Trine 2

Trine 2: Goblin Menace

Trine 2: Director’s Cut

Pyhä kolminaisuus

Ei tarvitse whinettää, pian saa taas trinettää.

Viime vuonna julkaistu Trine 2 on rakastettu peli. Värikäs, satumaisen kaunis fantasiatasoloikka hurmasi pelaajat monipuolisilla hahmoillaan ja kekseliäillä pulmillaan. Jopa niin väkevästi, että se voitti Pelit-lehden lukijoilta Vuoden suomipeli -Kyöpelin.

Jatkoa odotellessa jatketaan perusosaa, sillä vuoden lopulla pc-trinettäjät saavat uuden Goblin Menace -kampanjan verran kenttiä pelattavaksi. Nintendo-leirissäkin riemuitaan, sillä goblinit ovat mukana Wii U:n Trine 2 Director’s Cut -versiossa, joka samalla on yksi ensimmäisiä Wii U:n ladattavia nimikkeitä. Frozenbyten huonojen kokemusten vuoksi pleikkaristit ja boksistit vetävät tyhjän arvan, jollei jotain odottamatonta tapahdu.

Vanhan ajan lisäosa

DLC on Frozenbytelle kirosana, joten Goblin Menacesta on tehty tavallista nettilisäriä kookkaampi ja monipuolisempi, vanhan hyvän ajan lisäosien tapaan. Uudella kampanjalla on kestoa kuuden kentän verran, eli noin puolet emopelistä. Wii U:n Director’s Cutissa on lisäksi yksi yksinoikeuskenttä.

Uusi seikkailu alkaa päätarinan jälkimainingeissa. Sankarikolmikko juhlii paikallisessa tavernassa seikkailuaan. Lumottu metsä rinsessoineen tuli pelastettua, mutta tuntuu kuin joku pieni detalji olisi unohtunut. Hetkeä myöhemmin soi hälytys: kaupunkia uhkaa goblin-armeija! Lisärin tarinaa vauhditetaan entistä enemmän pelimoottorilla purkitettujen videoiden tehostamana.

Kolmen pelaamani kentän perusteella maisemat ovat piristävän vaihtelevia. Alun kaupunkitaistelusta siirrytään hohtavan kuumalle aavikolle, sieltä jättimadon sisuksiin. Trine 2:lle ominainen satumainen kauneus on kaikkialla läsnä. Taistelukentän horisontissa kuultavat jättimäiset savupilvet, muurien harjoilla käyvät omia taisteluitaan sotilaat, jopa jättimadon sisusten luotaantyöntävän pehmeä orgaanisuus tekivät vaikutuksen.

Taidot tarpeeseen!

Kaikki hahmot ovat saaneet uusia taitoja. Pontius-ritarin kilpi paitsi muuttuu magneettiseksi ja siirtelee metallisia esineitä, myös uskomattomasti leijuttaa herraa itseään hyppyjen aikana.

Varasneito Zoya hiiviskelee entistä tehokkaammin. Lisäksi gravitaationuolen luomassa kuplassa painovoima on reilusti ulkopuolta pienempi, mikä auttaa tiukoissa loikkapaikoissa huomattavasti.

Amadeus-velho lukitsee vihollisia loihtimiensa kuutioiden sisään, ja tekee loihtimistaan metalliesineistä magneettisia. Niistä on entistä helpompaa rakentaa siltoja ja muita etenemistä helpottavia rakennelmia, ja niitä saa kiinnitettyä maastojen metallisiin rakenteisiin.

Joitain vanhoja kykyjä on päivitetty. Zoyan jäänuolet luovat veteen jäälauttoja, jotka pikanttina yksityiskohtana ovat saman värisiä kuin ympäröivä vesi, viemäreissä jäälautat ovat siis kellertäviä. Kaikki uudet ja päivitetyt taidot tulevat käyttöön myös peruspeliin.

Wiileitä Uudistuksia

Wii U -versiota voi pelata niin töllön ruudulla kuin GamePadin näytöllä. Hahmoja voi käskyttää joko napeilla tai näpäyttelemällä GamePadin ruutua, mutta liikkuminen hoidetaan molemmissa tatilla. Wii U:n Trine 2 toimii sulavasti, ja tuntuu sekä näyttää juuri niin nätiltä kuin Trine 2:lta voi odottaa. Täppäriohjaimen koskettelukontrollit olivat aluksi vähän hakusessa, mutta lyhyen harjoittelun jälkeen toimivat lähes moitteetta.

Frozenbytellä näkemys Wii U:n väännöstä on se, että tehoa on selvästi Pleikkaria ja Xboksia enemmän. Sen ei tarvinnut Trine 2:ssa tehdä samoja kompromisseja kuin muilla konsoleilla, lisäksi peli pyörii jatkuvasti kahdella näytöllä, mikä vaatii konetehoa tietenkin selvästi enemmän.

Goblin Menacen pc-painoksen pitäisi ilmestyä loppuvuonna, Wii U:n Director’s Cutin konsolin julkaisuun.

Juho Penttilä

Trine 2: Goblin Menace

PC

Ilmestyy loppuvuonna

 

Trine 2: Director’s Cut

Wii U

Ilmestyy Wii U:n julkaisupelinä