Tuomas Honkala pakotti itsensä pelaamaan X Rebirthia. Nyt hän maksaa potut pottuina.
X Rebirth on kipeä muistutus pelien ennakkotilaamisen vaaroista.
Lähellä Hollannin rajaa sijaitseva Saksan Würselen on suunnilleen Keravan kokoinen pikkukaupunki. Kuvissa se näyttää ihan viehättävältä, enkä yhtään ihmettele, että peliyhtiö Egosoft on viihtynyt siellä jo 25 vuotta. Kuin korostaakseen jämähtäneisyyttään, Egosoft ei ole julkaissut vuoden 1999 jälkeen mitään muuta kuin X-sarjan avaruuspelejä.
Yhtiön perustaja Bernd Lehahn varmaan ajatteli elävänsä saksalaista unelmaa, olosuhteiden herrana tylsän turvallisessa Würselenissa. Sääli, että turvattua eläkeputkea uhkaa nyt lapsus nimeltä X Rebirth.
Kuten mestarietsivät Dieter ja Berner saattaisivat sanoa: ”Die würselenische, jeden tag so schnell. Ja!!”
Suurmenestys!
En ryhdy tässä erikseen erittelemään X Rebirthin ongelmia, arvosteluni sivulla 44 antanee riittävän kuvan niiden laajuudesta. Riittänee kun sanon, että X Rebirth hipoo pelikelvotonta. Julkaisun aikoihin, ennen ensimmäisiä hätäisiä päivityksiä, se ilmeisesti myös oli sitä.
Viikkoa ennen julkaisua antamissaan haastatteluissa Lehahn ei vihjannut sanallakaan, että jotain olisi pielessä. Sen sijaan hän maalaili kuvaa pelistä, joka ratkaisee X-sarjaan kasautuneita ongelmia ja rajoituksia uudella freesillä pelidesignillaan. Rebirth olisi aiempaa lähestyttävämpi, intuitiivisempi ja virtaviivaisempi X. The Escapistin haastattelussa Lehahn kehtasi jopa kehua uutta käyttöliittymää. Kertomatta jäi, että käyttöliittymän keskiössä on monta kerrosta syvä puuvalikko, jota operoidaan numeronäppäimillä 1-6. Herra Lehahn, 1980-luku soitti ja haluaa valikkoratkaisunsa takaisin!
Esiintyikö haastatteluissa kiero liikemies pelintekijän vaatteissa? Siihen viittasi ainakin se, ettei X Rebirthista myönnetty ensimmäistäkään etukäteisarvostelua, vaikka samaan aikaan peliä ennakkomyytiin erittäin aggressiivisesti. Julkaisupäivän alla X Rebirth ampaisi hetkellisesti jopa Steamin myydyimmäksi peliksi.
Hype oli tehnyt tehtävänsä, kunnes julkaisupäivänä koitti tilinteon aika. Pöyristyttävän keskeneräisenä julkaistu X-sarjan uutukainen nosti verkossa täydellisen paskamyrskyn. Vaatimukset rahojen palauttamisesta olivat vasta alkua, sillä foorumitrollit vaativat pelin poistamista Steamin valikoimista kokonaan. Karvaasti pettyneet pelaajat uhittelivat myös joukkokanteen mahdollisuudella.
Pettymystä mielenkiintoisempaa on kuitenkin Bernd Lehahnin reaktio protestoiviin pelaajiin. En tiedä olisiko yksinkertainen anteeksipyyntö riittänyt, mutta tekosyihin turvautuminen antaa kuvan miehestä, joka on elänyt liian pitkään omassa vaihtoehtotodellisuudessaan.
Avaruuden tuoksua
X Rebirthin Metacritic-keskiarvo on tätä kirjoittaessani 33. Amazonissa pelin käyttäjäkeskiarvo on kaksi tähteä. Se olisi umpisurkea tulos mille tahansa hardcore-pelille. Bernd Lehahn oli julkaissut pelituotteen, jota eräs foorumiaktiivi kuvasi hauskasti ”parfymoiduksi pökäleeksi”. Tuotteen kyseenalainen laatu ei kuitenkaan ollut mikään syy olla tuntematta taiteilijan ylpeyttä.
Lehahnin ensireaktio kritiikkiin oli merkillinen: tunnustettuaan pelin tekniset ongelmat hän keskittyi hehkuttamaan pelinsä kaupallista menestystä. Steamin ykkösenä keskellä vilkkainta pelisesonkia! Madness!
Rebirth on kaikkien aikojen myydyin X-peli. Lehahnin laskelmien mukaan Rebirthia oli myyty enemmän kuin X-sarjan aikaisempia osia yhteensä. Bernd Lehahnin kehäpäätelmänsä kuului, että koska myynti veti niin hyvin, hänen oli täytynyt tehdä jotain oikein. Mitä siitä, että perinteikkään avaruussaagan maine rypi pohjamudissa.
