Ultima 6 Project (PC) – Britannia selätti taantuman

Kataisen malli iskee Avatariin, sillä eläköitynyt sankari joutuu palaamaan takaisin työmarkkinoille. Onneksi työpaikka on yksi kaikkien aikojen roolipeleistä, uusiksi remontoituna.

Tapahtui viime jaksossa Ultima V Lazarus (www.u5lazarus.com) (Pelit 2/06, 90 p): Britannian hallitsija Lord British on kadonnut, ehkä kuollut, ja valtaa pitää ei niin kiva sijaishallitsija Blackthorne. Kimurantin seikkailun finaalissa Avatar tunkeutuu maanalaiseen luolastokompleksiin, Alamaailmaan, ja onnistuu pelastamaan Britishin. Avatar palaa takaisin meidän maailmaamme.

Ultima V: Warriors of Destinyn hienon uusversion, Lazaruksen, jalanjäljissä elämän liekki puhalletaan väärän pelimoottorin uhriksi joutuneeseen Ultima VI: False Prophetiin. Kuutosen uusversio ilmestyy juuri sopivasti juhlimaan paitsi pelisarjansa 30-vuotissynttäreitä, myös omia 20-vuotissynttäreitään.

Britannia eli hetken rauhassa, mutta uusi vitsaus odottaa jo nurkan takana. Pelastusoperaation seurauksena Alamaailma tuhoutui lähes täysin, ja sen raunioista maan pinnalle nousseet sarvipäiset gargoylet ovat julistaneet sodan ihmiskuntaa vastaan. Sankari astelee kuuportista juuri sopivasti omiin uhrajaisiinsa, mutta pelastuu täpärästi.

Gargoylet ovat miehittäneet hyveiden alttarit ja varastaneet kuukivet, joten Lord British pyytää Avataria joukkoineen pelastamaan Britannian jälleen kerran. Mutta ovatko gargoylet paholaisen asialla? Sodalle on syynsä ja Avatar on avainasemassa, sillä punanahkojen pyhät tekstit pitävät hyveiden ruumiillistumaa ennustuksien vääränä profeettana, joka pitää uhrata tasapainon palauttamiseksi.

Ultima VI:n tarina tempaa pyörteisiinsä ja sen parissa saa kulumaan helposti kymmeniä tunteja elämästään. Vaikka seikkailun lähtökohtana onkin perinteinen hyvät vastaan pahat -asetelma, tarinan edetessä selviää, etteivät gargoylet olekaan läpeensä ilkeitä murhaajia, vaan epätoivoisia, kodeistaan häädettyjä pakolaisia.

Rönsyilevää seikkailua on varovasti ahdettu hieman tiiviimpään putkeen ja ratkaisu toimii hyvin. Peliä ei voi enää läpäistä niin vapaasti kuin alkuperäisversiota, mutta lineaarisempi rakenne palvelee tarinankerrontaa huomattavasti paremmin, sillä hieno tarina nousee ansaitsemaansa pääosaan.

Iso-Britannia

Lähes epäpelattavan raskaana karkkigrafiikkahirvityksenä syntyneelle Ultima kutoselle säädyllinen uusversio on siunaus. Ultima 6 Project kuulosti suuruudenhulluudelta, sillä vapaaehtoisvoimin toteutettavan, vuonna 2001 aloittaneen modiprojektin tavoitteena oli siirtää Ultima 6 kokonaan uudelle pelimoottorille, Dungeon Siegelle. Vaikka Dungeon Siege on nykymittapuulla vanha kuin taivas, lopputulosta on pakko ihailla. Ultima 6 Project ei ole mikään modi, se on kokonaan uusi peli ja erittäin hyvä sellainen.

Alkuperäinen Ultima VI oli ensimmäinen isometrinen Ultima. Vanha tiiligrafiikka heivattiin pirteästi väritetyn karkkikuvaston tieltä ja kamera laskettiin seikkailijoiden niskaan. Monet eivät pitäneet: pieni toimintaikkuna teki suunnistamisesta helvettiä, käsittämättömät laitteistovaatimukset viimeistelivät paketin. Nyt koko komeus on siirretty kolmiulotteiseen maailmaan ja antiikkinen Dungeon Siege käy ylikierroksilla valtavan kokoista Britanniaa mallintaessaan.

Vaikka grafiikan yksityiskohtaisuus ja tarkkuus ovat kaukana nykystandardeista, maailma toimii uskottavasti. Vaihtuvat vuorokaudenajat ja rutinoituneet tietokoneihmiset saavat valtakunnan vaikuttamaan elävältä. Peltoa ei kuokita vuorokaudet läpeensä ja kylänraitti on tyhjillään yöaikaan.

