Vuoden peli
Toimituksen valinta
Toimitus oli Vuoden pelistä kerrankin samaa mieltä lukijoiden kanssa. Syylliset on saatu vastuuseen.
Toimituksen Vuoden peli -äänestyksessä lasketaan äänten sijaan pisteitä. Jokainen toimittaja ja avustaja sai nimetä kolme peliä, yhden kolmen pisteen, kahden pisteen ja yhden pisteen suosikin.
Kun tulokset oli laskettu yhteen oli luontevaa karsia vaihtoehdot kolmeen eniten pisteitä saaneeseen peliin. Niistä The Walking Dead osoittautui huutoäänestyksessä toimituksen ylivoimaiseksi suosikiksi. Se keräsi yhtä paljon puoltoääniä kuin toiseksi tullut Dishonored ja kolmanneksi jätetty Legend of Grimrock yhteensä.
Kolmen kärjen ulkopuolella toimitus suosi lukijaäänestyksestä tuttuja nimiä. Hajanaista kannatusta saivat muun muassa Mass Effect 3, Max Payne 3, Borderlands 2, Crusader Kings II, Fez, Hotline Miami, Dragon’s Dogma ja XCOM: Enemy Unknown.
Tuomas Honkala
Kunniaton valinta
Dishonored ei ole pisimpään pelaamani peli (se kunnia menee Battlefield 3:n lisäreille) mutta se oli peli joka teki minuun ylivoimaisesti suurimman vaikutuksen vuonna 2012. Dishonoredia pelatessa päällimmäisin tunteeni on ilahtuneisuus: näin kaunis, näin hyvin suunniteltu ja näin tunnelmallinen peli – minulle! Täydellisessä maailmassa pelaisimme joka vuosi uutta Dishonoredia, mutta valitettavasti meidän on tyytyminen vuotuiseen Call of Dutyyn. –
Tuomas Honkala
Pisteet henkilökohtaisille valinnoille: Dishonored (3 pistettä), Legend of Grimrock (2 pistettä), Far Cry 3 (1 piste)
Ratkaisukierros: Dishonored
Luolamiehen valinta
Kotimainen Legend of Grimrock on tuulahdus 90-luvun taitteesta, jolloin tunteiden vuoristorata tarkoitti luolastoa 90 asteen käännöksillä. Alas pitäisi päästä, mutta mistä ja miten? Kädestä eteenpäin kiskomisen sijasta pelaajan odotetaan itse oivaltavan asioita.
Seikkailun aikana oppii kunnioittamaan tekijätiimin luovuutta. Yksinkertaisista aineksista luodaan koko ajan jotain uutta ja yllättävää, kun taisteluita rytmitetään huomion ja hoksottimet haastavilla puzzleilla. –
Tuukka Grönholm
Pisteet: Legend of Grimrock, Borderlands 2, The Walking Dead
Ratkaisukierros: Legend of Grimrock
Sielunkerääjän valinta
Pc:lle adressin voimalla käännetty Dark Souls todisti, että jälkijunassakin pääsee asemalle. Dark Souls on videopelin arkkityyppi, salaperäinen, vaarallinen maailma, jonka hämärät lait täytyy oppia tai kuolee. Sen pelaajaa kunnioittava pelifilosofia pitäisi määrätä pakolliseksi. Minulta Dark Souls söi sieluni lisäksi vapaa-ajan, mutta mitään en kadu, ja padiskillini nousi noin 20 tasoa. Siitä on apua kun Dark Souls II ilmestyy. –
Niko Nirvi
Pisteet: Legend of Grimrock, Dark Souls PC, The Walking Dead
Ratkaisukierros: Legend of Grimrock
Valaanpyytäjän valinta
Arkane iski Dishonoredilla kultasuoneen. Dunwallin valasöljyn hajuinen maailma on tuore ja vangitseva, ja pelin hiiviskelystä kiireettömästi maailmaa tutkiva saa valtavasti irti. Jatkoa varmasti seuraa, ja se on hienoa. –
Juha Kerätär
Pisteet: Dishonored, XCOM, Fez
Ratkaisukierros: Dishonored
Tarinankertojan valinta
Joskus on vaikea pysyä optimistina peleistä tarinankerronnan mediana. Hyvä kässäri ei myy alalla, vakiona on edelleen paperinohut ja epälooginen kyhäelmä, jolla perustellaan ulkomaalaisten ampumista. Mutta sitten tuli Walking Dead, joka hyökkäsi puskasta kuin nälkäinen zombi ja upposi lihaani raadon mätien leukaperien lailla. Telltalen zombikertomus ei ollut pelkästään paras pelitarina vuonna 2012, se oli voimakkain draamallinen kokemukseni missään mediassa moneen vuoteen. Se on hienoimpia koskaan nähtyjä interaktiivisen tarinankerronnan teoksia, joka onnistuu luomaan illuusion tapahtumiin osallistumisesta ja merkityksellisistä päätöksistä. Se saa pelaajan välittämään aidosti virtuaalisista hahmoista, joiden karut kohtalot kouraisevat suolistosta. –
