Suomen peliala juhli ja palkitsi parhaat pelit ja pelintekijät The Finnish Game Awards -peligaalassa Helsingissä. Vuonna 2018 Suomessa julkaistiin noin 100 uutta peliä ja valtaosa mobiilialustalla. Tämän vuoden The Finnish Game Awards -voittajat ovat: Vuoden 2018 hyötypeli (Applied Game Award 2018): Lights On! / Turku Game Lab & Humak Suomalais-virolaisessa Lights On! -yhteishankkeessa on nostettu kulttuurihistoriallisesti merkittäviä turistikohteita esiin uuden teknologian voimin. Hankkeessa on luotu mobiilisovellus, jonka kautta kohteita pääsee kokemaan muun muassa lisätyn todellisuuden avulla. Vuoden 2018 luova saavutus (Best Creative Achievement of the Year 2018): Thief of thieves / Rival Games The Walking Deadin käsikirjoittajan sarjakuvaan perustuva episodipohjainen varastelusimulaattori on sarjakuvamaisella tyylillään hieno visuaalinen kokemus. Vuoden 2018 paluu (Comeback of the Year 2018): Wreckfest / Bugbear Ajopelien veteraanikehittäjä Bugbear punnersi itsensä takaisin parrasvaloihin vaikeiden vuosien jälkeen. Joulusta 2013 Steam Early Accessissa ollut Wreckfest ponnahti heti hitiksi ilmestyessään virallisesti kesällä 2018.THQ Nordicin kanssa yhteistyössä julkaistu Wreckfest on sekä arvostelu- että myyntimenestys. Vuoden 2018 vaikuttaja: Petri Hyökyranta / Rovio GDPR oli yksi vuoden 2018 pelialan suurista haasteista. Roviolla työskentelevän Petri Hyökyrannan panos haasteeseen valmistautumisessa oli merkittävä. Petri oli primus motorina laajapohjaisessa kansainvälisessä valmistautumishankkeessa, jonka ansiosta euroopan peliala ei kohdannut EU:n tietosuoja-asetusta housut kintuissa. Vuoden 2018 tietokone- ja konsolipeli (Big Screen Game of the Year 2018): Tesla v. Lovecraft / 10tons Crimsonlandin ja Neon Chromen ansioitunut kehittäjä 10tons julkaisi alkuvuonna 2018 useille alustoille areenaräiskinnän, jossa Nikola Tesla pyrkii pysäyttämään H.P. Lovecraftin ja hänen hirviöarmeijansa. Peli on saanut julkaisustaan lähtien loistoarvosteluja Steam-kauppapaikassa. Vuoden 2018 mobiilipeli (Small Screen Game of the Year 2018): Brawl Stars / Supercell Suomen pelialan jättiläisen Supercellin Brawl Stars viipyi yli 500 päivää ennakkojulkaisussa, mutta silti pelin virallisen julkaisun jälkeen Brawl Starsia ladattiin heti yli 10 miljoonaa kertaa. Brawl Stars jatkaa ansiokkaasti Supercellin menestyspelien sarjaa. Pääpalkinto: Vuoden 2018 kotimainen peli (Finnish Game of the Year 2018): Brawl Stars / Supercell Supercellin tuntevat kaikki ja studion uusin peli Brawl Stars oli myös vuoden 2018 pelitapaus sekä Suomessa että maailmalla. Vuoden 2018 kotimainen peli, mobiilipeli sekä tietokone- ja konsolipeli valittiin Suomen pelinkehittäjien jäsenäänestyksellä. Vuoden 2018 hyötypelin valitsi Serious Gaming Cluster Finland ry. Vuoden luovan saavutuksen ja vuoden paluun valitsi Suomen pelinkehittäjien hallitus. Myös vuoden vaikuttajapalkinto jaettiin vuoden tauon jälkeen. Peligaalassa jaettiin myös IGDA:n tunnustus vuoden 2018 vapaaehtoiselle Christopher Hamiltonille.
Onko kukaan pelannut tuota parasta tietokonepeliä, Tesla v. Lovecraft? En löytänyt ketjua. Tuntuu että suomalaiset tekee nykyään vaan noita kahden tatin räiskintöjä, joka on genre josta en piittaa.
En, mutta ostin mielenkiinnosta. Tykkään jopa veivata tuplatatteja, mutta tässäkin tapauksessa näköjään otettu mallia genren muista edustajista. Cooppi löytyy, vaan ei onlinena. Arcadepaukuttelu on mielestäni paljon hauskempaa kavereiden kanssa.
Kuoris arvosteli sen viime vuonna. Digilehdissä 3/18 sivu 24, 82 pinnaa. http://extra.epaper.fi/lehti/pelit-arkisto/03-2018/175017.html
Kiitos koordinaateista. En kokeillut kirjautua tuonne epaperiin, mutta fyysisessä lehdessä se on sivulla 34.
Voihan sitä pelata IRL kavereiden kanssa. Tietysti hankalaa jos moisia ei ole, tai asuvat kauempana kuten minun tapauksessani.
Teoriassa voi. Vaatii aina vain säätöä, varsinkin kun on kakaroita talossa. Coopeissa jakauma omien pelituntien suhteen netissä vs sohvalla on jotain älytöntä netticoopin eduksi. Muutenkin ne irl-kokoontumiset menevät enemmän muiden juttujen parissa.
Minulla on netticoopissa se ongelma, että harvojen kevareideni kesken yhteiset moninpelattavat pelit puuttuvat, kun elämäntilanteiden ja osittain pelimaun erilaisuuden vuoksi pelejä, aikaa, rahaa tai muita resursseja on rajallisesti. Lokaalin coopin etu on ollut, että ne pelit tarvitsee olla vain yhdellä. Siis minulla, kun minun on terveyssyistä vähän vaikea lähteä kaukana asuvien kavereiden luokse. Pelaamaan toki pääsee harmillisen harvoin, mutta netticoopin kanssa ei näköjään pääse pelaamaan lainkaan.