Miesten räiskintä saapuu codipoikien boksille. Pannaan siis konsonyyppä Tiikeri-tankkiin.
Toisen maailmansodan panssarivaunuissa on kiistatonta vetovoimaa. Maataisteluita hallitsivat raivokkaasti ärjyvät, pelottavasti kolisevat rautaiset dinosaurukset.
Enää ei minunkaan tarvitse kadehtia kavereiden tankkitaisteluraportteja, sillä World of Tanks: Xbox 360 Edition siirtää pc:n jättihitin, ”ilmaisen”, kolmenkymmenen samanaikaisen pelaajan panssarivaunusodan onnistuneesti konsolille.
Pelissä on jotakuinkin kaikki olemassa (tai suunnitteilla) olleet panssarivaunut 30-luvun kulmikkaista kömpelyksistä kokeellisten kummajaisten ja evoluution umpikujien kautta toisen maailmansodan taistelukenttien kuninkaisiin. Mutta kaikkein tehokkaimmat laitteet ovat 50–60-luvulta.
Panssukit jaetaan kevyisiin tiedustelijoihin, keskiraskaisiin jokapaikanhöyliin, raskaisiin hyökkäystankkeihin, tornittomiin pst-vaunuihin ja epäsuorasti ampuvaan telatykistöön. Joka lajista on kymmenen tehotasoa. Vanhimmat rakkineet ovat hitaita ja korkeita, uudemmat nopeita ja matalia ja aseiden teho ja panssarien paksuus kasvavat pikkuhiljaa. Enemmän tai vähemmän valtava massa tuntuu vaunujen liikkeissä. Kukaan ei mene nopeasti minnekään, paitsi alamäkeen.
Vaunua ja kuvakulmaa viiveellä tankin tekniikan mukaan seuraavaa tykkitornia ohjataan erikseen. Kaipasin tarkempaa vaunun kontrollia: vasenta ja oikeaa telaketjua ei ohjata erikseen, mikä oli pettymys. Onnistui se PS2:n Panzer Front Ausf.B-pelissäkin, joten mikä mättää? Nyt ajamisesta tulee mieleen tankin näköinen auto. Liipaisimien telaketjuohjaus toisi tarkkuutta ja selkeän taitoelementin ohjaamiseen. Ohjaustaidon vaatiminen taitaa vaan olla massoille liikaa?
Ahtaissa saumoissa peruuttelin vähän mihin sattuu, mikä on helposti kohtalokasta. Vaunu pyörii paikallaan, kun kääntää suoraan sivulle, mutta tatilla ei aina osu suoraan sivulle ja homma meni naurettavaksi kiemurteluksi. Ohjausvaihtoehto C korjasi tilanteen, sillä eteneminen ja pakitus siirtyivät tatilta liipaisimille, mikä eliminoi vahingossa väärään suuntaan kaartamisen ja helpottaa liikkeestä sivulle tai taakse räiskimistä.
Mieti ennen ampumista
Tankkitaisteluissa ei tarvita refleksireaktioita. Kahakat ratkaistaan oikealla sijoittumisella, taktisella tilannetajulla ja salavihkaisuudella. Ja tietysti joukkuepelillä: päättömästi rynnivät soolosankarit eivät ole minkään panssarin takana pitkään turvassa. Jopa lähitaisteluissa kysymys on paremmasta tuliasemasta: jos vastustaja ei ole paperia, tykki suunnataan persauksiin, kylkeen tai torniin.
Etäisyyden kasvaessa ennakon ottaminen on olennainen taito. Sain jopa tykistöllä muutamia täysosumia liikkuviin kohteisiin, kun arvioin maalin nopeuden ja suunnan oikein. Myös lataus- ja kääntymisnopeus pitää huomioida ennen liipaisimen vetoa. Mitä jos en osukaan, tai osuma ei tuhoa vastustajaa? Jäänkö aukealle ilman suojaa lataamaan kanuunaani?
Tankit näkyvät tutkassa ja miellyttävän vaihtelevassa maastossa vasta, kun ne ovat jonkun kaverin näkyvissä eikä välissä ole esteitä. Näkyvyyttä on reilusti enemmän kuin oikeasti, sillä kamera pyörii vikkelästi ja metrikaupalla tankin ulkopuolella. Tankit nostetaan maastosta esiin selkeillä kaveri- ja vihollissymboleilla, jotka kertovat jopa kohteen tyypin.
