World of Warcraft: Warlords of Draenor - Kuinka saada rahaa, ystäviä ja henkilökuntaa

 Kun korppi päivän nielaisee.

Kun sadussa prinssi herättää prinsessan unestaan, Wowissa saman tekee Draenorin Sotaherra.

Kymmenvuotias World of Warcraft nauttii yhä ainutlaatuisen uskollista suosiota. Eikä se lepää laakereillaan, vaan hioo kultastaan yhä sulavammaksi, niin sutjakkaasti kuin taitaa. Viidennessä World of Warcraftin lisäosassa mennään The Burning Crusaden ja Warcraft III:n fiiliksiin, menneisyyden soluttaminen nykyhetkeen on niin ikään sopiva teema juhlavuodelle.

Horden sotapäällikkö Garrosh Hellscreamille annettiin selkään, mutta päreen ja metallin katkuinen sotavanki livisti menneisyyden Draenoriin, aikaan ennen Horden syntyä, suuria tuhmuuksia mielessään. Menneisyyttä muuttamalla hän synnyttää oman Iron Hordensa ja iskee nykyiseen Azerothiin mustan portaalin kautta.

On tullut aika paluumuuton hirmumyrskyn.

 

Siellä mis’ talbukit laiduntaa

Warlords of Draenor huiskauttaa pelaajat portaalin tuolle puolen Thrall-örkin ja Maraad-draenein johdolla. Vaikka vaihtoehtoinen todellisuus on jokseenkin epäilyttävä lisärin aihe, Blizzard kutoo idean taidolla kasaan.

Draenorissa on seitsemän uutta aluetta plus pvp-reviiri Ashran (huikealla 200 pelaajan maksimilla). Se lisää kymmenen uutta leveliä  eli tasokatto nousee kauniin pyöreään sataan.

Levutus aloitetaan Tanaanin viidakossa jonka jälkeen Horde siirtyy Frostfire Ridge -jäätikölle ja Alliance Shadowmoon Valleyn sinipunaiseen hämyyn. Blizzun palveluihin on lisätty hintava  50 euron pikabuusti tasolle 90, onneksi jokainen WoDin ostaja saa sellaisen yhdelle hahmolle maistiaiseksi. Tanaanin alkualue toimii myös tutoriaalina buustiummikoille. Sen jälkeen Tanaan menee lukkoon, joskin sinne palataan myöhemmin, koko lisäosan huipentavassa Grommash Hellscream -raidissa.

Pankkitilapaniikissa elävät pelaajat saavat helpotusta. Pet/Mount-lehdykkään ilmestyy Toybox, jonne erilaiset hassutavarat varastoituvat. Myös heirloomeille pitäisi olla tulossa samanlainen lokero. Käsityöläisten riemuksi annetaan reagent-pankki, ja kassit saa siivottua napin painalluksella.

Minulla on tapana säilyttää pikkutavaraa mitä epätodennäköisimpiin käyttötarkoituksiin, joten laulan halle-lujaa: laukuissani on enemmän tilaa kuin vuosikausiin. Lentämäänkin pääsee, mutta vasta myöhemmässä päivityksessä, mikä lisää ihan hyvin seikkailun tuntua. Paikasta toiseen joutuu kulkemaan eikä voi vain oikaista linnuntietä.

Seuraajiksi saa värvättyä maailman kummajaisia sekä vanhoja tuttuja.

 

Hän jaksoi lukea questitekstejä

Ensimmäiseksi tykästyin päivitettyihin hahmomalleihin, jotka on tehty kaikille pre-Cataclysm-roduille. Jos uusi lookki ei miellytä, parturiin on lisätty kasvonmuokkaus ja toinen vaihtoehto on naksauttaa vanhat mallit käyttöön grafiikka-asetuksista. Päivitys elävöittää etenkin hahmojen kasvoanimaatioita. Olen tyytyväinen ehostuksiin, vaikken ole vieläkään löytänyt sitä oikeaa naamakudosta mainilleni, yöhaltialle, jonka nahoissa olen seikkaillut WoWin alusta asti.

Lisärissä on enemmän välivideoita kuin koskaan ennen,  ja ne ovat mukavaa katseltavaa, etenkin ne muutamat viimeistellymmät. Häkellyin siitä, miten paljon silmäripsien värähtelyyn onkaan saatu tunnetta!  Näinkin iäkäs peli voi näyttää todella sympaattiselta!

