Turbis – Pikkualusten paluu

Vuosikymmenen suomalainen urotyö ohjelmoinnin saralla ei ole mikään Linuke, vaan klassinen Amiga-peli TurboRaketti. PC-versio vain on puuttunut. Tähän asti.

Ettäkö mikä ihmeen TurboRaketti? TurboRaketti on Heikki Kosolan vuonna 1992 luoma, pelattavuudeltaan täydellinen kaksintaistelupeli, jossa kaksi kolmionmuotoista pikkualusta taistelee toisiaan vastaan luolaston muotoisella pelialueella. Painovoima repii aluksia yhtäälle, inertia toisaalle.

Tusinatuotteista TurboRaketin erottavat legendaarinen pelattavuus, virheetön toteutus sekä nerokas, pelitaitoa hyvin ilmentävä pisteytyssysteemi. TurboRaketti on taitopeli puhtaimmillaan.

Klooneja on tuntunut ilmestyvän kuukausittain, ja vaikka muutama onkin päässyt lähelle, etenkin suomalainen Rocket Chase, ei alkuperäisen magiaa ole kyetty kahdentamaan. Nyt niinikään suomalainen Turbis räjäyttää kerralla pankin: tärkein, eli alkuperäisen TurboRaketin tuntuma on tallella, ja parannuksia on lisätty harkiten.

Hallelujah!

Turbis näyttää tosi hyvältä. Peli ei mässäile efekteillä, mutta taistelevien alusten liikehdintä ja ruudun vieritys on todella sujuvaa. Yksityiskohdista mainittakoon moottorien suuliekit, hienot räjähdykset ja tuhoutuva maasto.

Peliin sai testihetkellä kymmenisen pelialuetta, mukana myös aidot TurboRaketti-alueet. Uusissa kentissä on uusia kujeita, kuten magneetteja, sulkuportteja ja muuta sellaista, minkä lisäksi vanhat kikat, kuten vesi ja nostosäteet toimivat odotetulla tavalla. Versiossa 1.15r toimii myös nopeuskisa, mikä tarkoittaa sitä, että joissain kentissä ennaltamäärätyn reitin nopeimmin ajava saa huiman piste-edun.

Aluksissa on tilaa kahdelle asejärjestelmälle, joista toinen ampuu suht tehottomia ammuksia erimuotoisina sarjoina, toinen yksilöllisesti käyttäytyviä superpommeja. Jos jonkinmoista hakeutuvaa ja miinaa on tarjolla, mutta paras superase on silti normaali pommi, joka lentää suoraan eteenpäin ja räjähtää kuin ilotulitusraketti.

Aluksen lastin kanssa kannattaa taktikoida, sillä bensa ja ammusten määrä vaikuttavat aluksen massaan. Taisteluun lähtevä, täyteen lastattu alus käyttäytyy aivan eri tavalla kuin ammusvarastonsa seinille räiskinyt vastustaja, eikä nopeuskisassa saa huipputulosta kuin aseettomalla aluksella, jossa on bensaa tasan yhteen onnistuneeseen kierrokseen.

Fysiikka toimii niin todentuntuisesti, että alusten ohjaamisesta tulee nopeasti toinen luonto. Säätövaraa on runsaasti. Jos ilma tuntuu turhan sakealta tai painovoima imee alusta kallioon liian innokkaasti, saa tilanteen nopeasti korjattua.

TurboRanking

TurboRaketin viehätys on jo kehutun pelattavuuden lisäksi pelin suoraviivaisuudessa ja vauhdikkuudessa. Pelit kestävät vain joitain minuutteja ja ovat olan yli seurattunakin julman hauskaa katsottavaa. Tunnelma pelisessioissa nousee aina kattoon desibelit kavereinaan.

Turbis pisteyttää suoritukset erikoisesti. Tulokseen ei vaikuta, paljonko on pelannut, vaan se, miten on pelannut. Kaikilla pelaajilla on alussa sata pistettä, ja tämän mediaanin ympärille pisteet samantasoisten pelaajien otteluissa jäävätkin hyrräämään.

Kun voittaa pelin, ei pisteitä luoda tyhjästä lisää, vaan niitä siirretään häviäjältä voittajalle. Pistemäärään vaikuttaa esimerkiksi voittajan jäljelle jääneiden alusten määrä sekä pelaajien pisteiden erotus. Heikko pelaaja saa roimasti hyvitystä, eli vaikka heikompi pelaaja selviytyisi tasapeliin, menettää toinen osapuoli pisteitä. On erittäin vaikeaa ylläpitää esimerkiksi 130 pisteen tulosta, sillä vain järjetön murskavoitto pitää pisteet edes ennallaan.

TurboRanking toimii vain kaksinpeleissä, ei kolmen tai neljän pelaajan otteluissa. Tällä ei ole käytännössä merkitystä, sillä Turbis on parhaimmillaan juuri kaksinpelinä. Onnistuneita suorituksia voi konsolipelien tyyliin katsella pelin jälkeen uusintana ja tallentaa levylle turvaan.

Competition Pro rulez

Näyttötarkkuutta voi vaihtaa vapaasti. Testikoneilla 320x240 tarjosi puoliksi jaetulla ruudulla parhaan pelitunnelman, mutta 640x480 sopi neljään osaan jaetulle ruudulle paremmin. Halutessaan voi pelin ulkonäköä epäselventää parallaksivierivällä taustagrafiikalla, mitä en suosittele.

Äänipuolella tilanne on vähän epätasainen, mutta koska peli käyttää ääninään normaaleja waveja ja musiikkinaan yleisimpiä mod-formaatteja, voi äänet nopsasti säätää mieleisikseen.

Pahin ongelma ovat ohjauslaitteet. Näppäimistöllä pelattavuus katoaa täysin, peukalo-ohjaimen tuntuma on väärä ja lentokoneohjaimien liikeradat puolestaan liian suuret. Turbis vaatii lyhytliikkeiset tikut, jollaisia näkee nykyään lähinnä vain Tekkenien kyljessä, ei mitään ufon muotoiseksi valettuja muovilötkyjä. En sano, etteikö PC:lle olisi yhtään hyvää tikkua, mutta sanon, etten ole Turbikseen soveltuvaa vielä tassuihini saanut.

Ratkaisu löytyi romulaarista ja PC-divarista. Kun viritti hyppylangoin vanhaan näppikseen pari liitintä kiinni, pääsi Turbista pelaamaan vanhoilla Atari-liitäntäisillä tikuilla ja pelattavuus muuttui virheettömäksi. Jos ei jaksa säätää, pääsee suht siedettävään tulokseen letkuttamalla Sidewinder-ohjaimia ja pelaamalla Win95:n alaisuudessa sopivan ohjainprofiilin avulla.

Jos maailmassa on yhtään oikeutta, kulttuuriteon sankarit saavat palkkion vaivoistaan. Jos toiminta kiinnostaa, kokeile. Jos pidät, rekisteröi.

95