Lassi Lapintie
Pisteet: The Walking Dead, XCOM, Max Payne 3
Ratkaisukierros: The Walking Dead
Tunteilijan valinta
Kolmannesta Mass Effectistä voisi sanoa monta rumaa asiaa. Mikään ei kuitenkaan muuta sitä, että se tarjosi yhden kovimmista tunneryöpyistä, mitä olen pelien parissa kokenut. Synteesiloppu Extended Cut -versiona oli juuri sitä, minkä eteen minun Shepardini oli koko trilogian aikana taistellut. Ja se riittää. –
Aleksandr Manzos
Pisteet: Mass Effect 3, Hotline Miami, Legend of Grimrock
Ratkaisukierros: Legend of Grimrock
Retrosedän valinta
Kaunis ja mystinen Fez antaa tutkia, oivaltaa ja nautiskella hartaasta tunnelmasta kaikessa rauhassa. Ruudun pyörittäminen on yksinkertaisuudessaan nerokas temppu, josta on loihdittu valtavasti hienoja pulmia. Retrosti upeat ulkoasu ja ääniraita antavat paketille juuri oikeanlaisen loppusilauksen. –
Mikko Lehtola
Pisteet: The Walking Dead, Fez, Mass Effect 3
Ratkaisukierros: Ei äänestänyt
Penkojan valinta
Dishonored on upea ja sielukas hiiviskelyseikkailu, joka osoitti että pelit voivat olla muutakin kuin suoraviivainen toimintaputki tai sillisalaattimainen hiekkalaatikko. Dishonoredin yhdistelmä vapaata ongelmanratkaisua ja tiiviitä pelialueita kutitteli itseäni juuri oikeista paikoista ja oli myös visuaalisesti tyydyttävä kokemus. Jatkoakin onneksi pitäisi olla tulossa, sillä pelimaailma taustatarinoineen tuntui niin huolella rakennetulta ja kiinnostavalta, että olisi sääli jos sen penkominen jäisi tähän. –
Miika Sillanpää
Pisteet: Dishonored, Crusader Kings II, The Walking Dead
Ratkaisukierros: Dishonored
Tarinankertojan valinta II
The Walking Dead on vuoden pelikokemus! Pelinä Kalmojen kulkue on loppujen lopuksi aika yksinkertainen, mutta tarina ja tapa, jolla se on kerrottu on jotain täysin odottamatonta. The Walking Dead ei eroa rakenteeltaan hirveästi interaktiivista kirjoista tai elokuvista, mutta silti se on kuin toiselta planeetalta verrattuna suurimpaan osaan viritelmistä. Peli nostattaa tunteita ennen kokemattomalla tavalla, ja intensiteetti on läpi sarjan todella vahva. Tarinalla on väliä – ja paljon! –
Aleksi Kuutio
Pisteet: The Walking Dead, Dishonored, Mass Effect 3
Ratkaisukierros: The Walking Dead
Taistelijan valinta
Dragon’s Dogma on jännittävä toimintaroolipeli laajassa ja avoimessa fantasiamaailmassa. Tosiaikaiset taistelut rullaavat tyylikkään saumattomasti ja kokemustasojen puutetta voi korvata taidolla. –
Petri Heikkinen
Pisteet: Dragon’s Dogma, Trials Evolution, Fez
Ratkaisukierros: Ei äänestänyt
Tunteilijan valinta II
Vuoden parhaimmat pelit menivät tarinapuoli edellä. En ole koskaan aikaisemmin kokenut To the Moonin kaltaista peliä. Peliä, joka aidosti nosti aidosti tunteet pintaan ja kirvoitti kyyneleet silmäkulmiin. –
Juho Kuorikoski
Pisteet:To The Moon, The Walking Dead, Max Payne 3
Ratkaisukierros: The Walking Dead
Mäkisen valinta
Mass Effect 3 oli lähes täydellinen lopetus hienolle trilogialle. Extended Cut vielä pelasti hieman härön lopun. –
Marko Mäkinen
Pisteet: Mass Effect 3, Guild Wars 2, Borderlands 2
Ratkaisukierros: Ei äänestänyt