Twilight 2000 – Pulassa Puolassa

Vuonna 1995 yhdistyneen Saksan ja Puolan väliset rajakiistat laajenivat vähitellen kaikkien sotien isotäti malli kolmoseksi Naton ja Varsovan liiton ryhdyttyä puolustamaan intressejään. Jo aiemmin syttynyt Neuvostoliiton ja Kiinan sota laajeni vähitellen ydinsodaksi. Varsovan liitto joutui ottamaan ydinaseet avuksi myös Puolassa, ja Nato vastasi iskuihin kärki kärjeltä.

Vuonna 2000 sotaa on käyty jo useampi vuosi. Maailman talous on täysin romahtanut ja siviilitappiot ovat tautien sekä ruokapulan seurauksena vieneet noin puolet koko väestöstä. Hallitukset ovat hajonneet, mutta, yllätys yllätys, sotilasliitot ovat yhä kasassa ja pitävät kiinni hallitustensa viimeisistä ohjeista.

Sodan päänäyttämöksi joutunut Puola on nuijittu radioaktiiviseksi soraläjäksi. Puolaan jääneet joukko-osastot ovat hajonneet ja eri valtioiden sotilaat muodostavat sekaosastoja pysyäkseen hengissä. Puolalaiset luulevat, että sota on heidän osaltaan ohi, mutta se on vasta alkamassa. Pohjois-Puolassa kerää kommunistifasisti paroni Czarny omaa armeijaansa vallatakseen koko maan sotilasjunttansa hallintaan, ja niinpä eräs sotaan väsynyt joukko-osasto yllättäen päättääkin ryhtyä parhaimpien puhdasotsaisten sankariperinteiden mukaan taisteluun paronin joukkoja vastaan. Hyvät herrat ja naiset, Twilight 2000.

Lautaroolipelinä alunperin tunnetun Twilight 2000:n juoni saattaa kuulostaa hieman heppoiselta, mutta pelin toteutus on sitten sitäkin mielenkiintoisempi. Oikean tunnelman luomiseksi on pelin alkuun liitetty parin megan VGA-animaatio kolmannen maailmansodan syttymisestä ja muuttumisesta ydinsodaksi. Ohjuksia laukovia hävittäjiä, maassa räjähteleviä tankkeja, ydinräjähdyksiä ja muuta kiehtovaa, WOW!

Työtä, työtä

Hienon esityksen jälkeen on edessä kuitenkin useita tunteja töitä ennen kuin itse peliin pääsee käsiksi. Pelaajan on luotava Twilight 2000 -roolipelin hahmonkehityssysteemillä itselleen parikymmentä sotamiestä ja -naista. Koska hahmot edustavat erilaisten sotilasyksiköiden henkiinjääneitä, kuuluu kaikkien koulutukseen ainakin yksi kausi armeijassa. Ammatteja ja kykyjä on kymmeniä, mutta hyödyllisiä ovat oikeastaan vain lääkärit, mekaanikot ja tietysti eri tyyppiset sotilaat. Joukon tulisi olla mahdollisimman monipuolinen.

Hahmonkehityksen tarkkuutta kuvaa hyvin se, että kansallisuutta valittaessa on neuvostoliittolaisella valittavissa kaikki osatasavallat. (Mikä Neuvostoliitto? _toim. huom.) Hahmon kehityksen lopuksi käytetään hahmon kaikki rahat varusteiden ja aseiden ostoon. Kehitin on varsin nopea käyttää ja koska sillä tehdyt hahmot voi tulostaa paperille roolipelikäyttöön, on siitä varmasti hyötyä Twilightin pelaajille.

Mihin jäi roolipelaaminen?

Huolimatta juuristaan ja Marc Millerin laatimasta skenaariosta peli hylkää varsinaisen roolipelaamisen ja keskittyy taisteluun Twilight 2000:n säännöillä. Mystinen päämaja (Yhdysvaltain armeija?) antaa pelaajan palkkasoturijoukolle tehtäviä, jotka on yksi kerrallaan selvitettävä päästäkseen eteenpäin. Pelaaja valitsee aluksi joukolle johtajan ja sen jälkeen kolme muuta joka tehtävän vaatimusten mukaan.

Ympäristön tutkiminen sekä yksikkötason taistelut on kuvattu isometrisesti yläviistosta ja toteutettu aika kömpelösti. Mittakaava on valittu aivan väärin, sillä kerralla näkyvä alue on suunnilleen 10 x 10 metriä. Näyttöä on kiepautettu 45 astetta vasempaan, eli pohjoinen on vasemmassa ylänurkassa jne. Tämä aiheuttaa jatkuvasti eksymisiä naurettavan lyhyillä matkoilla, sillä kartalle suunnat on merkitty normaalisti. Rakennukset kannattaa heti kytkeä pois päältä, sillä ovet ovat säännönmukaisesti väärällä puolella. Talot ja muut isot esineet löytää kartan avulla, ja taktisesta kartasta löytää esimerkiksi kuolleiden vihollisten jälkeensä jättämät varusteet. 99 prosenttia taisteluista kuluu vihollista näkemättä, sotilaiden ammuskellessa toisiaan konetuliaseilla ja singoilla satojen metrien päästä. Maasto on yleensäkin ottaen tasaista, harmaata ja tylsää.

Tankkikahakat sekä autolla-ajo on esitetty kolmiulotteisena vektorisimulaationa. Käytössä on yhdeksän erilaista ajoneuvoa tyyliin Abrams, T-72 ja jenkkien uusi jeepinkorvaaja HUMVEE. Onneksi pelaaja voi liikkua pitemmät matkat autopilotilla.

Twilightin taistelusysteemi sinänsä on varsin pätevä ja taistelut jaksavatkin kiinnostaa varsin pitkään. Aseluettelot ovat kiitettävän pitkät. Lisäksi pelaaja voi räätälöidä omat soturinsa melko hyvin mieltymystensä mukaan. Tankkisota on sellaista Battlezone-tasoa, eikä jaksa kiinnostaa kovin kauaa.

Peli sisältää muutaman ihan kelvollisen musiikkikappaleen ja varsin tavanomaiset efektit. Ainakin Rolandilla alkudemon apokalyptinen musiikki luo tunnelmaa varsin hyvin. Tankkitaisteluissa tykin jyrähdykset kuuluvat kuitenkin PC-piippinä, joka on todella traumaattinen kokemus. Mokomaa melusaastetta kun ei taida edes saada kytkettyä pois.

Twilight 2000 ei lunasta herättämiään toiveita, mutta on kuitenkin mielenkiintoinen esimerkki siitä, millaisia mahdollisuuksia eri pelityyppien yhdistäminen tarjoaa. Korvattaisiin vain isometrinen osuus ultimatyyppisellä ylhäältä kuvatulla näkymällä, lisättäisiin tankkitaisteluihin syvyyttä ja mukaan vielä ripaus varsinaista roolipelaamista, niin kyseessä olisi todellinen klassikko. Tällaisena Twilight 2000 on vain juuri ja juuri tutustumisen arvoinen joukkuetason sotapeli. Suosittelen Twilight-roolipelin pelaajille ja heillekin lähinnä hahmoeditorin vuoksi.

82