on ollut myös tekijöiden tavoitteena. Tekoälyhahmot reagoivat hyvin tilanteisiin, vaikka pelaajan Joel jätetään ilmeisen tarkoituksella vähän tyhjäksi tauluksi. Pelaaja saa itse päättää reaktionsa.

Tekijöiden Uncharted-taustan huomaa. Hahmot on animoitu erinomaisesti, ne liikkuvat elävästi ja Joel on oivan fyysisesti läsnä ympäristössään. Seiniä vasten painaudutaan hiipimiskohtauksissa, hahmo ottaa tukea pöydänlaidasta ja hakee kiivetessä jalansijaa. Lähitaisteluissa vastustajia väännetään seinää vasten, päätä lyödään kivipaateen. Taistelun brutaalius luo tehoja, kun kamera zoomaa kuristettavan kasvoihin. Väkivallan kuuluu olla vastenmielistä.

Täytyy toivoa, että tähtäyksen armottomuus säilyy julkaisuversioon asti, sillä jatkuvasti heiluviin sienimiehiin on vaikea osua tarkasti. Rintaosuma vain hidastaa otuksia ja iholle päässyt sienipää tappaa kerrasta. Otukset ovat aidosti uhka, mutta tallennuspaikat ovat onneksi tiheässä.

Demotaisteluissa kolmikkoa ei juuri hyödynnetä. Neidot saattavat varoittaa vihollisista ja hengata taistelussa mukana, mutta sairastuneet ovat aina kiinnostuneita vain pelaajasta. Se saa muut hahmot vaikuttamaan liikkuvilta kulisseilta.

Tosin Naughty Dogin poikien mukaan ominaisuus on vielä vaiheessa, koska tekoälyhahmojen suunnitteluajatusta muutettiin lennosta. Varhaisessa kehitysvaiheessa pelaaja pystyi käskyttämään Ellietä ja Jessiä, mutta systeemi sai hahmot tuntumaan roboteilta ihmisten sijaan. Vision mukaan tekoälytoverit osallistuvat toimintaan julkaisuversiossa, mutta omaehtoisesti tapahtumiin reagoiden.

Ihmemies MacGyver

Äänisuunnittelu on jo nyt erinomaista luokkaa. Pahkamaisen sienikasvuston vallattua pään klikkerit eivät enää näe, vaan kaikuluotaavat ympäristöään kuin lepakot päästellen naksahtavia ääniä. Ympäristö on tietenkin samankuuloisia naksahduksia täynnä, aina sammakoiden kurnutuksesta tippuvaan veteen.

Äänet myös houkuttelevat sairastuneita, joten idealla leikitään jatkuvasti. Pullojen heittely, tiiliskiven paiskominen ja muut ikiaikaiset leffakikat houkuttelevat otukset tutkimaan äänilähdettä, mutta samoin tekee tulitus.

Vaikka pressikuvat vilisevät laajoja maisemia, kentät ovat todellisuudessa ahtaita putkia. Useassa kohdassa koukkuna oli pohtia, miten viholliset voi kiertää tai tappaa mahdollisimman riskittömästi. Sairastuneet nimittäin vain huojuvat paikallaan, jos eivät kuule mitään.

Tutkimiseen kannustetaan esinesysteemillä. Nurkista löytyy uusia aseita, ammuksia, taustaa avaavia selviytyneiden muistiinpanoja, rättejä, saksia, teippiä, viinaa ja muuta ylimääräistä romua. Tarveaineista pystyy askartelemaan esimerkiksi polttopullon tai virittämään jeesusteipillä ja saksilla laudanpätkästä tehokkaamman lähitaisteluaseen.

Pelattavana oli vain lyhyt demokentän pyrähdys, mutta maistiaisesta jo huomasi, että käsissä on taattu kesähitti. En ollut varauksettoman innoissani zombiehenkisten mörköjen mättämisestä. E3-demossa taistelun teho oli toinen, koska vastassa oli hirviöistä kammottavin, ihminen. Taistelun tunnelma muuttuu tyystin, kun hakkaa metalliputkella miestä, joka juuri varoitti kavereitaan huutamalla: ”Varokaa jätkät, sillä hullulla on ase!”

Toivottavasti Last of Usissa maltetaan luoda draamaa kolmikon välille, eikä tyydytä jäämään vain sienimetsälle.

Tuukka Grönholm

PS3

Ilmestyy 14. kesäkuuta