Korvinkuultava edistysaskel on ääninäyttelyn dramaattinen lisääntyminen. Mukana seikkaileva värikäs npc-kööri saa kummasti enemmän luonnetta, kun kuulee niiden hölpättävän perustehtävienkin lomassa. Mainioista persoonista mainittakoon levottomuuksien keskelle heitetty nuori Yrel, lämminhenkinen ketku velho Khadgar ja kärttyinen rullamestari Reshad.

Iron Horde on lisärin selkeä vastavoima, jonka kanssa nokitellaan moneenkin otteeseen. Alueet ja teemat painottuvat tiettyihin rotuihin ja sodalta säästynyt maailma näyttää rikkaalta ja kauniilta. Värikkäät, kieronlaiset arakkoa-lintuihmiset ovat palanneet kuvioihin ja lumivuorilla elää klaaniörkkejä uskollisten susiensa kanssa. Draeneitten suurpiirteisen sileää arkkitehtuuria näkyy runsaasti.

Pelin nimekkäät örkkipahikset ripotellaan pitkin aloitusalue Tanaanin pusikoita. Heillä on hauskat öykkäröivät esittelyvilaukset, joissa hahmon nimi läjäytetään ilmaan kuin telkkarisarjan alkuteksteissä. Kaartin pohjustaminen aloitettiin jo ennen julkaisua tyylikkäillä Lords of War -taideanimaatioilla, joita suosittelen lämpimästi. Niissä näkyy astetta synkempiä kuvajaisia Warcraftista.

 

Sinä olet paha, mutta minä en ole yksin

Lisärin teemana on oman armeijan kokoaminen, sillä omiin riveihin kootaan followereita eli seuraajia, joita löytyy niin questaamalla, rakennusten kautta kuin satunnaisista eventeistäkin.  Niitä käskytetään pikkutehtäviin, joista ne saavat omaa expaa, ja tuovat pelaajalle materiaalia sekä itemeitä. Tehtäviin lähetys on yksinkertaista kuin facebook-pelissä, joskin vähemmän ahneessa, koska valuuttana toimii puu ja aika eikä raha.

Seuraajilla on muutama henkilökohtainen taito, joilla voi torjua tietynlaisen vihun vastaavan ominaisuuden. Kuten WoWin muukin tavara, myös seuraajien taso vaihtelee uncommonista epiciin. Kun se nousee vihreästä siniseen ja lopulta violettiin, seuraajat saavat useampia taitoja. Jos arpaonni ei käy, saa kaverit kihnutettua harvinaiseksi ihan manuaalisella aherruksellakin.

Garrison, pelaajan yksityinen varuskunta, on lisäosan ehkäpä tärkein uudistus. Garrison perustetaan jo levutuksen alkupuolella, ja se kasvaa loppupeliin saakka hahmon mukana. Wowista nämä omat kotialueet ovatkin tähän asti puuttuneet. Kaverin kylässä voi vierailla kun tulee partyn mukana. Npc:t tulevat tupahan pahoissa aikeissa: toisinaan joku Draenorin pahoista puolueista laukaisee hyökkäyksen garrisoniin. Toki pelaaja itsekin voi lähteä sabotointikeikalle dailyn muodossa. Loppupelissä ryöstöretkillä  haalitaan uutta valuuttaa, apexis-kristalleja, joilla saa epikkejä ja muuta mukavaa.

Erilaisia rakennuksia garrisoniin löytyy tyydyttävä määrä. Kylää voi päivittää kolmen tason verran,  joista jokainen ropsauttaa muutaman rakennuspaikan lisää. Joka ammatille on oma hökkelinsä, toiset rakennukset antavat hauskoja bonuksia, kuten tehtäväalueille seuraavia henkivartijoita, henkilökohtaisen pankin tai vaikkapa mahdollisuuden keräillä questitavaraa ratsun selästä.

Yhden sankarin pitäjään ei mahdu kaikki, joten kakkoshahmoille riittää tekemistä. En vain ole varma, montako garrisonia yksi ihminen jaksaa ylläpitää. Toisin kuin Pandarian maatilahommat, oman varuskunnan ylläpito on melkein välttämätöntä. Metapeli on laadukas, mutta ne joilla on todella monta alttia, tai jotka eivät muuten lämpene garrisoineille, eivät pääse puuhastelulta karkuunkaan.

