World of Warcraft: Warlords of Draenor

World of Warcraft: Warlords of Draenor

Blizzard Entertainment

Ilmestyi marraskuussa

Warlords_Cinematic_300dpi_03

Sotaherra

Ei koskaan enää, vannoin vielä viime keväällä. “Koskaan” kesti marraskuuhun asti, jolloin Azeroth veti minut taas puoleensa.

World of Warcraft -ilmiön laajuudesta kertoo se, että Blizzard joutui selittelemään sijoittajille pelin katoavia pelaajamääriä, kun kuukausimaksajien määrä putosi 7 miljoonan paikkeille. Mille tahansa muulle pelifirmalle se olisi käsittämätön onnistuminen, sillä Wowin varjossa melkein kaikki muut nettiroolipelit ovat joutuneet siirtymään kuukausimaksuista mikromaksuihin.

Marraskuussa ilmestynyt Warlords of Draenor -lisäri nosti välittömästi tilaajakannan kymmenen miljoonan yli, julkaisupäivänään  ensin tukki serverit, sitten kaatoi ne ja aiheutti niin paljon mielipahaa, että Blizzard hyvitti pelaajia viiden päivän ilmaisella peliajalla. Itse aloin pelata vasta seuraavalla viikolla, jolloin kaikki toimi jo noileasti. Loppupelin raidit eivät olleet vielä auki, vaan enpä ole vielä ehtinyt tasokattoonkaan.

Wow on entisensä. Haaste alkaa vasta loppupelissä ja silloinkin suorituskykyä vaaditaan eniten ahterilta, itse pelaaminen vaatii aikaa ja aktiivisuutta. Nyt korostetaan tarinallisuutta, sillä lisäri luo yllättäen selkeän teeman seikkailulle. Grindin rinnalla kulkee koko ajan pääjuoni, jossa kootaan armeijaa taisteluun Iron Hordea vastaan.

Warlords of Draenorin tarina edustaa Warcraftia aidoimmillaan. Tarina sijoittuu Draenoriin, aikaa ennen kuin alueesta tuli Burning Crusadesta tuttu Outland. Pahiksen roolia esittää Iron Horde, joka uhkaa Azerothia. Wowittajat lähtevät vastahyökkäykseen Dark Portalin kautta menneisyyteen.

 

Aikansa kutakin

Tarinassa pelaajahahmot nousevat oman armeijansa sotapäälliköiksi (kaikki 10 miljoonaa), joilla on omat seuraajansa, oma linna ja lähes tasaveroinen rooli hordea johtavan Thrallin rinnalla. Warlords of Draenorin näennäisesti suurin uudistus on linnoitus, joka muuttaa suoraan esimerkiksi craftaus-ammattien toimintaa. Linnoitukseensa saa kolme eri ammattirakennusta. Jos hahmolla ei ole tiettyä ammattia, linnoituksen NPC-hahmot osaavat tehdä valtaosan Draenorin resepteistä.

Linnoitusta parannetaan resurssipisteillä, joita saa päivän ensimmäisestä heroicista, odottelemalla ja saaliina. Garrison-systeemin hienous on siinä, että se palkitsee etenemisen muun tekemisen ohessa. Tosin alkupelissä kannattaa malttaa mielensä, sillä resurssit kannattaa säästää itse linnoituksen parantamiseen eikä satunnaisiin sivutehtäviin. Sivutehtäviin voi nimittäin lähettää omia seuraajiaan, jotka tuovat kotiin saalista, resursseja, rahaa ja kokemuspisteitä.

Se mistä en ideassa innostu on linnoituksen hahmokohtaisuus. Alteillakin kello tikittää eri tehtävien tahtiin ja samat linna-questit on tahkottavat läpi jokaisella hahmolla. Jos haluaa optimoida, aamulla pitää käydä laittamassa käyntiin jokaisen hahmon tuotanto eri linnoissaan. Idea on kuin suoraan mikromaksupeleista, tekijöiden selvä tarkoitus on sitouttaa pelaaja päivittäin wowittamaan.

[caption id="attachment_17912" align="aligncenter" width="640"]Linnoitus komistuu tasojen edetessä. Linnoitus komistuu tasojen edetessä.[/caption]

 

Lootin vaimo?

Warlords of Draenorista näkee, että Wow on ollut olemassa jo vuosikymmenen. Peli on niin täynnä kerroksia, että kaikkien mukana raahaaminen vaikeuttaa pelin sisäistämistä. Taitopuiden lisäksi on glyphit, craftaus- ja keräilyammatit, lemmikit, ratsut ja maineenkeräys, jossa vain nykyisen lisärin mainepinnoilla on merkitystä.