Lähes jokaiselle Britannian kansalaiselle on kynäilty kaunis kasvopotretti keskustelua varten. Höpöttely on Ultima VII:stä tuttua monivalintaa, mutta esikuvastaan poiketen fontiksi on viisaasti valittu luettavaa mallia oleva peruskirjaimisto. Jokainen vastaantulija osaa haastella ainakin oman nimensä ja ammattinsa. Dialogia on vähintäänkin riittävästi ja theethou-englannin perusteiden on syytä olla hallussa. Hyvin toteutettua vuoropuhelua on ilo seurata. Peliin lisätty uusi dialogi on laadukasta, eikä sitä erota alkuperäisestä.

Kaunis musiikkiraita viimeistelee utuisen surumielisen paketin. Mollivoittoiset luritukset sopivat melankoliseen yleisilmeeseen upeasti. Rallatukset jäävät soimaan päähän, mikä kertoo jo jotain tuotosten laadukkuudesta. Onneksi eetterissä raikaa jatkuvasti musiikki, sillä ääniefektien suhteen Britannia on varsin kuollut paikka.

Ehkä hieman ironisesti Dungeon Siegen naurettavan lyhyt piirtoetäisyys on ja pysyy. Tämä vaikeuttaa suunnistamista, mutta kompassin ansiosta kartalla pysyy kohtuullisesti. Peli myös edellyttää omien muistiinpanojen tekemistä. Vaikka Avatarin lokikirja tallentaa kaikki oleelliset asiat, ruutupaperille rustatut kartat helpottivat ainakin omaa elämääni.

Emopelistä muistuttaa myös temppuileva kamera, jota saa olla säätämässä alituiseen. Etenkin sisätilojen koluaminen on haastavaa, kun kamera seilaa edestakaisin ja lukittuu lopuksi noin kymmenen sentin päähän Avatarin takaraivosta. Ongelman kanssa pystyy elämään ja tarpeeksi veivaamalla kameran saa aina riittävän hyviin asemiin.

Avatar joukkoineen kärsii myös pienimuotoisesta kaatumataudista, etenkin tallennusta ladatessa peli panee usein rukkaset naulaan. Ongelman syy saattaa pesiä käyttöjärjestelmässäni, sillä Dungeon Siegellä on paljon yhteensopivuusongelmia Windows 7:n kanssa. Peliin pitäisi jo olla päivitys 1.01-versioon, joka liiskaa ennakkotietojen mukaan lukuisia bugeja ja parantaa pelin vakautta. Myös yleiseen raskauteen kannattaa varautua. Toiminta taantuu toisinaan diashow’ksi ja latausajat ovat todella pitkiä.

Avara luonto

Aavistuksen ahtaat kaupungit ovat pieni isku uskottavuuden nivusiin, mutta puute otetaan takaisin muuten riittävän isolla maailmankartalla. Asutuskeskuksien väliset etäisyydet ovat uskottavia ja maisemiin on saatu riittävästi vaihtelua. Ellei apostolin kyyti iske, teleportteina toimivat kuuportit helpottavat reissaamista. Britannia on äärimmäisen immersiivinen paikka, mutta huonosti varustautunutta elämysmatkailijaa odottaa ennenaikainen kuolema, sillä peli ei kumarra nykynössöilyn suuntaan.

Luontoon ei kannata syöksyä suin päin samoilemaan, sillä pelin taistelu on yllättävän haastavaa eivätkä viholliset skaalaudu kokemustasojen mukaan. Varsinkin pelin alkupäässä nekkuun tulee todella helposti. Oman kortensa vaikeuden kekoon kantaa Dungeon Siegen tosiaikainen taistelu. Vaikka pelin saa halutessaan pauselle, käskynanto on toisinaan vain kaunis ajatus. Aggressiiviset tiimitoverit hyökkäävät kaiken liikkuvan kimppuun, ellei tekoälyä ole toisin käskenyt. Ongelma johtuu taustalla pyörivästä emopelistä. Ahkeralla tauottamisella revohkan saa aika hyvin haltuun, mutta taistelu jää silti seikkailun heikoimmaksi lenkiksi.

Liian hyvälle tottuneet pullamössöpelaajat saattavat säikkyä myös automaattitallennuksen puutetta. Olin itsekin niin tuudittautunut 2000-luvulle, etten aluksi muistanut tallennella tekemisiäni tasaisin väliajoin. Kun neljän tunnin tallentamaton seikkailuputki loppuu kolmelta aamuyöstä ryttyilyyn peikolle, se kasvattaa luonnetta. Veivinsä heittänyt seurue palaa takaisin elävien kirjoihin Lord Britishin linnaan ja kerran tapetut vihulaiset pysyvät kuolleina. Vaikka kuolemasta ei seuraakaan pysyvää haittaa, peli on silti kaukana helposta.

Pyyteettömänä vapaaehtoisprojektina Ultima 6 Project on melkoinen voimannäyttö. Markkinavoimien palvelemisen sijaan hommassa on käytetty sydäntä ja se näkyy kauas. Ultima VI:n restaurointiurakka muuttaa koko Dungeon Siegen palvelemaan Avataria ja tekee sen niin hyvin, että tästä voisi maksaa ihan oikeaa rahaa.

