Warlords III - Darklords Rising – Kallis päivitys

Darklords Rising on pelaajapalautteen mukaan viriteltyä jatkoa vuosi sitten ilmestyneelle Warlords III: Reign of Heroesille (Pelit 8/97). Kyseessä on pohjimmiltaan sama peli, joka ei missään suhteessa yllätä, muttei toisaalta petäkään.

Hieman kertausta: Warlords III on roolipelimäisiä vivahteita sisältävä vuoropohjainen strategiapeli, jossa liikutellaan armeijoita ja vallataan kaupunkeja. Toiminta keskittyy hyvin pitkälti voimallisten Sankareiden ympärille. Sankarit osaavat suorittaa tehtäviä, tutkia muinaisia raunioita, loitsia taikoja ja niin edespäin. Erilaisia toimintoja on hirmuinen määrä, mutta monimutkaisuus on piilotettu sujuvan käyttöliittymän alle.

Uutuuksia

Uusia yksiköitä on leegio, esimerkiksi lohikäärmeitä on nyt monta erilaista. Uudet bonukset tuovat lisäyllätyksiä taisteluihin, ja uudet loitsut mahdollistavat monta uutta, inhottavaa hyökkäystapaa. Sankarijoukko on myös kasvanut, uusista tyypeistä mainittakoon summoner, yksiköitä tyhjästä luova maagi.

Poltetut kaupungit voi nyt rakentaa uudestaan, mikä tietää täydellistä muutosta strategiassa. Epävarmoilta alueilta voi perääntyä kaiken polttaen, ja myöhemmin rakentaa alueen uudestaan rahatilanteen salliessa.

Pelaajille voi määritellä "persoonallisuudet", käytännössä läjän ylimääräisiä bonuksia. Jos pelaajille annetaan pelin alussa vaikkapa viisi persoonallisuuspistettä, riittää tämä esimerkiksi yhdistelmään kurinalaisuus + insinööritaito. Tällöin pelaajan yksiköt valmistuvat kaupungeissa hieman nopeammin ja kaupunkien jälleenrakentaminen maksaa vähemmän rahaa.

Kun ennen peli voitettiin kartta valtaamalla, voi nyt valita monesta pelityypistä. Esimerkiksi lipunvaltaus-pelissä voittaja on se, joka saa pidettyä sankarillaan hallussa kahdeksaa maagista esinettä vuoron loppuun asti ja linnoitus-pelissä voittaja on se, joka valtaa kaikki pääkaupungit.

Erilaisia pelinaloituksiakin on monta. Miltäpä kuulostaa titaanien taisto, jossa kaikilla on heti pelin alussa voimakas 10. tason sankari?

Teknisiä muutoksia ei juurikaan ole. Grafiikka on pikkuisen nätimpää, verkkopeli toimii kuten ennenkin, eikä tietokone siirtele joukkojaan yhtään joutuisammin. Uusi musiikki on hyvää, muttei upeaa. Versiossa 1.00 oli vielä outoja pikkubugeja, kuten tyhjästä ilmestyviä hirviöitä taisteluissa. Valikkojärjestelmä on yhtä surkea kuin ennenkin.

Darklords Rising on nikkarin unelma. Editoreilla voi luoda uusia yksikköjä, skenaarioita ja kampanjoita. Vaikka editorien käyttöliittymässä on paljon ihmeellisiä kömmähdyksiä, on käyttöliittymä kuitenkin kokonaisuutena toimiva.

Voittaja, kuitenkin

Darklords Rising on selkeästi parempi kuin edeltäjänsä, mutta parannukset olisi aivan mainiosti voinut julkaista päivityksenä. Kun Darklordsia kuitenkin myydään täysihintaisena pelinä, olisi vähintään odottanut ohjekirjan olevan ajan tasalla. Vanhoja taikoja ei vaivauduta esittelemään lainkaan, ja jotta pelistä saisi kaiken irti, on omistettava myös Reign of Heroesin ohjekirja. Tämä maistuu jo rahastukselta.

Ostos on kuitenkin kannattava, sillä uudet toiminnot muuttavat taktikoinnin luonteen täysin, ja tuovat kaivattua vaihtelua ja yllätyksellisyyttä moninpeliin. Yksin pelaavien iloksi pelissä on nyt viisi kampanjaa entisen yhden sijaan, ja tietokoneälyn pitäisi oleman paranneltu. Varsin älyttömiä siirtoja tietokone kuitenkin näytti tekevän...

Jos ei pitänyt Reign of Heroesista, ei pidä Darklordsistakaan. Minun kirjoissani Darklords Rising on tämän hetken paras vuoropohjainen fantasiastrategia: se on nopea oppia, helppo hallita ja tunnelmaltaan ylittämätön.

93