Lehahn jaksoi vielä viikkoja myöhemmin jankuttaa saksalaiselle Gamestar-lehdelle, että Egosoft oli saanut X Rebirthista myös positiivista palautetta. Jostain siis löytyy hiljainen enemmistö, joka diggailee ala-arvoisia avaruuspelejä. Lehahnin siteeraamat 10 000 samanaikaista Steam-pelaajaa olivat tosin hiipuneet kuukaudessa vaivaiseen kymmenesosaan. Edelle oli kirinyt muun muassa sellaisia isoja nimiä kuin Farming Simulator 2013, Train Simulator 2014 ja FTL: Faster Than Light (avaruuspeli sekin).
Gamestarin haastatteluun mennessä Lehahn oli tullut sentään sen verran järkiinsä, että hän viimein tunnusti X Rebirthin teknisten ongelmien syvyyden. Egosoft on sitoutunut korjaamaan bugit ja lisäämään peliin pelaajien toivomia toimintoja. Toistaiseksi heillä on vielä kädet täynnä töitä teknisten murheiden kanssa. Lisäominaisuuksista kuulemma jo pelkkä kohteiden selaaminen on osoittautunut yllättävän haastavaksi.
Aloittelijan mokat
X Rebirth ei ole ensimmäinen keskeneräinen julkaisu sarjan historiassa, eikä Egosoftia voi sen puoleen moittia siitä, että se olisi jättänyt buginsa korjaamatta. X Rebirthista tekee poikkeuksellisen ongelmavyyhdin laajuus. Vaikka varsinaiset viat pelin toiminnassa korjattaisiinkin, jäljelle jäisi silti teos, joka on monessa suhteessa edeltäjiään heikompi. Kohtuutonta takapakkia on jo yksin se, että pelaaja rajoitetaan yhden ainoan aluksen puikkoihin. Lehahn puolustaa suunnitteluratkaisua väittämällä, että suuren taistelulaivan ohjaaminen ei ole erityisen mielenkiintoista. Saanen olla eri mieltä!
Yleistä keskeneräisyyttä ja puutteellista designia on vaikea käsittää, kun ottaa huomioon pelin huippupitkän seitsemän vuoden kehitysajan. Pelaajayhteisö on jo hankkinut uskottavia todisteita siitä, että X Rebirth suunniteltiin alun perin Xboxille, mutta muutettiin tuntemattomasta syystä kesken kaiken pc-peliksi. Se selittäisi ainakin käyttöliittymän omituisuuksia, mutta ei vielä kaikkea. Painostus kustannusyhtiön taholta lienee kaikkein tavallisin syy raakilejulkaisuihin, mutta Lehahn kiistää sellaisen ja väittää julkaisupäätöstä omakseen. On sitten kokonaan eri asia, olivatko Egosoftin omat rahat yksinkertaisesti loppumassa kesken.
Vahinkokontrollin hengessä myönnetty haastattelu Gamestarille osoittautuu lähemmässä tarkastelussa yllättävän rehelliseksi. Siinä Lehahn, 25-vuotisen peliuran tehnyt vanha kehäkettu, tulee tunnustaneeksi kaksi alokasmaista mokaa, joista molemmista varoitetaan jokaisessa ohjelmistokehittäjän aapisessa.
Ensinnäkin X Rebirthiin iski pahimmanlaatuinen feature bloat. Lisäämällä peliin ylimääräistä ja testaamatonta toiminnallisuutta kehitysprosessin viimeisen 12 kuukauden aikana, tekijät onnistuivat myrkyttämään koko seitsenvuotisen projektinsa. Mitä enemmän toimintoja, sitä enemmän bugeja. Ja mitä enemmän bugeja, sitä arvaamattomammin bugit reagoivat keskenään. Yhtenä viime hetken älynväläyksistä Lehahn mainitsee avaruusasemien sisätilat. Modiyhteisö reagoi avaruusasemiin tuottamalla modin, jonka avulla pelaajat voivat vältellä aikaa haaskaavia ja visuaalisesti masentavia vierailuja. Madness!
Toisena mokanaan Lehahn tunnustaa puutteellisen pelintestauksen. Kun testaamattomuus yhdistyi bugit moninkertaistavaan feature bloatiin, lopputulos ei voinut olla mitään muuta kuin X Rebirthin kaltainen katastrofi.
En epäile, etteikö Bernd Lehahn haluaisi vilpittömästi voittaa X-sarjan faneja takaisin puolelleen. Hän puhuu sovittelevasti halustaan kuunnella pelaajia ja käyttää X Rebirthia pohjaratkaisuna, jonka varaan voidaan rakentaa entistä parempi avaruuspeli. Pyytäessään keskeneräisen tuotteensa betatestauksesta 50 euroa Lehahn ei kuitenkaan kohtele meitä pelaajina, vaan riskisijoittajina.
Olisiko X Rebirth noussut Steamin ykköseksi, jos ennakkotilaajat olisivat tienneet maksavansa pelkästä early accessista? Tuskinpa!