Total War: Shogun 2: Rise of the Samurai (PC) – Auringon pojat

Antakaa keisarille, mikä keisarille kuuluu, sanotaan. Japanilaiset päättivät, että keisarille kuuluu kotiarestia.

Total War -vuosikymmen on tehnyt täyden ympyrän, kun Japanista alkanut strategiasarja palaa Japaniin.

Total War -sarjan kunnianhimoinen maailmanvalloitus Empiressä (Pelit 3/09, 87 p) oli tekoälylle ja käyttöliittymälle liian iso pala purtavaksi. Napoleon (Pelit 4/10, 82 p) tiivisti skaalaa, mutta muskettiajan linjataktiikat olivat taistelussa edelleen turhan vaativia koneelle.

Shogun 2 (Pelit 3/11, 85 p) palautti Total War -sarjan sen ydinosaamisalueelle: keskiaikaiseen taisteluun. Shogun 2:n pohjakseen vaativa DLC-paketti Rise of the Samurai lupaa samaa herkkua ajalta, jolloin samurait nousivat Japanin hallitsevaksi luokaksi.

Shoguniksi keisarin paikalle

Rise of the Samurai on Shogun 2:n ennakko-osa, jossa ratkaistaan, mikä valtasuvuista nousee ensimmäiseksi shoguniksi. Shoguneita oli ennen pelin kuvaamaa 1100-lukuakin, mutta sisällissodassa Japani muodostui lopullisesti samuraiden johtamaksi sotilasdiktatuuriksi. En suosittele hallintomuotoa muille maille.

Vallasta taistelevat Minamoto-, Fujiwara- ja Taira-klaanit, joilla kullakin on hieman erilaiset pelityylinsä.

Minamotot ovat ylivoimaisesti helpoin klaaneista, sillä suku panostaa tehokkaisiin samuraiyksiköihin. Tairat korvaavat laadun määrällä, joten ne saavat nopeasti koottua halpojen mutta heppoisten keihäsmiesten meren. Fujiwarat taas keskittyvät agenteilla kikkailuun tai supertehokkaisiin soturimunkkeihin, jotka riehuvat voittamattomina taistelusta toiseen.

Vaikka perheitä on vain kolme, pelattavia klaaneja on kuusi, sillä kaikki klaanit ovat jakaantuneet kahdeksi liittolaisperheeksi. Loppupelissä sukulaiset todennäköisesti julistavat sodan, joten ”liittolainen” kannattaa tuhota rajanaapurista ajoissa. Systeemi luo sisällissotaan sopivan vainoharhaisen fiiliksen kampanjaan.

Yksiköt noudattavat Total War -kaavaa. Jousimiehet voittavat jalkaväen, ratsuväki jouset ja jalkamiehet ratsut. Peruskaavaa tietenkin vähän muutellaan, joten jalkaväen keskinäisessä kahinassa keihäsmiehet eivät pärjää naginatoille, mutta mutta… raskas ratsuväki ei rysäytä läpi kaikesta, koska sitä ei ole.

Taistelukentän kuninkaana häärivät pienet sankariyksiköt, jotka ylimaallisilla soturitaidoillaan niputtavat massoittain taviksia. Sankarillisesti taistelevaa munkkia tai samuraita ei voiteta kuin heittämällä koko armeija massana niskaan, sillä vekkuleihin eivät tunnu edes nuolet purevan. Miehet kaatuvat massan puristukseen, mutta vasta tapettuaan puoli armeijaa.

Rise of the Samurai -nimikin paljastaa, että DLC:n tähtiä ovat samurait. Ne loistavat kaukotaistelussa jousineen ja vihollisen päästessä lähelle teho ei juuri laske, kun katanat suhahtavat esille.

Hevosmiehiä on mukana vain sen verran, että jutut eivät lopu. Perusratsuväki käyttää aseinaan joko keihäitä tai jousia, mutta samurairatsuväki osaa molemmat kikat ja ovat hyviä kaikessa. Ainoa raskas ratsuväki löytyy kenraalin henkivartiokaartista, mutta niitä ei parane taisteluun heittää kuin viimeisenä reservinä.

Agenttinapit on nimetty uudelleen, mutta roolit eivät muutu. Naisagentit viettelevät viholliskenraalit ja hurmaavat omat taistelemaan paremmin. Salainen poliisi paljastaa vihollisagentit ja lahjoo neutraalit klaanit liittolaisiksi, munkit kiihdyttävät tai rauhoittelevat kansaa tarpeen mukaan ja monomit korvaavat ninjat salamurhaajina.

Keisarin uudet vaatteet

DLC sijoittuu aikaisempaan kauteen kuin Shogun 2, mikä näkyy kivasti grafiikassa. Haarniskoista ja aseista tulee usein mieleen Kiina, sillä japanilaisten omat soturiperinteet eivät ole vielä ehtineet kukoistukseensa. Myös linnoituksissa on alkeellisempi vire kuin samuraiajan suurimmissa monumenteissa.

Historiallisessa mielessä aikakautta pidetään samuraiden valtakauden alkuhetkenä Japanissa, mutta ei se siitä hyvää DLC-aihetta tee. Kartta ja jopa voittotavoite ovat samoja kuin peruspelissä: valtaa n määrä läänejä. Lopussa koko Japani yhdistyy keisarin syrjäyttämistä suunnittelevaa sotaherraa vastaan.

Rise of the Samurai ei ole huono DLC, mutta se ei muuta peruspeliä riittävästi, jotta peli-into palaisi. Medieval: Total Warin (Pelit 9/02, 95 p + Pelit suosittelee) koko konseptin muuttaneeseen Viking Invasion -lisärin (Pelit 6/03, 93 p) tasoon on samurailla huimasti matkaa.

Korean maihinnousu -pohjalta voisi yrittää jotain samaa, sillä kampanjassa resurssit ovat rajalliset ja meritaisteluillakin tärkeä rooli. Creative Assembly ei tosin ole myöntänyt tekevänsä sellaista. (Kumminkin tekevät.)

Rise of the Samurai -DLC:tä ei voi suositella kuin innokkaimmille, sillä peruspelistä irtoaa melkein sama kokemus. 7 euron hinta ei sinänsä ole paha.

71