Tykistö on ongelma, jonka Wargaming.net on ratkaissut kiitettävästi. Telatykit tähtäävät suoraan ylhäältä lintuperspektiivistä käsin, mutta etua tasoitetaan pitkään kestävällä osuma-alueen pienentymisellä. Kaikki muiden näkemät tankit ovat tykistön potentiaalisia kohteita, jos ammuksen lentoradan edessä ei ole mitään, minkä näkee tähtäysviivan väristä. Toisin päin käännettynä: jos sinut on nähty, liiku lusikka pohjassa muualle!
Salamannopea ruudunpäivitys ei ole suhteellisen verkkaisessa tankkisodassa ykkösjuttu, joten taisteluissa möngertää mukavasti tankkeja. 15 vastaan 15 -rymistelyissä on melua ja sotimisen meininkiä. Matseihin ei jää tyhjiä paikkoja, sillä erät täytetään automaattisesti. Erä voitetaan tuhoamalla kaikki vastustajat tai tukikohta-alueen valtauksella.
Kulta on kallista
Kokemuspisteitä irtoaa tuhotuista tankeista, aiheutetusta vahingosta, erävoitoista ja Bäfän tapaan vastustajien havaitsemisesta. Havaintokokemus on tarpeellinen bonus, koska tiedustelijoilla ei ole juuri muuta sanottavaa isommilleen. Nopeat ja pitkälle näkevät tiedustelijat ovat tykistön parhaita kavereita (ja vihollisia). Joskus tarpeeksi korkean tierin tankkien puute pelaajajonossa tekee tiedustelijastakin näppärän hyökkäystankin, jos muut ovat rupusakkia.
World of Tanksin rahastus ei ole häiritsevää, I–IV-tiereillä sain rehdillä pelaamisella nopeasti auki uusia tankkeja ja tekniikkapäivityksiä. Ilmaiseen antiin kuuluu vain kuusi tankkilokeroa, joten vanhat tankit pitää myydä uusien alta pois. Kokemuksella tutkitaan päivitykset ja uudet tankit ja matseista saatavalla hopealla ne hankitaan käyttöön. Tier V:lle siirtyessä homma hidastuu jo merkittävästi. Ensin siis kunnon koukku, vasta sitten bitit sulle, rahat mulle.
Euroilla ostetaan kultaa ja premium-aikaa, joka tuo puolitoistakertaisen kokemuksen ja hopean matseista. Premium saattaa tuplata hopean tuoton, koska korjaukset ja käytetyt ammukset maksetaan joka matsin jälkeen. Kulta törsätään spesiaalitankkeihin ja vaihteleviin sisältöpaketteihin. Kalleimpaan noin 25 euron julkaisupakettiin kuului kuukausi premium-aikaa, tier VII:n tankki koulutetulla miehistöllä, erikoisammuksia, logoja ja ylimääräinen tankkilokero.
Sanoin ei kiitos, sillä ärsyttävästi tasan 25 euron kultasatsi ei aivan riittänyt kyseiseen pakettiin. Halvemmissa paketeissa on vähemmän tai matalamman tason sisältöä ja hinnoittelun idea on sama. En saanut matseista pay to win -viboja, joten rahan tuhlaaminen on toistaiseksi suunnattu tankkiareenojen lumihiutaleille. Tilanne lienee toinen kokeneiden kuskien pienten marginaalien matseissa, mutta ensimmäisten viikkojen ajan maastossa esiintyi eniten matalien tierien tankkeja, joiden avaaminen (tai tuhoaminen) ei ole mahdoton urakka.
World of Tanks: Xbox 360 Edition on mainio esimerkki tasapainoisesta free-to-play-tuotteesta. En maksanut lystistä senttiäkään (en koskaan jauha jatkuvasti vain yhtä peliä), mutta pelaaminen oli siitä huolimatta viihdyttävää. Tankkitaistelut ovat tankkitaisteluita, vaikka köröttelisi timmin Tigerin sijaan nuhaisella Matildalla.
World of Tanks on loistokamaa konsolilla(kin), joten Xbox 360:ni taitaa jäädä aktiivipalvelukseen vielä toviksi.
Xbox 360
worldoftanksxbox360edition.com
Wargaming West/Wargaming.net
Versio: Myynti
Moninpeli: 2-30
Ikäsuositus: 7
90