Esittelyssä Hearthstone-lisärin peli(t)-kelpoisimmat kortit

Ketju osiossa 'Uutiskeskustelu', aloittaja Tuksa, 12.11.2015.

Pelit-brändi toivottaa teille neutraalia vuosineljännestä!

  1. Tuksa

    Tuukka Grönholm (Pelit) Tuksa Admini

    Esittelyssä Hearthstone-lisärin peli(t)-kelpoisimmat kortit

    Blizzardin Hearthstone-keräilykorttipelin tuorein lisäri The League of Explorers lisää peliin 45 uutta korttia. Jutussa esittellään laajennuksen ennakkoon kiinnostavimmat kortit, joille löytyy pelissä muutakin käyttöä kuin vastustajan ilahduttaminen.

    Mistään Dr. Boomin veroisesta on tosin turha haaveilla, mutta hyvää kamaa, uusia mahdollisuuksia ja hauskoja ideoita on luvassa runsaasti.
    [SIZE=4]Minionit[/SIZE]


    [​IMG]

    Sir Finley Mrrgglton on kiinnostava kahdesta syystä. Kortti on Murloc ja esittelee lisärin uuden Discover-avainsanan. Sir Finleyn pelattua saa valita kolmesta satunnaisesta Hero Powerista itselleen uuden, mikä on hyödyllistä esimerkiksi roguella, jolla kädessä on usein jo tikaria käyttökelpoisempi ase tai aggrowarrulle, jonka peli-ideaa alkuperäinen haarniska-ominaisuus ei lainkaan tue.

    Kortin toiminta paljastuu vasta lisärin ilmestyttyä, mutta todennäköisesti kortilla pystyy käyttämään Hero Poweria kahdesti kierroksessa, mikä lisää pelikelpoisuutta Inspire-korttien kanssa, mistä on suoraan hyötyä esimerkiksi paladiinien Murloc Knight -pakoissa.

    Sir Finley ei ole missään mielessä mieletön kortti, mutta pikkumiehessä piilee potentiaalia.

    [​IMG]

    Shamaanin Tunnel Trogg on harvoja kortteja, joka hyödyntää Overload-ominaisuutta. Tekijöiden ajatuksena todennäköisesti on, että Troggista saadaan shamaanin vastine Mana Wyrmille, jos ykkösvuorolla pelattua Troggia boostataan myöhemmillä Overload-korteilla. Ei ole metanmuuttaja, mutta tunnelin päässä saattaa loistaa vähän valoa shamaaneille.

    [​IMG]

    Roguen Unearthed Raptor kopioi pöydällä olevan oman kortin Deathrattle-kyvyn. Erinomaisen pelikelpoinen kortti areenassa. Constructedissa kortti saattaa inspiroida tuoreen pakkatyyppin, sillä korttivalikoimassa piisaa vahvoja Deathrattle-ominaisuuksia ja perinteisesti rogue-pakoissa ei ole viljelty Deathrattle-kortteja.

    [​IMG]

    Druidin Mounted Raptor on metan kannalta kiinnostava, mutta ei välttämättä vielä toimiva kortti. Raptor oksentaa kuollessaan kentälle satunnaisen yhden manan minionin. Raptor on kolmella manalla vähän vaikeassa välissä, sillä useissa druidipakoissa kolmen manan kierros ohitetaan Wild Growthilla. Blizzard tuntuu kuitenkin aktiivisesti lisäävän työkaluja Beast-pakkatyypin rakentamiseen, joten jossain vaiheessa peto pääsee irti.

    [​IMG]

    Hunterin Desert Camel tukee osaltaan lisärin Beast-teemaa. Kortti on erinomaisen toimiva constructediin, koska Battlecryn ehtona on, että yhden manan minionin on löydyttävä pakasta. Varsin usein ominaisuudesta hyötyy vain itse.

    Ennakkoon parhaimmat kaverit kamelille ovat Injured Kvaldir ja Leper Gnome, joka tukee aggressiivisen facehunterin perusideaa suoraan. Injured Kvaldirissa kikkana on, että otuksen saakin pöytään 2/4-minionina.

    Areenassa Desert Camelin valitseminen käytännössä tarkoittaa, että pakassa on oltava myös yhden manan minioni.

