XCOM: Enemy Unknown

Tuntematon uhka vai mahdollisuus?

Firaxis aikoo tehdä kaikkien aikojen parhaan pelin uudelleen.

Vuoden alussa Firaxis ilmoitti tekevänsä UFO: Enemy Unknown -klassikosta XCOM: Enemy Unknown -uusversion. Nörttipyörre oli hetkessä valmis, sillä tiimi ei aikonut tehdä yksi yhteen modernisointia, vaan parantaa alkuperäistä strategiapeliä omilla ideoillaan.

Jos haluaa hyvästä parempaa, saa silmäpuolesta sokean. Miten käy, kun kajoaa täydellisyyteen?

Maahanmuuttokriittiset

Firaxiksen XCOM sijoittuu maapallolle, jota avaruuden muukalaiset yrittävät miehittää. Maan puolustus on ulkoistettu XCOM-yritykselle. Firman tehtävänä on paitsi taistella muukalaisuhkaa vastaan, myös tutkia ja kehittää uusia varusteita sodankäyntiin. XCOM oli pakko perustaa, koska muukalaiset ovat jo vuosien ajan soluttautuneet maahan eikä valtioiden toimintakykyyn voinut enää luottaa.

Tapahtumat jakaantuvat kahteen vaiheeseen. Strategisessa osuudessa hoidetaan tukikohdan henkilöstöä, kuulustellaan vangittuja alieneita, tutkitaan tekniikkaa ja ammutaan alas maahan hyökkääviä ufoja. Alieneiden päästyä maanpinnalle alkaa taktinen osuus, jossa muukalaiset tapetaan tai vangitaan.

Firaxis kopioi strategisen peruskaavan sellaisenaan. Ainoa muutos on tukikohta, joita uudessa XCOM-versiossa on vain yksi. Koko maapallon vartiointi jää satelliittiverkoston vastuulle. Kun satelliittiverkosto suojaa vaikkapa koko Eurooppaa, saa civimäisen bonuksen.

Tiimi ei paljasta kaikkia tehtävätyyppejään, mutta terrorihyökkäykset ainakin ovat mukana. Niissä alienit iskevät kaupunkiin aiheuttaakseen mahdollisimman paljon tuhoa ja siviiliuhreja XCOM-tiimin yrittäessä tietenkin estää moisen. Se vaikuttaa suoraan taktiikoihin, sillä umpikorvessa pystyy räiskimään raskaalla aseistuksella huoletta, mutta asukkaiden täyttämässä kaupungissa ei.

Taistelut ovat esikuvan tapaan vuoropohjaisia. Mekaniikassa luovutaan perinteisistä toimintapisteistä ja vaihdetaan modernisoidumpaan versioon, jossa vuoro jaetaan liikkumis- ja toimintavaiheeseen. Ero mortin ja veteraanin välille luodaan erikoistaidoilla, joita saa toimintavaiheessa käyttää.

Toimintavaiheen kykyihin vaikuttavat niin varusteet, aseet kuin hahmon tasotkin. Systeemi ei ole kiveen kirjoitettu, sillä tietyt kyvyt valitsemalla veteraani pystyy ampumaan, liikkumaan ja ampumaan uudelleen.

Perusmortti pystyy toimintavaiheessa ampumaan, suojaamaan, heittämään kranaatin ja maastoutumaan. Toimintavaiheen voi ohittaa kokonaan ja liikkua tuplamatkan, mikä lasketaan juoksemiseksi. Juoksevaan sotilaaseen on vaikeampi osua kuin kävelevään tai paikallaan olevaan.

Kersantiksi asti ylenneet tai selvinneet saavat lempinimen, joka on muokattavissa. Lisäksi jokaisella pikkusotilaalla näkyy panssarissa  kotimaan lippu. Nämä ovat pieniä yksityiskohtia, joilla hahmoista saadaan muokattua elävämpiä. Kuolleet pysyvät kuolleina ja vakavat vammat jättävät jälkensä. Sairaalasta palanneiden sotureiden tahdonvoima kärsii, joka tekee heistä helpompia uhreja mielenhallinnalle ja paniikille.

Hahmoluokkavalikoima kuulostaa tiimiräiskinnöistä lainatulta. Uravalintoina on ainakin sniper, assault ja heavy. Hahmoluokkien kyvyt muodostavat tehokkaita yhdistelmiä, jossa heavyn sarrrjatuli haittaa vihollisen ampumista, jolloin omat voivat liikkua parempiin asemiin. Ryhmän maksimikooksi on ilmoitettu kuusi onnetonta soturia. Tukikohdassa miehiä voi toki olla enemmän, mutta yhdessä taistelussa ei.

I want to believe!

Alieneista kaikki alkuperäiset ovat mukana paitsi silacoidit. Limamöykkyjä ei aikanaan käytetty muuhun kuin morttien kouluttamiseen, sillä etanamaiset otukset eivät olleet uhka kenellekään. Firaxis kehitti niiden tilalle soluttautujat, joiden tehtävänä on tarkkailla ja seurata ihmisten toimintaa läheltä. Kun honkkelit vilahtivat ensimmäisessä ruutukaappauksessa, nettiraivo oli valmis.

XCOM:in juoni on valmiiksi käsikirjoitettu, samoin jokainen yksittäinen taistelu, joten tekoäly toimii tarkasti skriptauksen mukaisesti. Tehtävälistalla on alasammutun ufon tutkimista, sieppaustehtäviä, terroritehtäviä ja muuta mukavaa. Käsikirjoituksesta huolimatta tehtävien järjestys arvotaan, joten uusintakierroksilla kampanja ei välttämättä noudata samoja latuja. Välivideotkin käynnistyvät avaintapahtumien mukaan, kun saadaan vaikkapa alienkomentaja vangiksi.

Omien sanojensa mukaan tiimi on työstänyt XCOM: Enemy Unknownia jo neljän vuoden ajan muiden projektien ohella, eräänlaisena virkistystyönä, ja vasta vuodenvaihteesta asti töitä on tehty kokopäiväisesti. Jo nyt on varmaa, että alkuperäispeliä ei edes pyritä toistamaan. Firaxis tekee taktista roolipeliä, jonka taistelun painopiste on ukkojen kykyjen yhdistelemisessä mahdollisimman tehokkaiksi komboiksi. Toivotaan, että he ymmärtävät mihin X-Com perustuu, eivätkä ole ulkona kuin totuus.

Joko alkuperäinen peli saa siirtyä eläkkeelle? Se paljastuu viimeistään syksyllä, kun Firaxiksen XCOM: Enemy Unknown ilmestyy.

* * * * * *

PC, PS3, Xbox 360

Ilmestyy syksyllä 2012