Unnecessary Roughness – Vihreän veran tunarit

Kuukauden jenkkifutiskatsauksessa tutustutaan tällä kertaa Accoladen Unnecessary Roughnessiin. Verrattuna Front Page Sports Football Prohon ja Microprosen Coaches Club Footballiin, sijoittuu Accolade laadultaan ja toteutukseltaan näiden välille. Kuten kilpakumppaninsakin, myös Accolade on hankkinut NFL:n pelaajaliitolta oikeudet käyttää oikeita pelaajia, sen sijaan NFL:ltä ei lupia ole heltynyt, joten joukkueisiin viitataan pelkällä kaupungin nimellä.

Tackled by-NAKS-number-NAKS-eighty-NAKS-seven-NAKS

Ensivaikutelma pelin alun jälkeen on huono ja kestää kauan ennen kuin vakuuttuu siitä, että peli ei olekaan aivan täysi susi. Sekä kuuluttajan puhe että animointi on töksähtelevää, eniten ehkä risoo hävyttömästi naksuvat puherepliikit. Ison ohjelmointitiimin neljä ääniohjelmoijaa ansaitsevat mielestäni pari potkua persauksiin per tunari, sillä puheenpätkien yhteenmiksaus on mennyt niin pieleen kuin vain on mahdollista.

Huippukuuluttajankaan palkkaaminen ääniefektejä puhumaan ei paljon auta kun tekniikka ei ole hallussa _ peliä pelaakin mieluummin ilman kuulutuksia. Sinänsä ideahan on mainio, toteutuksen vain pitäisi olla samaa tasoa kuin esimerkiksi NHL Hockeyssä.

Toinen häiritsevä asia on animoinnin huonous. Super-VGA-moodissa peli on todella kaunis, mutta tautisen hidas tavallisilla super-VGA-korteilla ja neljäkasikuutosilla. VGA-moodissa peli pyörii riittävän nopeasti, mutta grafiikka on huonompaa kuin esimerkiksi Front Page Sportsissa. Kummassakaan moodissa ei animointi ole mitenkään erityisen hyvälaatuista.

Peliä voi kontrolloida hiirellä, näppäimistöllä tai joystickillä. Ilotikku kalibroidaan käyttämällä kahvaa kaikissa kulmissa, mutta ilmeisesti kalibrointirutiinikin on äänipuolen poikien työtä, sillä joystick ei tahtonut tulla kuntoon sitten millään.

Kympin kuvioeditori seiskan pelissä

Pikkuhiljaa rupeaa Roughnessista paljastumaan hyviäkin puolia. Unnecessary Roughnessin kuvioeditori on täysi kymppi ja jopa parempi kuin FPS Football Prossa. Waypointit, handoffit, pitchit, harhautukset ja viiveet ovat kaikki mukana ja editorilla on ilo tehdä kuvioita. Linjamiesten blokkaussuunnat, heiton vastaanottajat, juoksureitit ja pallon liikkuminen näkyvät kuvioeditorissa selvästi ja havainnollisesti, lisäksi erilaisia katseluoptioita on runsaasti.

Hyvänä ominaisuutena kuviot tallennetaan levylle täyspitkillä nimillä, joten niiden selailu on mukavaa ja helppoa, etenkin kun load-ruudussa näkyy kuvion kuva. Huippuluokan editorilla luotujen kuvioiden toteutus onkin sitten harmittavasti vähän niin ja näin: snapit ja pitchit tapahtuvat salamannopeasti, handoffia antava QB näyttääkin heittävältä QB:ltä ja pällistelee väärään suuntaan, taklaustilanteessa kaverin asento muuttuu pystysuorasta vaakasuoraksi yhdessä ainoassa framessa ja sitä rataa.

Myöskään strategiapuolella Unnecessary Roughness ei liikoja loista. Esimerkiksi Hail Mary (kaikki syötön vastaanottajat juoksevat kuin viitapirut pitkän heiton perään) onnistuu lähes aina. Konetta vastaan pelattaessa on murskavoitto enemmän sääntö kuin poikkeus. Vaikeimmilla tasoilla on ohjaus vaikeampaa, joten haastettakin alkaa löytyä.

Winning isn't the most important thing

- it is the only thing

Vertailussa on jenkkifutispelit helppo asettaa samalle viivalle. Kun itse pelin säännöt ovat ja pysyvät, kyse on enää vain teknisestä toteutuksesta ja siinä Unnecessary Roughness ei kyllä pärjää FPS FB Prolle. Vaivaa on nähty tuhottomasti mutta kaiken muun hyvän toteutuksen ja pikkuhienoudet tuhoaa kehno animointi ja huono pelattavuus.

80