    [​IMG]

    Paladiinin Keeper of Uldamanin voima piilee areenassa, jossa kortilla pystyy boostaamaan Silver Hand Recruitin 3/3-minioksi tai pienentämään vastustajan ison möllin tapettavan kokoiseksi. Constructedissa käyttökelpoisuutta laskee kilpailtu neljän manan slotti.

    [​IMG]

    Neutraali Tomb Spider on erinomainen areenassa, sillä neljällä manalla 3/3-otus on riittävän hyvä pelattavaksi, koska bonuksena saa valita vielä kolmesta Beast-kortista tilanteeseen sopivimman. Areenalla kaksi beastia yhdellä kortilla lisää pakkaan aina tarpeellista ennakoitavuutta.

    Constructedissa korttia vähintään kokeillaan hunttereiden ja druidien beast-pakoissa, mutta vasta aika paljastaa jääkö kortti elämään. Neljän manan slotissa on useita pelin parhaista korteista, joten kilpailu peliajasta voi osoittautua turhan kovaksi.

    [​IMG]

    Maagin Ethereal Conjurer toimii loistavasti areenassa, jossa suorille poistoille on aina tarvetta. Kortilla saa valita kolmesta satunnaisesta maagitaiasta tilanteeseen sopivimman, mikä antaa yhden lisämahdollisuuden nostaa Polymorph tai Flamestrike pakkaan.

    Minion on turhan heikko constructediin, sillä se kaatuu kahden manan otuksellakin.
    [SIZE=4]Taiat[/SIZE]


    [​IMG]

    Maagin Forgotten Torch on erinomaisen pelikelpoinen kortti, joka nojaa lisärin piilotetaan pakkaan kortti -teemaan. Kolmella manalla saa ensin 3 damagen spellin, minkä lisäksi Roaring Torch -kortti sekoitetaan loppupakkaan. Kortti on kolmen manan 6 damagen kortti eli käytännössä halpa Fireball. Hidas mutta hyvä mekaniikka maagille.

    [​IMG]

    Papin Entomb on laajennuksen ainoa suora poistokortti. Kortin etuna on, että poistettu kortti ei laukaise Deathrattle-kykyään ja siirtyy vielä omaan pakkaan, mikä on oiva ase vaikka Sylvanasta vastaan. Hidas kortti sopii lähinnä kontrolli-papin pakkaan.

    Entomb loistaa areenassa, jossa poistokortit ovat uusien korttien suosimisen takia aikaisempaa harvinaisempia.
    [SIZE=4]Jokerit eli hauskat ideat[/SIZE]


    [​IMG][​IMG][​IMG]

    Elise Starseeker on aivan liian hidas kolmen kortin kombo ollakseen pelikelpoinen, mutta idea kortissa on ainakin viihdyttävä.

    Elisen Battlecry piilottaa pakkaan Map of the Golden Monkey -kortin, joka toimii kahden manan draw-korttina, mutta kätkee loppupakkaan Golden Monkeyn. Apinapatsas on 6/6-minion tauntilla ja korvaa käsikortit plus loput pakasta pelkillä Legendary-minioneilla.

    Koko korttiketjun saaminen käteen niin aikaisin, että sillä olisi lopputuloksen kannalta merkitystä, on varsin epätodennäköistä. Golden Monkeyn saa pöytään kierroksella viisi kerran 1 883 pelissä. Sekin vaatii, että pelaa warlockilla, käyttää tarvittaessa klassikykyä, saa kolikon ja laskin oikein.

    [​IMG]

    Eerie Statue ilahduttaa lähinnä handlock-pakan pelaajia. Neljällä manalla saa 7/7-minionin, mutta halvan hinnan vastapainoksi kortti voi hyökätä vain ollessaan yksin pöydällä. Ongelman voi kiertää heittämällä minioniin tauntin, silencen tai Shadowflamen, joka tuhoaa patsaan, mutta aiheuttaa 7 vahinkoa kaikkii vastustajan minioneihin.

    Käyttökelpoisuus areenassa on nolla.

