Trapped Dead (PC)

Koska Trapped Dead väitti olevansa taktinen zombiselviytymispeli Commandos-sarjan malliin, matalan Metascoren pystyi huoletta ohittamaan.

Kasvava joukko henkiinjääneitä omilla ominaisuuksillaan seikkailee elävien kuolleiden valtaamassa kaupungissa. Hitaat kalmolaumat vaeltavat kaduilla nauttien ihmislihan vähän possua muistuttavasta mausta. Sääli, että pääasiassa Flash-pelejä tehnyt saksalainen Crenetic haukkaa sitä liian ison palan.

Idea on erinomainen, mutta toteutus ontuu. Eteenpäin pusketaan, zombeja hakataan ja ammutaan, mutta löydettävää ja keksittävää on vähän. Creneticin hehkuttamat ansat tarkoittavat, että jossain voi vaikka tiputtaa kattokruunun muutaman zombin päähän. Sisältö on kaukana Commandoista: ei odottamaani kiperien ongelmien luovaa ratkaisua tosi erilaisilla hahmoilla, vaan hidastempoista, lineaarista edettävää pisteestä A pisteeseen B. Millä tarkoitan kertakäyttöisiä, harvakseen sijoitettuja savepisteitä. Eikö pojille ole PC-pelaaminen tuttua?

Selvästikään ei, sillä hiirennapit toimivat päinvastoin verrattuna kaikkiin PC:n toimintanaksuihin, eli vasemmalla liikutaan, oikealla tapellaan, eikä niitä saa asetuksissa vaihtaa. Kriisin iskiessä sekaannus maksaa pelihahmojen henkiä. Pelattavuuden viimeistely ja testaus on muutenkin vähäistä, jo käyttöliittymä toimii jähmeästi kuin keskitalvella reanimoitu ruumis. Ovien avaamiseen tarvitaan jostain syystä kaksi kättä ja pesäpallomaila pitää tietysti panna selkään, että oven takana kyttäävällä kalmolla on senssit haukata tuoretta lihaa.

Pelihahmot eivät osaa puolustautua ilman komentoa, mutta suuren joukon vihollisia voi määritellä kohteeksi, jolloin niihin reagoidaan automaattisesti ja maali valitaan jopa fiksusti. Lähitaistelussa ajoitus on tärkeää, etteivät zombit saa animaatiovapareita pelihahmon aloittaessa lähitaistelutoimenpiteet vähän veltosti. Koska pelissä ei saa tallentaa vapaasti, toistoa tulee liikaa, varsinkin alussa, kun pelin vaatimaan pelitapaan ei ole vielä sopeutunut.

On pelissä hyvääkin, kuten neljän hengen co-op ja tarpeeksi zombeja luomaan illuusio uhkaavasta laumasta. Hyviä pelillisiä keksintöjä on esimerkiksi haavoittuminen. Jos zombin hyökkäys vapauttaa punanesteen, se saa muuten luonnollisen passiiviset zombit käyttäytymään lailla hailauman. Verenhimoa voi jopa hyödyntää paiskomalla veripusseja sopiviin kohteisiin. Toinen mainio idea on pyörätuolissa istuva tohtori: nyt ei paetakaan portaita pitkin!

Trapped Deadia olisi helppo päivittää keskinkertaisuuden paremmalle puolelle. Käyttöliittymän remontti ja savetuksen parantaminen auttaisivat jo paljon.

74