World Rally Fever – Kaahauspelin XYZ

Vaikka kotikuskit todennäköisesti pörräävätkin Grand Prix 2:ssa, on muitakin tapoja kiertää ympyrää ajoneuvoavusteisesti: Team 17:n World Rally Feverissä on teemana hillitön hauskanpito manga-vaikutteisella grafiikalla, Friendwaren Speed Haste yrittää puolestaan yllättää perinteisemmin eväin. Molemmat onnistuvat tavoitteessaan kohtuullisesti.

World Rally Feverin temmellyskentäksi on valittu koko maailmaa. Kaikkiaan kisataan kymmenellä paikkakunnalla kuudessatoista lähdössä. Team 17 on lainannut ajajat ja autot suoraan japsianimesta ja muutoinkin pelin graafinen tyyli on sarjakuvamainen. Perusideakin on selkeä ja yksinkertainen: kolmen parhaan joukkoon sijoittuminen vie seuraavaan kamppailuun mukaan.

Alunperin sharewarena ilmestynyt Speed Haste tuo ruudulle vakioautot ja F1-kaarat. Radat muistuttavat etäisesti oikeita kilparatoja ja kokonaissävy on muutoinkin realistisempi, joskaan varikkokäyntejä ja auton virittelyä ei sentään ole tarjolla. Eikä Speed Hastenkaan konsepti ole uusi: päämääränä on ehtiä radan väliaikapisteeseen ennen kuin aika loppuu armottomasti tikittävästä kellosta. Hyvä ajo takaa automaattisesti hyvän sijoituksen.

Valittavana on kahdeksan rataa, jotka on luokiteltu vaikeustason mukaisesti (beginner_amateur_pro). Mestaruudesta taisteltaessa ratoihin tutustutaan tietokoneen tarjoamassa järjestyksessä.

Team 17:n peleillä on tapana toimia sujuvasti vaatimattomammallakin PC:llä, eikä yksinkertaista spritepohjaista grafiikkaa käyttävä World Rally Fever tee poikkeusta. Tuttuja ja turvallisia vektoreita käyttävä Speed Haste vaatii täyteen SVGA-kukoistukseensa päästäkseen Pentium-mikron.

World Rally Feverin huolettomaan tyyliin sen suoraviivaiset kontrollit sopivat eittämättä hyvin. Reunarakenteet ja jopa tielle kaatuneet puut yrittävät hidastaa hurjaa menoa, onneksi nappia painamalla auto painovoimaa uhmaten pomppaa hetkeksi ilmaan. Edessä hidastelevan sarjakuvasankarin niskaan voi viskata jopa pommin.

Kaasu pohjassa kaahaaminen tuntuu aina hyvältä ja Team 17:n tarkoitus on varmasti ollut jalo, sillä hauskoista ajopeleistä on aina puute. Valitettavasti realismin karttamisessa voi mennä myös liian pitkälle, sillä auton ohjauksen pitäisi noudattaa edes jotakin fysiikan lakia. Nyt World Rally Feverin autot eivät tunnu olevan ollenkaan tiessä kiinni, ohjaustuntuma on liukas ja lipevä eikä auton pomppiminen ilmaan sekään vakuuta.

Speed Hasten kontrolleihin ohjelmoijat ovat yrittäneet ujuttaa hienoista realismia: jyrkimpiin kurveihin tultaessa on pakko hidastaa vauhtia, muuten pellit kolisevat taatusti ja taajaan. Sakkona kolinasta on tosin vain vauhdin hidastuminen, lommoja autoihin ei tule. Vakioautolla kurvit suoristuvat sivuluisussa, F1-auton renkaat pysyvät puolestaan tanakasti asfaltissa.

Speed Hasten ohjaustuntuma on huomattavasti parempi kuin World Rally Feverin. Renkaat tuntuvat purevan tiehen eikä huoleton kaahaus nasta laudassa ja silmät puoliummessa johda pitkälle. Automaattivaihteisten autojen lisäksi näppäräsormisille on tarjolla käsivaihteisia kaaroja.

Speed Haste pyrkii iskemään suoraviivaisen kaahauspelin ja simulaation väliseen markkinarakoon. Tähän mennessä vain Need For Speed on onnistunut moisessa. Tylsä, mielikuvitukseton ja helppo ratavalikoima tekee Speed Hastesta kuitenkin keskivertokaahailun. Silti sitä pelaa huomattavasti mieluummin kuin hassun hauskaa World Rally Feveriä.

65