    [​IMG]

    Reno Jackson ei ole vahva neutraali, mutta kortin ympärille kehitetään taatusti oma pakkatyyppinsä puhtaasti huvin vuoksi. Jos pakassa on vain yksi kappale kutakin korttia, Reno Jacksonin pelaaminen parantaa sankarin täysin, mikä toimii varsinkin nopeaa loppua hakevia aggropakkoja vastaan. Yhden kortin vaatimus pakottaa rakentamaan koko pakan aivan uuden idean ympärille, mikä on aina kiinnostava haaste.

    Areenassa hyödyllisyys riippuu tuurista. Areenaan on suhteellisen helppo koota pakka yksittäisistä korteista, mutta idea vaatisi, että Jackson tulisi käteen draftin alussa.
    Alkuperäiseen kirjoitukseen.
     
    Muokattu: 13.11.2015
  2. Zyn

    Jussi Forelius Zyn Henkilökunta Mode

    Siisti! Vastaavaa kamaa lukisi mielellään enemmänkin nyysseistä. Jotain, joka nappaa vähän pintaa syvemmältäkin.

    Nopea huomio tosin, Tunnel Trogg ei ole ihan ensimmäinen kortti joka saa hyötyä Overloadista. Shamaanin Unbound Elemental saa +1/1 jokaisesta pelatusta kortista, jossa on Overload kylkiäisenä.

    Hunu tykkää kyllä kyttyrää, ettei uusi ja hieno kameli saanut huomiota. Lähes varmasti pelikelpoisimpia kortteja koko setistä, varsinkin lisäämällä Injured Kvaldirin ykkösslottiin. Haastaa jopa (lähes) surkeimmassa skenaariossa pöydälle nousevan vihollisen Zombie Chowin. Ja jos nousee viholliselle jotain huonompaa tai tyhjää, saa sillä aika hurjan määrän statteja laudalle kolmella manalla.
     
  3. Tuksa

    Tuukka Grönholm (Pelit) Tuksa Admini

    Hyvä huuto, kiitos. Kameli oli puhdas unohdus, koska en juuri pelaa hunua.
     
  4. Elise Starseekerinhän voinee druidi innervoida kädestään jo ensimmäisellä kierroksella, jolloin teoriassa seuraava vedetty kortti voi olla tuo kartta. Tämä siis saataisiin kakkoskierroksella, joka voitaisiin pelata välittömästi. Käteen vedetty apina voitaisiin näin ollen pelata jo kolmoskierroksella sen toisen kädessä olleen (tai vedetyn) innervaten avulla. Todennäköisyyden laskeminen lienee tarpeetonta.

    Myös Brann Bronzebeardin battlecry-comboineen vaikuttaa mielenkiintoiselta kortilta, koska vahvoja battlecry-efektejä on olemassa tuplattavaksi jo runsaasti. (darnassus aspirant, dr. boom, bomb lobber, coldlight oracle, frostwolf warlord...)
     
  5. Tuksa

    Tuukka Grönholm (Pelit) Tuksa Admini

    Brann Bronzebeardin jätin pois, koska en ole varma kortin toiminnasta: heittääkö Bomb Lobber pommin kahteen eri minioniin vai kaksi kertaa samaan. Ero on pieni, mutta vaikutus suuri.

    Mietitytti myös, että vastaava Baron Rivendare on jäänyt niin marginaaliseksi kortiksi.
     
  6. Zyn

    Jussi Forelius Zyn Henkilökunta Mode

    Bomb Lobberin tapauksessa se heittäisi pommit kahteen eri minioniin, sillä kyseisen kortin battlecry valitsee satunnaisen kohteen aina battlecryn lauetessa. Big Game Hunter taas koittaa ampua saman kohteen kaksi kertaa.

    Brannilla on onneksi sentään ihan pelattavat statsit ja halvempi hinta. Vaikka pelkkä 2/4 minion laudalla ei ole järkyttävän kova itsessään, on se silti pelikelpoinen aggroa vastaan. Plus kortilla on käytännössä pseudotauntti, joka antaa vähän lisää henkirakoa. Harva aggrodeck sitä uskaltaa jättää laudalle, sillä Antique Healbot parantaisi yhteensä +16 helaa.
     
  7. nnirvi

    Niko Nirvi (Pelit) nnirvi Henkilökunta Admini

    BR on Deathrattle-tuplaaja, Dreadlock-pakkani primary detonator.