Blogit
Yhteisö
Asiakaspalvelu
Artikkelit
Kirppis
Myydään
Ostetaan
Haku
Missing required value
Hae
Tilaa lehti
Käyttäjätunnus
Salasana
Kirjaudu
Muista minut
Rekisteröidy
Unohdin salasanani
Liity / Kirjaudu
Pelit.fi
Keskustelu
>
Julkiset
>
Uutiskeskustelu
>
E3: The Nirvi List
>
Vastaa ketjuun
Pelit-brändi toivottaa teille neutraalia vuosineljännestä!
Käyttäjätunnus:
Ihmisvarmistus:
Viesti:
<p>[QUOTE="ac, post: 2637082"]edit: Meni hieman mutujuttuiluksi tämä mutta menköön.</p><p><br /></p><p>Sen jälkeen kun on nähty näitä tapauksia joissa myyntiversiossa on selvästi "optimoidut" grafiikat (tai ennakot viilattiin näyttävemmäksi - vaatisihan se enemmän aikaa tehdä koko peli detalji-rikkaaksi vs joku pieni pätkä), on vain entistä vähemmän mieltä katsella mitään ennakojuttuja, nehän korkeintaan nostavat odotuksia - tai näin ainakin olen ajatellut tähän asti. Voinee nimittäin väitellä onko parempi mennä valmiiseen peliin positiivisella hypen siivittämällä fiiliksellä (glass half full) vai sellaisesta lähtökohdasta josta voisi teoriassa positiivisesti yllättyä odotuksien ollessa matalemmalla (-half empty), mutta kenties fiilis olisi jo alkuun niin skeptinen että pitäisi olla siten jotain poikkeuksellisen hyvää. Kaipa se riippuu ihan henkilöstä.</p><p><br /></p><p>Kun uutuus "aaa" pelien hinta on kuitenkin yleensä siellä tietyissä lukemissa, ennakkotilaaminen on minusta vain bait & switch opportunismin mahdollistava toimenpide. Ostajat lopulta määrittelevät mikä on hyväksyttävää itse bisneksessä, määrittelemällä kukkarollaan missä on hyväksyttävän toiminnan rajat. Saman pitäisi päteä pelejä arvosteleviin instansseihin, mutta netti sotki tämän kuvion varsin perusteellisesti, ja malli levisi lopulta näihin lehtiinkin ilmaisjakelujen myötä. Eli vaikka joku yksittäinen toimija tekisikin tässä omaa juttuaan puhtaasti tilaajarahoitteisesti, sen lehden lukijakunta olisi lopulta tod.näk. niin pieni kaikkien sellaisten rinnalla jotka voivat jatkaa toimintaa vaikkei lukijat siitä mitään maksaisikaan, ettei sen lukijakunnan ostopäätökset vaikuta teollisuuden tuotteiden myyntiin merkittävästi.</p><p><br /></p><p>Eli vaikka Pelit lehden ja vastaavien lehtien toimitus olisi oletettavasti tehnyt aina kaiken täydellisesti ja puolueettomasti, kaikenlainen ilmaistarjonta oli ja on helposti teollisuuden kaapattavissa, viimeistään sitten kun ilmaistekijöiltä loppuu into ja on tarkoitus löytää toiminnalle jatkoa tai tulee rahalle enemmän tarvetta.</p><p><br /></p><p>Mikä oli se pointti tässä? No en muista enää mutta pisti vain tuo Nikon harmistuminen ilmeisesti pelkän trailerin perusteella vähän silmään (tai jos perusteena oli jokin muu kuin tuo 3 minuutin pätkä, niin se jäi epäselväksi). Toisaalta myönnän että oma rima pelaamiselle on niin korkealla että tulee pelattua aika vähän pelejä mutta niitä muutamia sitten enemmän - työkseen juttuja tekevällä ei tuohon ole mahdollisuutta.[/QUOTE]</p><p><br /></p>
[QUOTE="ac, post: 2637082"]edit: Meni hieman mutujuttuiluksi tämä mutta menköön. Sen jälkeen kun on nähty näitä tapauksia joissa myyntiversiossa on selvästi "optimoidut" grafiikat (tai ennakot viilattiin näyttävemmäksi - vaatisihan se enemmän aikaa tehdä koko peli detalji-rikkaaksi vs joku pieni pätkä), on vain entistä vähemmän mieltä katsella mitään ennakojuttuja, nehän korkeintaan nostavat odotuksia - tai näin ainakin olen ajatellut tähän asti. Voinee nimittäin väitellä onko parempi mennä valmiiseen peliin positiivisella hypen siivittämällä fiiliksellä (glass half full) vai sellaisesta lähtökohdasta josta voisi teoriassa positiivisesti yllättyä odotuksien ollessa matalemmalla (-half empty), mutta kenties fiilis olisi jo alkuun niin skeptinen että pitäisi olla siten jotain poikkeuksellisen hyvää. Kaipa se riippuu ihan henkilöstä. Kun uutuus "aaa" pelien hinta on kuitenkin yleensä siellä tietyissä lukemissa, ennakkotilaaminen on minusta vain bait & switch opportunismin mahdollistava toimenpide. Ostajat lopulta määrittelevät mikä on hyväksyttävää itse bisneksessä, määrittelemällä kukkarollaan missä on hyväksyttävän toiminnan rajat. Saman pitäisi päteä pelejä arvosteleviin instansseihin, mutta netti sotki tämän kuvion varsin perusteellisesti, ja malli levisi lopulta näihin lehtiinkin ilmaisjakelujen myötä. Eli vaikka joku yksittäinen toimija tekisikin tässä omaa juttuaan puhtaasti tilaajarahoitteisesti, sen lehden lukijakunta olisi lopulta tod.näk. niin pieni kaikkien sellaisten rinnalla jotka voivat jatkaa toimintaa vaikkei lukijat siitä mitään maksaisikaan, ettei sen lukijakunnan ostopäätökset vaikuta teollisuuden tuotteiden myyntiin merkittävästi. Eli vaikka Pelit lehden ja vastaavien lehtien toimitus olisi oletettavasti tehnyt aina kaiken täydellisesti ja puolueettomasti, kaikenlainen ilmaistarjonta oli ja on helposti teollisuuden kaapattavissa, viimeistään sitten kun ilmaistekijöiltä loppuu into ja on tarkoitus löytää toiminnalle jatkoa tai tulee rahalle enemmän tarvetta. Mikä oli se pointti tässä? No en muista enää mutta pisti vain tuo Nikon harmistuminen ilmeisesti pelkän trailerin perusteella vähän silmään (tai jos perusteena oli jokin muu kuin tuo 3 minuutin pätkä, niin se jäi epäselväksi). Toisaalta myönnän että oma rima pelaamiselle on niin korkealla että tulee pelattua aika vähän pelejä mutta niitä muutamia sitten enemmän - työkseen juttuja tekevällä ei tuohon ole mahdollisuutta.[/QUOTE]
Käyttäjätunnus tai sähköpostiosoite:
Oletko jo rekisteröitynyt?
En, luo uusi käyttäjätili.
Kyllä, salasanani on:
Unohtuiko salasana?
Muista kirjautumiseni
Pelit.fi
Keskustelu
>
Julkiset
>
Uutiskeskustelu
>
E3: The Nirvi List
>
Keskustelu
Keskustelu
Pikalinkit
Uudet viestit
Menu