Uudessa lisärissä tekijät siistivät pelimekaniikkaa ja jopa poistavat kykyjä hahmoluokilta luodakseen niihin eroja. Warlords of Draenor on myös ensimmäinen lisäri, joka ei tuo peliin uutta hahmoluokkaa tai rotua. Sen sijaan itse pelisysteemiä muutetaan yllättävän rankasti. Lisäri poistaa sellaiset alusta asti mukana olleet ominaisuudet kuin väistö ja torjunta (aka dodge ja parry), ne korvataan yhdellä uudelle arvolla, joka vähentää suoraan hahmon saamaa vahinkoa.

Itemisaatiota muutetaan järkevämpään suuntaan, joten pelaaja saa hahmoluokalleen sopivaa saalista. Esimerkiksi elemental shamaanin saalispanssarissa älykkyys on aina ykkösominaisuus. Ihan hyvä idea, sillä mikään ei korpea niin paljon kuin tuntien työn valuminen hukkaan heikon saaliin myötä.

Muutoksista huolimatta grindaaminen on sitä samaa kuin aina: tapa 10 örrimörriä, etsi sitä, löydä tätä, näitä tehtäviä toisensa perään, kunnes kypärä kolahtaa levelin 100 kohdalla tasokattoon. Sen jälkeen alkaa grindi paremman lootin toivossa. Blizzardin taito näkyy siinä, että pelaajaa juoksutetaan koko ajan uusille alueille eikä tehtäväpuu missään vaiheessa kutistu vain muutamaan keikkaan. Pullonkaulojen sijaan hukutaan runsaudenpulaan, jossa pystyy valikoimaan tehtäviään. Tiimin koko todella näkyy.

Tosin immersiosta on turha haaveilla, sillä pelaajat keskittyvät tekemään samoja questeja. Esimerkiksi linnaan liittyvissä questeissa porukkaa lappaa pelastamassa samaa kaveria uudelleen ja uudelleen, eikä ruuhkalta voi välttyä. Parissa keräysquestissa jopa heräsin aamulla grindaamaan, mutta en ollut kuudeltakaan alueella yksin.

[caption id="attachment_17911" align="aligncenter" width="640"]Vaikeustaso on leppoisan matala. Shamaanilta ei saa nykyään manaa eikä healthia loppumaan mitenkään. Vaikeustaso on leppoisan matala. Shamaanilta ei saa nykyään manaa eikä healthia loppumaan mitenkään.[/caption]

 

Virtuaalituristi

Wowin ikä alkaa näkyä, vaikka pelimoottoria paikkaillaan uusilla hahmomalleilla ja elokuvamaisilla välinäytöksillä. Vaikka tyyli on sarjakuvamainen, maailman tyyli on edelleen kohdallaan. Uusiin paikkoihin tullessa jään yhä ihailemaan hienoja maisemia tai kukista lehahtavien perhosten tyylisiä yksityiskohtia, joihin pienemmillä kehitystiimeillä ei yksinkertaisesti ole varaa eikä aikaa. Käsityön jälki näkyy Wowissa yhä hyvällä tavalla.

Wowin pelaamiseni on jo kauan sitten siirtynyt setämiesvaihteelle. Ehdin raidata viimeksi Burning Crusade -aikaan. Kun olin kotona muksujen kanssa hoitovapaalla, päikkärit olivat erinomainen aika grindata areenaa tai dailyja. Seikkailen Warlords-lisärissä kuin virtuaalituristi. Viikossa en ehtinyt edes tasokattoon, vaikka nopeimmat pyyhälsivät rajaan jo parissa tunnissa palauttamalla hirveät määrät quest-itemeitä. Tosin Blizzard palkitsi suorituksen bannimalla tilit.

Lisäri on itse asiassa suunniteltu suoraan kaltaisilleni viikonloppusotureille, sillä hahmonsa saa suoraan levelille 90, millä suoraan ohittaa kymmenen vuoden aikana julkaistun massiivisen materiaalin. Tutoriaali lähtee rullaamaan suoraan tasolta 90, minkä on tarkoitus tuoda uusia pelaajia Wow-maailmaan.

Loppupelistä minulla ei ole vielä mitään käsitystä. Ei välttämättä koskaan olekaan, sillä todennäköisesti en edes siirry raidivaihteelle. Se tosin riippuu Suomen parhaasta killasta, Kalmankaartista, jossa lähtee pyörimään myös keski-ikäisten raidiporukka, sellaiseen mukavan leppoisaan kolme-neljä raidia viikossa tahtiin.

Saa kattoa, miten äijän käy. Siis minun äijäni.

 

Tuukka Grönholm