Itse juutun garrisoniin mielelläni. Ennen julkaisua en ajatellut niistä oikein mitään, joten innostukseni on ansaittu hyvin. Peli aukeaa tavallista useammin juurikin sen vuoksi, että varuskunnassa jokin asia odottaa painallusta.

Garrisonit herättävät nostalgisen tunteen, että nyt rakennellaan kotipesää kuin silloin Warcrafteissa aikoinaan, mutta pelataankin niiden sisällä. Tulevaisuus tuonee lisäkivaa ja uusia seuraajia varuskuntaan. Toivottavasti myös  personointia, sillä loppujen lopuksi kaikkien kylät näyttävät samalta. Miten olisi heimopalmuin ja unisiepparein koristeltu taurenteema tai haltia-arkkitehtuurilla suunniteltu suojapaikka?

Rakennusten valitseminen, seuraajien haaliminen ja puuhailu pesäkolossa pieksevät Pandarian ähkyyn asti nähdyn dailyttamisen mennen tullen. Nyt tasokatossa tehtävät hommat tuntuvat paljon mielekkäämmiltä, vaikka grindaaminen jossain määrin mörppiin kuuluukin.

 Täytyy myöntää että olette taitavia muuttajia, Moonwell aivan kuin kotona.

 

Luulitko vain pistäytyväsi

Instansseja Draenorissa on seitsemän. Niistä kaksi raidia on jo aukaistu, ensimmäinen on uusinta ja toinen ogrelinnake Highmaul, vaikeustasoina normaali, heroic ja mythic. Raidit aukeavat ensin järjestäytyneille ryhmille, sitten asteittain satunnaishakuun. Näiden lisäksi ryhmäriemuja voi harrastaa kevyemmissä skenaarioissa tai suoritusnopeuteen perustuvassa challenge modessa. Vapaana huikentelevia world bosseja on kourallinen. Group finder toimii kuin rasvattu, mutta jonoihin saa varautua. Avoin haku ja chattikanavat ovat yhtä lailla kelpoja peliseuran löytämiseen.

Draenorin kuiden alla odottaa lukuisa määrä aarrearkkuja, vähän Timeless Islen tapaan, ja harmaan käärmeen kiertämiä rare-mösiä liikuskelee ympäristössä tiputtamassa arvotavaraa ja leluja. Kaikki ulkoalueiden tärkeämmät kohteet tiputtavat jaettua loottia, ilman partyvaatimusta.

Minulle Warcraft-maailma on niin tuttu paikka että aina tuntuu kuin kotiin tulisi. WoDia pelatessa syntyy olo, jota olen viimeksi tuntenut Burning Crusaden aikaan, sekoitus aitoa seikkailufiilistä ja pelaamisen iloa. Jopa musiikkiraidalla lainataan klassikoista. Sataseen päästyäni jatkoin tehtävien tekoa, koska minua kiinnostaa tietää, miten maailmaan vaikutan. Alueiden tarinakaaren loppuun sijoitetut juonivideot saivat minut kiemurtelemaan tyytyväisenä.

Warcraftin maailma pullistelee erityyppistä sisältöä erilaisille ihmisille, joten sarjan jatkuvana pysyvä suosio ei ihmetytä. Draenor on edelleen taitavasti ehostettu Wow, kumppani jonka hampaanvälit on putsattu ja henkeä raikastettu. Viehätysvoima perustuu edelleen grindaamiseen ja pelaajayhteisön voimaan.

En usko Draenorin voittavan sarjalle massoittain uusia ystäviä, mutta palaajille ja pelaajille tiedossa on antoisaa matkaa. Warlords on paras lisäosa tähän mennessä. Se sai minutkin parin vuoden nukkumisen jälkeen palaamaan takaisin tuohon kirkasväriseen satumaahan.

 

World of Warcraft: Warlords of Draenor

Arvostelu PC

Saatavilla Mac

Testattu: Win 7, Intel Core i5-2320, 8GB RAM, Radeon HD6800

Suositus: Intel Core i5 2400 tai AMD FX-4100, 4GB RAM, NVIDIA GT470 tai ATI HD5870

Muuta: Vaatii World of Warcraftin ja Mists of Pandarian, sekä aktiivisen peliaikatilauksen

Ikäraja: 12

 

Wow saa arvoisensa lisärin syntymäpäivilleen, kun menneisyys ja nykyisyys käyvät yhteen

92

92