Toivottavasti Archonin matka on vasta alussa, sillä Originin syntilistalla on vielä paljon muutakin korjattavaa. Ultima-saaga päättyi toimintaseikkailuun, jonka tarinassa oli vain murusia kunnianhimoisesta alkuperäisvisiosta. Voisiko tässä olla seuraavan replikan aihio? Ei haittaa, vaikka projektin kanssa menisi taas se vuosikymmen ja moottoriksikin kävisi sama Dungeon Siegen isolohko. Näin hyvää lopputulosta kannattaa odottaa.

* * * * *

Kutonen vastaan seiska

Koska Dungeon Siege ei ole Windows 7:n tuettujen pelien listalla, käynnistykseen vaaditaan pieniä poppakonsteja. Virittely aloitetaan jo asennuksessa, sillä peliä ei saa eikä kannata asentaa Program Files -kansioon. Siegeä varten on syytä luoda kiintolevyaseman juureen oma kansio, ettei järjestelmän oikeuksista tarkka Windows 7 pääse nipottamaan.

Seuraavaksi asennetaan Ultima 6 Project, joka sekin kannattaa tuupata omaan hakemistoonsa kiintolevyn juureen. Kun Ultima on asentunut, ajetaan Dungeon Siegen asetustyökalu. Näytönohjaimeksi pitää valita tietokoneen näytönohjain ilman TnL-tehosteita, sillä muuten peli käynnistyy oksennuksen näköisenä sekamelskana ja saattaa jumittaa näytönohjaimen ohjaintiedoston.

Kun asetukset on tallennettu, avataan Dungeon Siegen asennuskansiosta dungeonsiege.ini-tiedosto tekstieditoriin. Neljä ensimmäistä riviä pitää kopioida Ultima 6 Projectin ja omista tiedostoista löytyvän Dungeon Siege -kansion dungeonsiege.ini-tiedostojen ensimmäisiksi riveiksi, sillä asetusohjelma ei osaa omatoimisesti päivittää näitä tiedostoja uusien asetusten tasalle.

Dungeon Siegen ja Ultima 6 Projectin käynnistystiedostojen yhteensopivuuden kanssa pitää vielä jumpata. Käynnistyskuvaketta klikataan hiiren oikealla napilla ja valitaan ominaisuudet. Yhteensopivuus-välilehdeltä pitää valita yhteensopivuustilaksi Windows 2000 ja tämän jälkeen pelin pitäisi käynnistyä.

* * * *

Ultimaa uusversioina

Ultimoiden kestosuosio näkyy siinä, että sarjan alkuperäisiin peleihin on tehty runsaasti korjaussarjoja, joilla pelit pyörivät paremman näköisinä ja kuuloisina, ja MS-DOS-emulaattori DOSBoxin avulla Britannia avautuu, jos löytää pelit jostain. Korjaussarjat löytyvät Ultima Reconstructionin sivuilta (reconstruction.voyd.net)

Tuoreempia visioita tarjoavat samassa sivustossa listatut remaket eli uusversiot. Alkupään Ultimoista nelosta on sovitettu modeiksi Neverwinter Nightseihin yksi ja kaksi, mutta modien tasosta en pelaamatta tiedä. Muista virityksistä Flash-versio (www.phipsisoftware.com) tuntuu pätevältä. Omakohtaiset kehut voin antaa hienolle saavutukselle Ultima V: Lazarus (www.u5lazarus), joka on myös Dungeon Siegen pelimoottoria käyttävä erinomainen uusversio.

Alkuperäisuskollisen Ultima kutosen pyöritykseen on kehitteillä open source -moottori Nuvie (nuvie.sourceforge.net), joka pyörittää paitsi kutosta myös samalla moottorilla tehtyjä Worlds of Ultima Worlds -seikkailuita The Savage Empire ja Martian Dreams.

Entäpä pelin jatko? Ultima seiskasta lisäreineen on joka koneelle sovitettu, alkuperäisuskollinen Exult-projekti (exult.sourceforge.net), mutta se vaatii alkuperäisen Ultima seiskan ja/tai sen lisärit toimiakseen. Exult on täysin toimiva. Samaa ei voi sanoa Ultima kasin pyörittämiseen kehitteillä olevasta open source -pelimoottori Pentagramista (pentagram.sourceforge.net). Läpipeluu on kuulemma mahdollinen, mutta ongelmia ja puutteita riittää. Näissä on toki se ongelma, että grafiikka on allkuperäistä.

Lazarus ja U6 Project hyödyntävät Project Britanniaa, 3D-muotoon mallinnettua Britanniaa, joten Juhon toivomus alkuperäisivisiolle uskollisesta Ultima ysistä ei edes ole epärealistinen haave.

Nnirvi

90