Trials Evolution

Suomi-ilmiö

Alkuräjähdys

Matka kivusta nautintoon on pelottavan lyhyt. Sen todistaa Trials.

Suomalainen Trials Evolution on todennäköisesti seuraava suomalainen miljoonahitti.

Menestykseen on useita syitä. Redlynx on pelitiiminä harvinaisen hyvin ajassa kiinni. Tiimi uskalsi tehdä kivuliaan vaikean Trials HD -prätkäpelin aikana, jolloin haasteettomuuden uskotaan olevan avain onneen. Redlynxillä luotettiin digijulkaisun vetovoimaan, koska peli-idea rakentui yhteisön varaan. Kaveripiiri kannustettiin kisaamaan ratojen huipputuloksissa, mikä tietenkin houkutteli muita peliin mukaan. Kallista mainoskampanjaa ei tarvittu, sen hoitivat kaveripiirit.

Trials Evolution tekee kaiken saman, mutta pelkän evoluution sijaan kyse saattaakin olla alkuräjähdyksestä.

Napoleonin mopo

Evolutionissa yritetään ajaa prätkällä temppurata läpi. Kuulostaa helpolta, koska ukkoa ei edes tarvitse pitää reitillä, vaan rataa seurataan automaattisesti. Ohjaamiseen ei edes olisi aikaa, koska  ajaminen vaatii kuskin asennon hienosäätämistä plus kaasun ja jarrun tarkkaa käyttöä. Fysiikat sallivat sellaiset jutut kuin ponnistamisen hyppyreissä jousitusta pompauttamalla ja jarrulla prätkän ”sitomisen” hyppyreissä.

Radat ovat vaativia. Ensikertalainen päätyy yleensä nenälleen, paitsi jos sattuu nojaamaan liikaa taakse ja iskeytyy takaraivo edellä maahan.

Kaava on tuttu, mutta Redlynxin perustaja Antti Ilvessuo sanoo, ettei se ole aivan alkuperäisessä muodossaan.

”Trials HD:n rakenne ei ollut ihan onnistunut, sillä vaikeustasot aukesivat liian nopeasti ja pelaajat päätyivät liian haastaville radoille. Se turhautti monet. Opimme itsekin tehdessämme, joten Evolution avautuu tasaisemmin. Yhteisöllisyysideakaan ei toiminut niin hyvin kuin toivoimme. Pelissä ei ollut mitään keinoa kertoa kaverille, mitä rataa kulloinkin pelasi. Se oli hoidettava pelin ulkopuolella”, Ilvessuo kertoo.

Radoilla on nyt selkeät nimet ja edistyminen vaatii vanhojen ratojen selvittämistä riittävän hyvillä arvosanoilla. Mukana on myös lisenssitestejä ja bonuksena lukuisat minipelit ovat todellisuudessa  pelimäisiä tutoriaaleja. Yhdessä pitää esimerkiksi ohjata prätkää vain kuskin liikkeillä, sillä kaasu on hirttänyt kiinni. Toisessa säännöstellään kaasua, jotta löpö riittää maaliin asti.

Radat myös eroavat aikaisempaa paremmin toisistaan. HD:ssä ajettiin jatkuvasti toinen toistaan synkemmissä teollisuushalleissa ja luolastoissa, mutta Evolution vie tasapainoilemaan pilvenpiirtäjän rakennustelineille, Normandian maihinnousuun, ilmassa leijuville kivenlohkareille ja jopa Limbosta lainattuun mustavalkoiseen maailmaan. Maisemat vaihtelevat ja reitti voi jopa kääntyä, mutta radat ovat edelleen hengenvaarallisia surmanloukkuja.

Eikä tässä vielä kaikki

Valmisratoihin ei tarvitse tyytyä, sillä mukana on rataeditori. Käytön aloituskynnys on olematon, alkuun pääsee aika yksinkertaisilla jutuilla. Nopeimmillaan pitää valita valmiista maastosta aloituspiste ja maali.

Rataansa pystyy muokkaamaan liki loputtomiin, sillä esteiden, ramppien ja maavallien lisäksi määritellään lukuisia muuttujia. Editori on käytännössä ikoneihin perustuva ohjelmointikieli, jossa määritellään tuhansia erilaisia tapahtumia esineiden hajoamisesta pelihahmon ohjaukseen ja fysiikoihin.

Editorin mahdollisuudet ovat LittleBigPlanet-mitoissa, sillä pelkkien ratojen lisäksi editorilla pystyy tekemään kokonaisia pelejä. Todisteeksi redlynxiläiset rakensivat editorillaan ensimmäisen persoonan räiskintäpelin ja ylhäältä kuvatun ajopelin. Haaveena on, että tuhansien pelaajien yhteisö ylittää redlynxiläisten visiot editorin mahdollisuuksista.

Valtavasta pelaajien kenttä- ja pelikannasta helmien kaivaminen voi olla ongelma, mutta se on Ilvessuolla tiedossa: ”Peli tukee monenlaisia hakuja. Seuraamme itsekin millaisia juttuja pelaajat kehittävät, joten nostamme omia suosikkejamme esiin Redlynx-valintana. Lisäksi pelaajat voivat arvostella ratoja, jolloin erilaisia ratoja ja pelejä voi hakea arvosanojen mukaan. Mukana on myös normaali haku eri muuttujien kuten tekijän tai latausmäärien mukaan.”

Netistä löydät aina ystävän

Moninpeliä parannetaan rutkasti. Kavereitaan vastaan ei joudu enää kisaamaan ”vain” tulostaululla, vaan neljä pelaajaa pääsee samalla koneella trials-radalle yhtä aikaa. Jos kimppapelissä putoaa ruudun ulkopuolelle, mukaan pääsee seuraavalla tarkistuspisteellä. Voittajan ratkaisee paitsi nopeus myös virheiden määrä.

Kikkailukin sallitaan, sillä maaliviivan voi ylittää heittäytymällä. Jos laukaisee kuskinsa liian kaukaa, saattaa jäädä turvalleen maaliviivan tuntumaan muiden kaahatessa edelle. Dyykkaaminen sallitaan vain kimppapelissä, sillä nettipelin kaksinpelissä kisataan perinteisin säännöin. Kaksinpelin ratavalikoimakin on vaativampi kuin nelinpelissä.

Sääntöjä ei voi rikkoa edes editorilla, sillä oman moninpelinsä pystyy tekemään vain samalla ruudulla pelattavaksi. Nettipelimuodot rajautuvat editorillakin alkuperäiseen päristelyyn eikä esimerkiksi FPS-räiskinnän muuttaminen nettipeliksi onnistu.

Trials Evolution pitää peruskaavan samana, mutta kaikkea saa aikaisempaa enemmän, runsaammin ja parempana. Se ei ole koskaan huono kaava jatko-osalle.

Trials Evolution ilmestyy Xbox Livessä digimyyntiin jo huhtikuussa.

Tuukka Grönholm

Xbox

Ilmestyy huhtikuussa 2012